Biblikus beszélgetésekKatolikus - protestáns párbeszéd a Bibliáról, a Hagyományról és az üdvösségről írta: DAVE ARMSTRONG
Első fejezet: A Sola Scriptura előfeltételeiProtestáns (P): A Biblia sem törekszik arra, hogy Isten létét bizonyítsa. Az Ő létezésére úgy tekint, mint ami magától értetődő, és azokat, akik ezt tagadják ostobának tartja. “Így szól szívében az esztelen: »Nincs Isten!«“ Katolikus (K): Hét fontosabb filozófiai / történelmi / etikai / és tapasztalati érv van Istenre, és Pál az egyik teleologikus (terv-feltételező) érvre hivatkozik a Római levél első fejezetében. Az összes keresztény hiszi, hogy Isten létezése bizonyítható a természeti törvényből, a természetes teológiából, és az összes ember szívében meglévő erkölcsi törvény tanúságából (amit C.S. Lewis Tao-nak nevez Az ember felszabadítása (The Abolition of Man) című könyvében.). Pál ezt az érvet hozza fel az Areopáguszon a bölcselkedő görögöknek Athénban (ApCsel 17,16-34). Mindemellett Isten is törekszik arra, hogy „bizonyítsa” az Ő létezését: Mózes megjelenésével, a csodákkal, a beteljesedett próféciákkal, a megjövendölt diadalmas győzelemmel, Jézus feltámadásával, stb. Ezt mindennek lehet mondani, csak titkos, ezoterikus, „gnosztikus” tudásnak nem. Így habár fel van tételezve a Bibliában, hogy nincsenek valódi ateisták, ez nem különül el a bizonyítható bizonyítékok sorától. A Biblia egy előfeltételezett kinyilatkoztatás, és mint ilyen, önmaga „bizonyítékát” nyújtja Jézus feltámadásának, a beteljesedett próféciáknak, és más, fentebb már említett isteni megnyilvánulásoknak a bizonyítékán keresztül. Ezt kell tennie, mert hiszen a többi „írásokkal” (a Koránnal, Mormon könyvével, a Bhagavad-Gitával, stb.) konkurál. Ezen kívül, természetesen, ehhez hozzá tartozik az Isten nevében folyó tanítás tekintélye, az Isten-sugallat létezésének az eredményeképpen. Azonban azt mondani, hogy a sola Scriptura fel van tételezve, de nincs meghatározva a Szentírás lapjain, igencsak erőltetett állítás, miközben az összes olyan tantétel, amelyet pl. Én elfogadok meg van említve a Szentírásban (Mária Mennybevételének kivételével, amelyet más bibliai alapokon nyugvó tanokból lehet közvetlenül levezetni, mint pl. a Szeplőtelen Fogantatásból, és más eseményekből), és mind a Hagyomány, mind az Egyház tekintélyére is erős utalások vannak. Az meglehetősen valószínűtlen, sőt, az én véleményem szerint még érthetetlen is egy olyan állítást fenntartani (elfogadva a sola Scripturát a vita kedvéért), ahol a Biblia egyáltalán nem tanítja a saját kizárólagos pozícióját mint az összes keresztény hitszabályát, szemben a Szent Egyházzal és a Szent Hagyománnyal. Én úgy gondolom, hogy a tekintély protestáns alapelve meglehetősen gyenge érvet nyújt ahhoz, hogy megalapozzon egy feltételezett bibliai magasabbrendűséget. A protestantizmus mint rendszer, ugyanolyan gyenge, mint valódi alapja: a sola Scriptura. P: Én elfogadom azt, hogy nem minden esetben igaz az, hogy a Biblia határozottan mutat be minden fontos dolgot. K: Akkor a protestánsoknak abba kellene hagyniuk, hogy bennünket a Mária-tanokért, a halottakért szóló imáért, stb. szidjanak, amelyek bizonyos mértékben szintén benne vannak a Szentírásban. Tekintettel arra, hogy a sola Scriptura is hiányzik belőle legalábbis kifejezetten). Azonban mi gyakran le vagyunk szidva 1001 állítólagos „Biblián kívüli” túlzás miatt. P: Ha elfogadjuk, hogy a Biblia Isten kinyilatkoztatása, azaz a világegyetem Mindenható Teremtőjének a közlése, akkor eléggé ésszerű, hogy bizonyos mértékig a sola Scripturát kell feltételezni egy komolyabb teológia végzéséhez. Nekünk csendben kell maradnunk, amikor Isten beszél. K: Számunkra szintén abszolúte központi helyen van a Biblia. Csak egyszerűen a Biblia nem a kizárólagos (vagy végső) tekintély, és nem is szabad annak lennie, a saját természete végett, hiszen az igaz, kötelező tekintély léte szükségessé teszi az emberi lényeket is, hogy magyarázzák azt. P: Semmi, még csak távolról sem közelítheti meg a Szentírás egyedülálló voltát. Az egyetlen út ahhoz, hogy megcáfolják a sola Scriptura elvét az, ha felmutat valaki a tekintélynek egy másik olyan forrását, amely ugyanazt a tiszteletet és méltóságot érdemli ki, mint amelyet a Szentírás kiérdemel. K: A Szentírás egyedülálló, azonban saját maga utal az apostoli Hagyomány tekintélyére, ami nem a Szentírás (pl. Jn 21,25; 1Kor 11,2; 2Tessz 2,15; 3,6; 2Tim 1,13-14; 2,2; 2Pét 2,21). Az apostoli Hagyomány és a Szentírás harmonikus egymással, de nem ugyanazok, és miután ez a helyzet, a sola Scripturáról be van bizonyítva, hogy hamis. Ez ennyire egyszerű, de sok egyéb hiányosságai is vannak. Az Egyház az Apostoli Letétemény (depositum) Őrzője és Felügyelője (Júd 3), amely a Bibliát is magába foglalja. És természetesen az Egyház határozta meg az Újszövetség kánonját. Az Egyház, a Hagyomány és a Szentírás nincsenek haragban egymással. Ezek mind egy darabból vannak. A Szentírás és a Hagyomány ugyanannak az éremnek a két oldala, az Egyház pedig szükséges ahhoz, hogy tévedhetetlenül kijelentse a kereszténység igazságait, és hogy gyakorolja a tanítói és fegyelmi hatalmat. P: Nem hiszem, hogy nincs bibliai alapja a sola Scripturának. K: Kíváncsi lennék, hogy mit hiszel alapnak - néhány Isten Szaváról szóló bibliai dicséreten, stb. kívül, amelyet az összes keresztény legelőször is hisz. Ezek nem a sola Scriptura alapjai: még közvetve sem. P: Nem te érveltél amellett, hogy a Biblia világosan bemutatja az összes fontos tanítást? K: Ezek nem mindig szükségszerűen „világosak” valakinek vagy mindenkinek, habár én hiszem, hogy sok tanítás csakugyan világos, ha korrektül, becsületesen és előítélet-mentesen vizsgáljuk meg. Én hiszem, hogy az összes igaz keresztény tanítás vagy kifejezetten meg van állapítva a Bibliában, vagy képesek vagyunk kikövetkeztetni azt szilárd bibliai bizonyítékokból (pl. Én elfogadom a Szentírás materiális elégségességét). Véleményem szerint a sola Scriptura egyik kategóriába se fér bele. P: Akárhogy is, de néhány tanítás, pl. a Szentháromság és Isten létezése nincs kifejezetten lefektetve a Szentírásban. K: De ezek nagyon könnyen kikövetkeztethetőek. Ily módon a Szentháromság majd' egy tonna bibliai érvvel van alátámasztva. Senki, aki csak olvassa a Bibliát, nem vonhatja kétségbe a Háromságos Istenséget még csak egy perc elejéig se. Ez a legegyszerűbben bebizonyítható logika:
Következésképp: Három Személy van egy Istenségben. Azt hiszem, hogy a sola Scriptura a protestánsoknak egész egyszerűen csak egy kényelmes feltételezése, mivel különben hiányzik náluk a tekintélynek az elsődleges alapja, és hogy szabályszerűen lerázzák a keresztény Hagyomány, az apostoli utódlás és a tekintélyi Egyház rájuk nehezedő terhét. A sola Scriptura nem található meg a Szentírásban, de ki se lehet következtetni belőle, míg ellenben a mi nézeteinket könnyedén megtalálhatjuk benne, és ugyanígy a korai és a későbbi Egyházatyákból, akik jogot formáltak arra, hogy megőrizzék az apostoli hitletéteményt. Mégis, a protestánsok megteremtették a maguk alapelvét, a „csak a Szentírás” elvet: egy dokumentumból végső tekintélyt csináltak, olyat, amit maga a dokumentum nem igényel önmagának, sőt, valójában ellentmond neki. P: Csakhogy az, ha én elfogadom - a vita kedvéért - hogy a sola Scriptura nincs világosan jelen a Szentírásban, még valójában semmit sem igazol. K: Az érvem az, hogy az látszik hihetőnek, hogy egy „szentírási rendszer” alapjának világosan körül kellene lennie írva a Szentírásban. De még csak nem is kértem, hogy ezt támaszd alá bizonyítékokkal (amelyekről az összes protestáns, amikor megszorítják őket, elismeri, hogy hiányosak). Tehát most kérném, hogy hadd lássam a sola Scripturának bármilyen komolyan vehető támogatását. P: Ahhoz, hogy valaki bebizonyítsa, hogy a sola Scriptura hamis, csak az az egyetlen mód, ha be lenne bizonyítva, hogy vannak a tekintélynek további forrásai, amelyeket egy napon lehetne emlegetni a Szentírással. K: Rendben:
P: A sola Scriptura eltorzulhat; és össze is omlik, mihelyst valami hozzá hasonló tekintélyt teremtenek. K: Azt hiszem, hogy ezt bizonyítottam tizenegy különböző bibliai érvvel, és egy történelmivel, ami szorosan kapcsolódik a Bibliához (a kánon). P: Bibiliailag megengedhetetlen előhozakodni a puszta levegőből egy csalatkozhatatlan tanítással, szilárd bibliai támogatás nélkül. K: Nekünk (a mi rendszerünkben) nem szükséges bizonyítani a Szentírásból az összes tanításunkat, mivel mi elutasítjuk a sola Scripturát. Ez nem követelmény. Az Egyház tekintélye egyedül elegendő lehet, mint ahogy a Jeruzsálemi Zsinat „elegendő” volt, mielőtt (és attól eltekintve, hogy) bekerült volna a Szentírásba. És Jézus tanításai (és Pál levelei) elegendőek voltak, mielőtt az írásba foglalták volna őket. Tagadnád ezt? Ha igen, akkor komoly bibliai problémáid lesznek. Ha nem tagadod, akkor a szempontok alapján már elfogadtad a tárgyalt probléma nagy részét. P: Valójában Isten gyakorolja a tekintély elegendőségét. K: Természetesen, de pont Ő nem használna fel embereket és az Ő Egyházát? Isten megalapította Egyházát, hogy így alkalmazhassa a tanítási bizonyosságot, a lelki teljességet, az erkölcsi meggyőződést és a kötelező fegyelmet, és hogy világosan megértse ezt mindenki. P: Isten tulajdon szavának kell lennie a végső tekintélynek. K: Senki sem tagadja a Szentírás tekintélyét, csak azt tagadjuk, hogy ez elszigetelten áll magában, külön az Egyháztól és a Hagyománytól. A fenti bizonyítékaim (egyet kivéve) mind „Isten tulajdon szava”. Tehát ily módon ezeket a szakaszokat is meg kell magyaráznod, hogy megmentsd a „csak a Biblia” nézetedet, amely nincs megalapozva a Szentírásban. P: De mi nem adhatunk hozzá Isten Igéjéhez! K: Csakugyan. Egyetértek. P: Az „áttekinthetőség” (az a fogalom, miszerint a Szentírás nagy részben világosan megérthető egy átlagos olvasó számára) mindazoknak lehetséges, akik nyitottak a Szentlélek irányítására. K: Ez egy hatalmas „ha”. És ez a kelepcéje az egésznek. Ki állapítja meg, hogy kit irányít a Szentlélek, és kit nem? Ily módon Kálvint és Luthert, Wesley-t és C. S. Lewis-t nem „irányította a Szentlélek”, mivel ők nem látták azokat a „világos” bibliai tanításokat, amelyek a gyermekkeresztség ellen vannak (és hárman közülük még a keresztségi újjászületésben is hittek)? Miért kellene bárkinek is hinnie neked, szemben a versenyben lévő többi protestáns tekintélyekkel? Vagy másoknak ez utóbbiaknak a te véleményeddel szemben? Mi történik abban az esetben, amikor véleménykülönbség van? Még több bűn: szakadások és megoszlások? Ez nem éppen megkapó dolog, de ráadásul ismeretelméletileg, bibliailag és etikailag ésszerűtlen is. P: A görög ekklészia (egyház) szó kétféle módon szerepel a Szentírásban: 1) az „egyetemes egyház” jelentésében, amely magába foglalja minden idők összes keresztényét Krisztussal, a Fővel; 2) a helyi egyház jelentésében (pl. az egyház Galáciában). K: Egyetértünk ezzel, azzal a kivétellel, hogy te úgy definiálod az egyetemes egyházat, mint ami láthatatlan és gyülekezeti kormányzás alatt áll, szemben a bibliai tanítással, miként azt demonstráltam a fent idézett bizonyítékokban. Ezek az elképzelések mind csupán emberi hagyományok; emberek vérlázítóan késői hagyományai - tehetném hozzá (pontosan olyanok, amelyekkel mi vagyunk állandóan megvádolva). P: Az „egyház” azon meghatározása, amely nem is egy helyi egyház, de nem is az egész test, szemben áll a Bibliával. Így én kétségesnek találom minden olyan csoport ideáját, amelyben egyenlő tekintéllyel bír valami a Szentírással. K: Számos bibliai bizonyítékot adtam a Katolikus Egyház összes sajátosságára, beleértve (különösképpen) a pápaságot, míg ellenben te csak állításokkal hozakodsz elő, és még csak egy kicsi bibliai bizonyságot nem adtál. P: Keresztelő János kifogásolta korának vallási vezetőit, mivel emberi hagyományokat adtak hozzá Isten Szavához. Leszólták és végül megölték, mert szembeszállt a hatalommal. Nem látsz párhuzamot közte és Luther Márton között? K: Nem, mivel:
P: Hogyan múlhatná felül egy „egyház” Isten Szavának kánonját? K: Sehogy, és a Katolikus Egyház nem is szándékozik ilyet tenni. De a hiteles magyarázat dilemma marad a „csak a Biblia”-nézet számára. P: Ha egy ilyen „egyház” tagadja, hogy a Biblia Isten Szava, akkor azt tartja, hogy a Biblia kevésbé igaz? K: Nem, és ilyet soha nem tett, ezért ez egy értelmetlen kérdés. P: Az összes „egyház” megismerte az igazságot, és ebben semmi rossz nincs. K: Pontosan. De az „egyház” ismerte meg, és ez az egésznek a veleje. Nem látod a fáktól az erdőt. Mi ez a kis e-betűs „egyház”, amelyet beteszel az idézetekbe, úgy, mintha nem volna egészen valóságos. Az Egyház teljesen valóságos: megszabja a kánont, és számos más tanítást, mint a Szentháromságot, és Krisztus két természetét, amelyeket az összes evangéliumi protestáns elfogad. P: Az „egyház” kánoni ún. „meghatározása” pusztán egy felismerése volt annak, amit az apostolok és a korai Egyház már elfogadott a gyakorlatban. K: Ez egy széleskörű felismerés volt; mindazonáltal a konszenzus eléggé bizonytalan volt, és szükség volt egy hiteles tekintélyi nyilatkozatra. Olyan könyvek, mint pl. Jakab levele vagy a Jelenések könyve sokak által nem volt elfogadva egészen a IV. század közepéig. P: De ha az egyház, amiként azt te leírod, ellentétes a Bibliával, akkor a hagyomány kétségtelenül gyanússá válik. K: Bibliai bizonyítékokat adtam, hogy nem ellentétes a Bibliával; most a te feladatod, hogy ezeket érvekkel megcáfold és bizonyíts egy „jobb módszert”. P: Roppant fontos, hogy találjunk némi közös alapot a konstruktív párbeszéd miatt, és akkor ebből az alapból kiindulva alaposan átgondolhatjuk ezt a kérdést. K: A közös kiindulási pont a Szentírás központi helye és sugalmazottsága, illetve a Nikaiai hitvallás megbecsülése. A vitát a hit egyedüli szabálya és a tekintély kizárólagossága képezi. P: Ha a tekintélyről beszélgetünk, akkor annak, aki azt állítja, hogy egy tekintély mást jelent, mint amivel egyetértünk - a Szentírás sugalmazottsága és tekintélye - akkor azt mindenképpen bizonyítani is kell. K: Hát akkor rajta! Mutasd be nekem, hogy miért a Biblia a te egyetlen tekintélyed (lehetőleg a Szentírásból, ha már ez szükséges ehhez a nézethez), és akkor én is bemutatom, hogy miért van a Biblia tekintélye egységben az Egyház és a Hagyomány tekintélyével. Rendben van? De most már nem kerülheted ki könnyedén, hogy bizonyítsd az állításaidat. Ez minden jó vita és konstruktív kritika alapja. Mutasd meg nekem, hogy miért a „csak a Szentírás” a te tekintélyed, és miért kellene valakinek ezt hinnie. P: A Szentírás tekintélyében egyetértünk, így a mi racionális kiindulási pontunkkal együtt jár, hogy racionális érveket hozzunk elő a Szentírásból. K: Pontosan! és ez az, amiért arra kértelek, hogy védd meg a sola Scripturát a Szentírásból. P: Én hiszem, hogy a Biblia az Isten Szava, és hogy (a természetéből fakadóan) ez az embereknek az alapvető és végső tekintélye. Isten maga az alapvető tekintély a világegyetemben, és ez az Ő Szava. Van ezen kívül sok más kisebb tekintély is, és a keresztényeknek sok ilyennek engedelmeskedniük kell, már ha ezek helyénvalóak. Mindazonáltal ezek egyike sem hasonlítható össze a Bibliával. K: Azonban nem veszed észre, hogy ez már megint maga a sola Scriptura? A Biblia a protestánsok Hitszabálya. Az Egyház és a Hagyomány pedig egyáltalán nem kötelező és figyelmen kívül hagyható. P: Én sohasem fogom elfogadni Rómát, mint spirituális, teológiai vagy egyházfegyelmi tekintélyt, mert semmit sem látok a Bibliában arról, ami ezt így alátámasztaná. K: De hát te már hallgatólagosan elfogadtad Róma tekintélyét, hiszen elfogadod a kánont (hét könyv kivételével), amit Róma adott neked, ugyanígy számos más igazhitű doktrinális meghatározást (pl. Krisztus két természete, szűzi születés, stb.). P: Az az eszme, miszerint a tekintély más formáinak kapcsolatban kell lennie a Bibliával, nagyon régi eszme. K: így van! Ez egy apostoli eszme. És ez mindig is így volt. P: Luther ezt fejtette ki újból, egy kissé nyers és konfrontációs stílusban. K: Valamint önellentmondásos és használhatatlan módon. P: De ez az elv tényleg egyedülálló, nem? K: Nem, ennek az elvnek voltak előfutárai is olyan közösségekben, mint pl. a markioniták, az ariánusok, a monofiziták és a nesztoriánusok közösségei, valamint néhány maga útját járó ember, mint pl. John Wycliffe. De természetesen ezek egyike sem volt az igazhitű kereszténység főáramában. |