Csak
bemerítéssel
lehet keresztelni?
Mi a probléma?
(Fel)
Mit
mond erről az Egyház?
A
Katolikus Egyház
Katekizmusa
628 A
keresztség, melynek
eredeti és teljes jele az
alámerítés, hatékonyan
jelzi a
keresztény sírba
szállását, hogy a
bűnnek meghaljon Krisztussal, és új
életre
támadjon: "A keresztségben ugyanis
eltemetkeztünk
vele együtt a halálba, hogy miként
Krisztust az
Atyaisten dicsősége
föltámasztotta a
halálból, úgy mi is új
életet
éljünk" (Róm 6,4).[Vö. Kol
2,12; Ef 5,26.]
1239 Ezután következik a szentség
lényegi
szertartása: a tulajdonképpeni
keresztelés, mely a
Krisztus húsvéti
misztériumához való
hasonulással jelzi és létrehozza a
bűnnek
való meghalást és a
Szentháromság
életébe való bemenetelt. A
keresztelés
legkifejezőbb formája a keresztvízbe
történő háromszoros
alámerítés. De már az
őskeresztény kortól
kiszolgáltatható
a keresztség a keresztelendő fejének
háromszori, vízzel
történő
leöntésével.
1240 A latin Egyházban e háromszoros
leöntést
a keresztelő e szavai kísérik: "N.,
én
megkeresztellek téged az Atya, és a
Fiú, és
a Szentlélek nevében." A keleti
liturgiákban a
kelet felé fordult katekumennak mondja a pap: "Isten
szolgája, N., megkereszteltetik az Atya, a Fiú
és
a Szentlélek nevében", és
miközben kimondja
a Szentháromság személyeit,
háromszor
alámeríti a vízbe és
kiemeli őt.
Egyházi
Törvénykönyv
854.
kán. -- A
keresztséget vagy
alámerítéssel vagy
leöntéssel kell
kiszolgáltatni, a püspöki
konferencia
előírásainak
megtartásával.
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
Szent I.
Ince: Az
"Inter ceteras Ecclesiae Romanae"
levél Silvanusnak és a Milevei zsinat
többi
atyáinak (Kr. u. 417) (DH 219)
Ha
tehát azt állítják, hogy
semmit sem
árt, ha nem születnek újjá,
szükségszerűen be kell vallaniuk, hogy azok nem
születnek újjá, és az
újjászületés szent folyama
semmit sem
használ.
Szent
Zakariás:
Sacris liminibus (Kr. u. 748) (DH
589)
Nyilvánvaló,
hogy azon [ti.
az angolok zsinatán]
olyan rendeletet és végzést
írtak elő a
legszilárdabban és magyaráztak meg
gondosan,
miszerint bárkit a Háromság
megszólítása
nélkül mostak
meg
a
keresztség vizében, az nem birtokolja az
újjászületés
szentségét...
(Fel)
Mit mond erről a Biblia?
Egyelőre csak kommentár
nélkül:
Ez
36,25
Akkor majd tiszta vizet hintek
rátok,
hogy megtisztuljatok minden
tisztátalanságtól,
s minden bálványtól
megtisztítalak
benneteket.
2Kir
5,14
Leszállt hát, és Elizeus
utasítása
szerint hétszer alámerült
(=
baptizó / a keresztelés szava) a
Jordánban. A
teste újra olyan tiszta lett, akár egy kisgyerek
teste.
Szám 19,18
Aztán egy férfi, aki tiszta, fogjon
egy
izsópot, mártsa (= baptizantesz)
a
vízbe, s hintse meg (=
bapzei) vele a
sátort, az összes edényt s az
összes embert,
aki benn van, és azt is, aki csontot, elesett vagy
más
módon meghalt embert, vagy pedig sírt
érintett.
Mt
3,11
én csak vízzel keresztellek, hogy
bűnbánatra
indítsalak benneteket, de aki a nyomomba lép, az
hatalmasabb nálam. Arra sem vagyok
méltó, hogy a
saruját hordozzam. Ő Szentlélekkel
és tűzzel fog benneteket megkeresztelni.
Mk 1,8
én vízzel keresztellek, ő majd Szentlélekkel
keresztel benneteket."
Lk 3,16
Ezért János így szólt
hozzájuk:
"én csak vízzel keresztellek benneteket. De
jön
nálam erősebb, akinek saruszíját sem
vagyok
méltó megoldani. Ő majd Szentlélekben
és tűzben fog benneteket megkeresztelni.
Mt 3,16
Megkeresztelkedése után Jézus nyomban
feljött
a vízből. Akkor megnyílt az ég,
és
látta, hogy az Isten Lelke mint galamb
leszállt
és föléje ereszkedett.
ApCsel 2,3-4
Majd lángnyelvek jelentek
meg nekik
szétoszolva, és leereszkedtek
mindegyikükre.
Mindannyiukat eltöltötte a
Szentlélek,
és különböző nyelveken kezdtek
beszélni,
úgy, ahogy a Lélek szólásra
indította őket.
Mt
20,22-23
Jézus így válaszolt: "Nem
tudjátok, mit
kértek. Ki tudjátok inni azt a kelyhet, amelyet
majd
én kiiszom?" "Ki tudjuk" - felelték. Erre ő
így
folytatta: "Kelyhemet ugyan kiisszátok, de hogy jobb
és
bal felől üljetek, azt nincs hatalmamban megadni nektek. Az
azokat
illeti, akiknek Atyám szánta."
Mk 10,38-39
Jézus így válaszolt: "Nem
tudjátok, mit
kértek. Készen vagytok rá, hogy
igyatok a
kehelyből, amelyből majd én iszom, vagy hogy a
keresztséggel, amellyel én megkeresztelkedem, ti
is
megkeresztelkedjetek?" "Készen" -
felelték.
Jézus így folytatta: "A kehelyből, amelyből
én
iszom, ti is isztok, s a keresztséggel,
amellyel engem
megkeresztelnek, ti is megkeresztelkedtek.
Lk 12,50
Keresztséggel kell megkereszteltetnem.
Annyira szorongok, míg be nem teljesedik.
Mk
7,3-4
A farizeusok és általában a
zsidók ugyanis
nem esznek addig, amíg meg nem
mossák
(= baptizó) a kezüket
könyökig,
így tartják magukat a vének
hagyományaihoz.
és ha piacról jönnek, addig nem esznek,
míg
meg nem mosakszanak. S még sok más
hagyományhoz is
ragaszkodnak: így például a poharak,
korsók, rézedények leöblítéséhez.
(= baptó)
Lk 11,38
Amikor a farizeus látta, hogy mielőtt evett, nem
mosta
meg (= ebaptiszthé) a
kezét,
megütközött.
ApCsel
2,41
Akik megfogadták szavát,
megkeresztelkedtek. Aznap mintegy háromezer
lélek
megtért.
ApCsel
8,38
Ezzel megállíttatta a kocsit, aztán
mindketten,
Fülöp is, az udvari tiszt is bementek
(=
katabainó) a vízbe, és
Fülöp
megkeresztelte.
ApCsel 8,26
Az Úr angyala így szólt
Fülöphöz:
"Kelj útra és menj
(=
katabainó) délre, a
Jeruzsálemből
Gázába vezető, elhagyott útra."
ApCsel
8,39
Amikor kijöttek (mindketten)
a
vízből, az Úr Lelke elragadta
Fülöpöt, az udvari tiszt nem is
látta
többé, de azért boldogan folytatta
útját.
ApCsel
9,17-19
Ananiás elment, betért a
házba,
és e szavakkal tette rá kezét: "Saul
testvér, Urunk Jézus küldött,
aki megjelent
neked idejövet az úton, hogy visszakapd szemed
világát, és eltelj a
Szentlélekkel." Azon
nyomban valami hályogféle vált le
szeméről,
és visszanyerte látását. Felállt,
megkeresztelkedett, majd
evett és erőre kapott.
ApCsel
22,16
Most pedig miért késlekedsz? Kelj
fel, keresztelkedj
meg, mosd le bűneidet, és hívd
segítségül az Ő nevét! (KNV)
ApCsel
10,47-48
"Meg lehetne tagadni a keresztvizet azoktól, akik a
Szentlelket
éppen úgy megkapták, mint mi?" Ezzel
elrendelte,
hogy Jézus Krisztus nevében kereszteljék
meg őket. Őt viszont arra kérték,
hogy maradjon
még náluk
néhány napig.
ApCsel
16,33
Az pedig még akkor magához vette
őket,
éjszaka kimosta sebeiket, s rögtön
megkeresztelkedett,
hozzátartozóival együtt.
ApCsel
2,17-18.33
A végső napokban - mondja Isten - kiárasztok
lelkemből minden testre. Fiaitok és
lányaitok
prófétálni fognak, az ifjak
látomásokat látnak, az öregek
álmokat
álmodnak. Még szolgáimra és
szolgálóimra is kiárasztom
lelkemet
ezekben a napokban, és
prófétálni fognak.
Azután, hogy az Isten jobbja fölmagasztalta, megkapta
a Szentlélek ígéretét az
Atyától, azt kiárasztotta,
amint
látjátok és halljátok.
1Kor
10,2
s mind megkeresztelkedtek
Mózesre, a
felhőben és a tengerben.
Kiv 14,22
és Izrael fiai a száraz
tengerfenéken vonultak át, miközben a
víz
jobb és bal felől úgy állt,
mint a fal.
Kiv 15,8
Orrod leheletétől a víz feltornyosult, a
hullámok megálltak, mint a fal, a
habok a tenger
közepén megmerevedtek.
Ef
4,5
Egy az Úr, egy a hit, egy
a keresztség.
Tit
3,5-6
Nem azért, mert igazak voltak tetteink, hanem
irgalmasságból, s a
Szentlélekben
való újjászületés
és
megújulás fürdőjében,
akit
üdvözítőnk, Jézus Krisztus
által bőven árasztott
ránk,
Zsid
6,2
a keresztségről, a
kézföltételről, a halottak
feltámasztásáról
és az
örök ítéletről szóló
tanítás
megalapozását.
Zsid
10,22
Járuljunk hozzá igaz szívvel, a hit
teljességében, hintsük
meg és
tisztítsuk meg szívünket a rossz
lelkiismerettől,
és mossuk le testünket tiszta vízzel.
Iz
44,3
Mert elárasztom
vízzel a tikkadt
mezőt, és bővízű patakokkal a kiaszott
földet. Kiárasztom
lelkemet utódaidra, és
áldásomat
gyermekeidre.
2Tessz
2,15
Legyetek hát állhatatosak, testvérek,
és ragaszkodjatok
a hagyományokhoz, amelyeket tőlünk
élőszóban
vagy levélben kaptatok.
(Fel)
Mit
mondanak erről az
ókeresztény írók?
Didakhé,
7 (Kr.
u.
90
körül)
A
keresztségre vonatkozóan, pedig így
kereszteljetek: miután
mindezeket előtte elmondtátok, élő
vízben
kereszteljetek az Atya és Fiú és
Szentlélek nevére. Ha nem áll
rendelkezésre
élő víz, keresztelj más
vízben; ha
lehet hidegben, ha nem, melegben. Ha
egyik sem áll
rendelkezésre, háromszor
önts vizet a fejre, az Atya és Fiú
és
Szentlélek nevére.
Tertullianus:
A keresztségről, 2. (Kr. u. 203)
és
itt is, mivel oly egyszerűen, fény és
új
kellékek nélkül, sőt még
költségek nélkül is ereszkedik
be a
vízbe az ember, s néhány
szó
kíséretében megmártózik,
nem
sokkal vagy semmivel tisztábban kel ki belőle,
ezért aztán
hihetetlennek tekintik az örök
következményeket.
Szent
Cornelius
pápa: Levél Phabiosznak –
Töredék Euszébiosz
Egyháztörténetében, 6, 43,14
(Kr. u. 251)
[Novatianus]
hitének kiindulópontja a
sátán, aki belé
költözött és
jelentős
időn át benne lakott. Az ördögűzők
segítettek
rajta, amikor súlyos betegség
tört rá, és mivel azt hitte, hogy
küszöbön áll halála, magán
az
ágyon, ahol
feküdt, kapta meg leöntéssel a
keresztséget...
(Fel)