|
Tartalom
|
Kapcsolódó anyagok
|
295. Miért alapította Krisztus a Bűnbánat és a Betegek kenete szentségét?
vö. KEK 1420-1421
vö. KEK 1426
Krisztus, a lélek és a test orvosa azért alapította ezt a két szentséget, mert az az új élet, amelyet a keresztény beavatás szentségeiben nekünk ajándékoz, elgyöngülhet, sőt meg is halhat a bűn miatt. Ezért Krisztus azt akarta, hogy az Egyház e két szentség által folytassa az Ő gyógyító és üdvözítő művét.
313. Hogyan élték meg a betegséget az Ószövetségben?
1499-1502
Az ószövetségi ember a betegségben megtapasztalta a saját korlátait, s ugyanakkor fölfogta, hogy a betegség titokzatos módon a bűnhöz kötődik. A próféták látták meg azt, hogy a betegségnek megváltó értéke lehet saját és mások bűneiért. Így a betegséget Isten színe előtt élték meg és tőle kérték a gyógyulást.
314. Mi a jelentősége Jézus betegek iránti részvétének?
1503-1505
Jézus együttérzése a betegekkel és számos gyógyítása világos jelei annak, hogy Ővele elérkezett az Isten Országa, s benne a bűn, a szenvedés és a halál fölötti győzelem. Szenvedésével és halálával új értelmet adott a szenvedésnek, mely ha az övével egyesül, a tisztulás és az üdvösség eszköze lehet önmagunk és mások számára.
315. Mi az Egyház magatartása a betegek iránt?
1506-1513
1526-1527
Az Egyház, mert parancsot kapott az Úrtól a betegek gyógyítására, kötelességének érzi a betegek gondozását és az értük való közbenjáró imádságot. Mindenekelőtt birtokában van a betegek javára szolgáló szentség, melyet maga Krisztus alapított és Szent Jakab tanúskodik róla: „Beteg valaki köztetek? Hívassa az Egyház presbitereit és imádkozzanak fölötte, miután megkenték őt olajjal az Úr nevében” (Jak 5,14–15).
316. Ki veheti föl a Betegek kenetének szentségét?
1514-1515
1528-1529
Az a hívő veheti föl, akihez betegség vagy öregség miatt halálveszély közelít. Ugyanaz a hívő többször is fölveheti, ha súlyosabbá válik ugyanaz a betegség, vagy egy másik súlyos betegség éri. E szentség fölvétele előtt a betegnek lehetőleg személyes gyónást kell végeznie.
317. Ki szolgáltatja ki ezt a szentséget?
1516, 1530
Ezt a szentséget csak pap vagy püspök szolgáltathatja ki.
318. Hogyan szolgáltatják ki ezt a szentséget?
1517-1519
1531
E szentség kiszolgáltatásának lényege a lehetőleg püspök által megáldott olajjal történő megkenés a beteg homlokán és kezein (a római szertartásban; a test egyéb részein is más szertartásokban), miközben a pap e szentség különleges kegyelmét kérő imáját mondja.
319. Melyek e szentség hatásai?
1520-1523
1532
Különleges kegyelmet ad, mely a beteget bensőségesebben egyesíti Krisztus szenvedésével önmaga és az egész Egyház javára; erőt, békességet és bátorságot ad neki, s a bűnöket is megbocsátja, ha a beteg nem tudott gyónni. E szentség olykor, ha Isten akarja, a testi egészség visszanyeréséhez is segítséget nyújt. Ez a szentség minden esetben fölkészíti a beteget az Atya házába vezető útra.
320. Mi a Viaticum?
1524-1525
Azok szentáldozása, akik elhagyni készülnek a földi életet és az örök életbe készülnek átlépni. Az Eucharisztia, melyet az evilágból az Atyához való átmenetel órájában vesz magához az ember, közösség a meghalt és föltámadott Krisztus testével és vérével, ami az örök élet magva és a föltámadás ereje.
1499 "A betegek szent kenetével és a papok imádságával az egész Egyház ajánlja a szenvedő és megdicsőült Krisztusnak a betegeket, hogy nekik enyhületet és üdvösséget szerezzen; sőt buzdítja őket, hogy szabadon csatlakozva Krisztus szenvedéséhez és halálához, szolgáljanak Isten népének javára."[II. Vatikáni Zsinat: Lumen Gentium 11.]
1511 Az Egyház hiszi és vallja, hogy a hét szentség közül az egyik egész különlegesen arra van rendelve, hogy megerősítse a betegség által megpróbáltakat: a betegek kenete:
"A betegek e szent kenetét Krisztus, a mi Urunk mint az Újszövetség valóságos és különálló szentségét alapította, Márk utal rá, [Vö. Mk 6,13.] Jakab pedig, az apostol és az Úr testvére, ajánlotta a híveknek és kihirdette."[DS 1695; vö. Jak 5,14--15.]
1512 Az ókortól kezdve mind Kelet, mind Nyugat liturgikus hagyományában vannak tanúi annak, hogy megszentelt olajjal megkenték a betegeket. A századok során a betegek kenetét egyre inkább csak a haldoklóknak szolgáltatták ki. Ezért kapta az utolsó kenet nevet. E fejlemény ellenére a liturgia nem szűnt meg imádkozni az Úrhoz, hogy a beteg nyerje vissza egészségét, amennyiben ez üdvösségének javára válik. [DS 1696.]
1513 Az 1972. november 30-án kelt Sacram unctionem infirmorum kezdetű apostoli konstitúció a II. Vatikáni Zsinathoz csatlakozva[2387] elrendelte, hogy a római szertartásban a következőket kell megtartani:
A betegek kenetének szentségét azoknak szolgáltassák ki, akiknek egészségét súlyos betegség támadta meg. A beteget kenjék meg homlokán és kezein az előírt módon megáldott olívaolajjal vagy a körülményeknek megfelelően más, az előírt módon megáldott növényi olajjal, és közben a következő szavakat mondják: "E szent kenet által és nagy irgalmassága szerint segítsen meg téged az Úr a Szentlélek kegyelmével; szabadítson meg bűneidtől, üdvözítsen téged, és erősítsen meg jóságosan!" [Vö. CIC 847.]
1514 A betegek kenete "nemcsak
a
halálveszélyben lévők szentsége.
Ezért fölvételére már az az
időszak is biztosan alkalmas, amikor a hívő
élete betegség vagy öregség miatt kezd
veszélybe kerülni." [II. Vatikáni Zsinat:
Sacrosanctum concilium 73; vö. CIC 1004, 1005, 1007; CCEO 738.]
1515 Ha egy beteg, aki fölvette a szentséget, visszanyeri
egészségét, újra fölveheti a
szentséget, ha ismét súlyosan megbetegszik.
Ugyanazon betegségben is meg lehet ismételni, ha
rosszabbodik az állapot. Ajánlott fölvenni a betegek
kenetét komoly sebészi beavatkozás előtt.
Ugyanez a helyzet az időseknél, akiknek az állapota
egyre törékenyebbé válik.
1517 Mint minden szentség, a
betegek kenete is
liturgikus és közösségi cselekmény,
[Vö. II. Vatikáni Zsinat: Sacrosanctum concilium 27.]
akár otthon, kórházban vagy templomban,
akár egy betegnek, illetve a betegek egész
csoportjának szolgáltatják ki. Nagyon
megfelelő, hogy az Eucharisztia, az Úr
húsvétjának emlékezete keretében
kerüljön kiszolgáltatásra. Amikor a
körülmények megengedik, a betegek kenetét
megelőzheti a gyónás és követheti a
szentáldozás. Az Eucharisztia, mint Krisztus
húsvétjának szentsége, a földi
zarándoklét utolsó szentsége, az
"útravaló" az örök életbe
történő "átmenethez".
1518 Szó és szentség megbonthatatlan
egészet alkot. A bűnbánat fölindítása,
majd igeliturgia nyitja meg a szertartást. Krisztus szavai
és az apostolok tanítása fölélesztik a
beteg és a közösség hitét, hogy az
Úrtól kérjék Lelkének erejét.
1519 A szentség kiszolgáltatása lényegileg
a következő elemekből áll: az "Egyház
papjai" [Vö. Jak 5,14.] kezüket csöndben fölteszik
a betegekre; az Egyház hitében imádkoznak a
betegekért; [Vö. Jak 5,15.] ez a szentség
epiklézise; föladják a kenetet, lehetőleg
püspök által megszentelt olajjal.
Ezek a liturgikus cselekmények mutatják, hogy e
szentség milyen kegyelmet ad a betegeknek.
1520 A Szentlélek különleges ajándéka. A
szentség első kegyelme a megerősítés
kegyelme, a lélek békéje és ereje azoknak a
nehézségeknek legyőzésére, melyek a
súlyos betegséggel vagy az öregséggel
járnak együtt. E kegyelem a Szentlélek
ajándéka, mely megújítja az Istenbe vetett
hitet és bizalmat, és az erőt a Gonosz
kísértéseivel, nevezetesen a
kétségbeesés és a
halálfélelem kísértésével
szemben. [Vö. Zsid 2,15.] Az Úrnak e
segítsége a Szentlélek erejében akarja
elvezetni a beteget a lélek gyógyulásához,
de a test gyógyulásához is, ha ez Isten akarata.
[Vö. Firenzei Zsinat: Decretum pro Armenis: DS 1325.] és
"ha bűnöket követett el, bocsánatot nyer" (Jak
5,15).[Vö. Trienti Zsinat, 14. sessio: Canones de sacramento
extremae unctionis, 2. kánon: DS 1717.]
1521 Egyesülés Krisztus szenvedésével. E
szentség kegyelme által a beteg megkapja az erőt
és az ajándékot, hogy még
bensőségesebben egyesüljön az Úr
szenvedésével. Bizonyos értelemben
fölszentelődik arra, hogy az üdvözítő
megváltó szenvedéséhez hasonulva
gyümölcsöt hozzon. A szenvedés, az eredeti bűn
következménye új értelmet nyer:
részesedés lesz Jézus
üdvözítő művében.
1522 Egyházi kegyelem. A hívők, akik e
szentséget fölveszik",szabadon egyesülve Krisztus
szenvedésével és halálával, Isten
népének lelki javához"[II. Vatikáni
Zsinat: Lumen Gentium 11.] járulnak hozzá. Az
Egyház a betegek kenetének
kiszolgáltatásakor a szentek
közösségében jár közben a
betegekért. A beteg viszont a szentség kegyelme
által hozzájárul az Egyház
gyógyulásához és minden ember
javához, akikért az Egyház szenved és
Krisztus által fölajánlja magát Istennek, az
Atyának.
1523 Fölkészülés a végső
átmenetelre. Ha a betegek kenetének
szentségét mindazoknak kiszolgáltatják,
akik súlyos betegségben vagy gyöngeségben
szenvednek, egész különlegesen szól azoknak,
akik "a halál küszöbén" állnak,
[Trienti Zsinat, 14. sessio: Doctrina de sacramento extremae unctionis,
3: DS 1698.] olyannyira, hogy e szentséget "az elmenők
szentségének" is nevezik. [uo.] A betegek kenete
véglegessé teszi hasonlóságunkat Krisztus
halálával és
föltámadásával, amit a keresztség
már megkezdett bennünk. Befejezi a szent
megkenéseket, melyek az egész keresztény
életet meghatározzák; a keresztségé
megpecsételte bennünk az új életet; a
bérmálásé megerősített a jelen
élet küzdelmére. Ez az utolsó kenet
földi életünk végét
bástyázza körül, tekintettel az atyai
házba történő belépés
előtti utolsó harcokra.[Vö. uo. Prooemium: DS 1694.]
1526 "Beteg valaki közületek?
Hívassa el
az Egyház papjait, és azok imádkozzanak
fölötte, és kenjék meg olajjal az Úr
nevében. A hitből fakadó ima megszabadítja a
beteget, és az Úr talpra állítja. Ha pedig
bűnöket követett el, bocsánatot nyer." (Jak 5,14--15)
1527 A betegek kenete szentségének célja, hogy
különleges kegyelmet hozzon a keresztény ember
számára, aki a súlyos betegség vagy az
öregség nehézségeit tapasztalja.
1528 A szent kenet fölvételére alkalmas idő
elérkezett, amikor a hívő betegség vagy
öregség miatt a halálveszély
közelébe kerül.
1529 Valahányszor egy keresztény ember súlyosan
megbetegedik, fölveheti a szent kenetet, illetve
megismételheti, ha állapota súlyosbodik.
1530 A betegek kenetének kiszolgáltatói
egyedül a papok (papok és püspökök);
föladásához a püspök vagy
szükség esetén a pap által megáldott
olajat használnak.
1531 E szentség kiszolgáltatásának
lényeges része a beteg homlokának és
kezének (a latin szertartásban) vagy egyéb
testrészeinek (a keleti szertartásokban)
megkenése, melyet a pap e szentség sajátos
kegyelmét kérő, liturgikus imája
kísér.
1532 A betegek kenete sajátos kegyelmének hatásai:
-- a beteg egyesülése Krisztus szenvedésével
önmaga és az egész Egyház javára;
-- vigasztalás, béke és erő a
betegség vagy öregség keresztény módon
történő elviselésére;
-- a bűnök bocsánata, ha ezt a beteg a bűnbánat
szentsége révén nem tudta elnyerni;
-- az egészség helyreállása, ha ez a
lélek üdvösségének javára
válik;
-- fölkészülés az örök életre
való átmenetelre.
998. kán. -- A betegek kenetét, mellyel az egyház a veszélyes betegségben szenvedő hívőket a szenvedő és megdicsőült Úrnak ajánlja, hogy megenyhítse és megmentse őket, úgy szolgáltatják ki, hogy olajjal megkenik őket, és elmondják a liturgikus könyvekben előírt szavakat.
999. kán. -- A betegek kenetéhez használt olajat megáldhatják a püspökök, továbbá:
1. akik a jogban a megyéspüspökkel egyenlő elbírálás alá esnek;
2. szükség esetén bármely pap, de csak magának a szentség kiszolgáltatásának a során.
1000. kán. -- 1. §. A kenéseket pontosan a liturgikus könyvekben előírt szavakkal, rendben és módon kell végezni; szükség esetén azonban elég egyetlen megkenés a homlokon vagy akár a test más részén, a teljes formula elmondásával.
2. §. A kiszolgáltató a kenéseket a saját kezével végezze, hacsak súlyos ok valamely eszköz használatát nem indokolja.
1001. kán. -- A lelkipásztoroknak és a betegek hozzátartozóinak legyen gondjuk arra, hogy a betegek ennek a szentségnek a révén kellő időben enyhülést nyerjenek.
1002. kán. -- A betegek kenetének közös kiszolgáltatása egyszerre több, megfelelően előkészített és kellőképpen felkészült beteg számára a megyéspüspök előírásai szerint végezhető.
1003. kán. -- 1. §. A betegek kenetét érvényesen szolgáltatja ki minden pap, de csakis a pap.
2. §. A lelkipásztori hivatalukra bízott hívők gondozásában a lelkipásztori gondozással megbízott összes papok kötelesek és jogosultak a betegek kenetnek kiszolgáltatására; ésszerű okból bármely más pap is kiszolgáltathatja ezt a szentséget a fent említett pap legalább vélelmezett hozzájárulásával.
3. §. Minden pap magával hordhatja a megáldott olajat, hogy szükség esetén a betegek kenetének szentségét ki tudja szolgáltatni.
1004. kán. -- 1. §. A betegek kenetét annak a hívőnek lehet kiszolgáltatni, aki értelme használatának elérése után, betegség vagy öregség miatt veszélybe kerül.
2. §. Ezt a szentséget meg lehet ismételni, ha a beteg felépülése után újra súlyos betegségbe esik, vagy ha ugyanannak a betegségnek a folyamán a veszély súlyosabbá válik.
1005. kán. -- Ha kétséges, hogy a beteg eljutott-e értelme használatára, illetve hogy veszélyesen beteg-e, vagy hogy halott-e, szolgáltassák ki ezt a szentséget.
1006. kán. -- Szolgáltassák ki ezt a szentséget azoknak a betegeknek, akik amikor szellemi képességeik birtokában voltak, ezt legalább burkoltan kérték.
1007. kán. -- Ne szolgáltassák ki a betegek kenetét azoknak, akik nyilvánvaló súlyos bűnben makacsul kitartanak.
844. kán. -- 1. §. A katolikus szentségkiszolgáltatók a szentségeket csakis katolikus krisztushívőknek szolgáltathatják ki megengedetten, s ugyanígy a katolikusok csakis katolikus kiszolgáltatóktól vehetik fel megengedetten a szentségeket, a jelen kánon 2., 3. És 4. §-a és a 861. kán. 2. §-a előírásainak fenntartásával.
2. §. Valahányszor a szükség úgy kívánja, vagy a valódi lelki hasznosság indokolja, és feltéve hogy elkerülik a tévedés vagy a közömbösség veszélyét, azoknak a krisztushívőknek, akiknek fizikailag vagy morálisan lehetetlen katolikus szentségkiszolgáltatóhoz fordulniuk, fel szabad venniük a bűnbánat szentségét, az eucharisztiát és a betegek kenetét olyan nem katolikus kiszolgáltatóktól, akiknek egyházában ezek a szentségek érvényesek.
3. §. A katolikus szentségkiszolgáltatók megengedetten szolgáltathatják ki a bűnbánat szentségét, az eucharisztiát és a betegek kenetét a katolikus egyházzal teljes közösségben nem lévő keleti egyházak tagjainak, ha önként kérik, és kellően fel vannak készülve; ez érvényes más olyan egyházak tagjaira is, amelyek helyzete az Apostoli Szentszék megítélése szerint a szentségek tekintetében megegyezik az említett keleti egyházakéval.
Szent
I. Vince: A "Si instituta ecclesiastica" levél
Decentius gubbiói püspöknek (Kr. u. 416) (DH 216)
(8. fejezet, 11. §) Mivel
éppen erről, amint a
többiről is, tanácsot akartál kérni, kedves
testvérem, s ehhez még hozzátette a fiam is,
Coelestinuas diakónus a levelében, hogy te, kedvesem,
megvitatás tárgyává tetted azt, ami Szent
Jakab apostol levelében meg van írva: ... [Jak
5,14k]. Nincs kétség, hogy ezt a betegeskedő
hívőkre kell érteni s így felfogni, akiknek a
testét a krizma szent olajával meg lehet kenni; azt,
miután a püspök elkészítette, nemcsak a
papoknak szabad a kenésre használni, hanem az összes
keresztényeknek is a saját vagy a
hozzátartozóik szükséghelyzetében.
Egyébként fölöslegesnek látjuk
hozzátenni, hogy a püspököt illetően nem
lehetünk határozatlanok olyan dologban, amely az
áldozópapoknak kétségtelenül szabad.
Azért mondta így az áldozópapoknak (Jakab
apostol), mivel a püspökök más
elfoglaltságoktól akadályoztatva az összes
gyengélkedőhöz nem tudnak elmenni. Egyébként,
ha a püspök meg tudja azt tenni, vagy méltónak
ítél valakit arra, hogy ő látogassa meg, azt
késedelem nélkül meg is áldhatja, meg is
érintheti krizmával, hiszen az ő feladata a krizma
elkészítése. Azt viszont a bűnbánatot
tartókra nem lehet rácsorgatni, mivel a megkenés
egyfajta szentség. Hiszen akitől a többi szentséget
megtagadják, hogy gondolja valaki, hogy azok
számára a szentségek egyik neme mégis
megengedhető?
Szent IV. Leó /
Paviai zsinat (Kr.
u. 850) (DH 620)
(8) Azt az üdvösséges
szentséget is, amelyet
Jakab apostol ajánl, mondván: "Beteg valamelyiktek? ...
bocsánatot nyer" [Jak 5,14-15], ügyes igehirdetéssel
a népeknek ismertetni kell: valóban nagy isteni titok,
amelyre erősen kell törekedni; általa, ha bizalommal
kérik, a bűnök is megbocsáttatnak, és
következésképpen a testi egészség is
helyreáll. ... Azt azért tudni kell, hogyha az, aki
beteg, nyilvános bűnbánattartásra van
kötelezve, nem nyerheti el az ebben az isteni titokban rejlő
orvosságot, hacsak előbb, miután megkapta a
visszafogadást, nem érdemelte ki a Krisztus
testében és vérében való
részesülést. Akinek ugyanis a többi
szentségek meg vannak tiltva, semmi indok nem szól
amellett, hogy ezzel az eggyel élni engedjék.
Boldog X. Gergely / II.
Lyoni Zsinat: 4.
ülés
(Kr. u. 1274) (DH 860)
Ugyanez a szent római Egyház
tartja és
tanítja, hogy hét egyházi szentség van,
éspedig egyik a keresztség, amelyről fentebb már
szóltunk, aztán a bérmálás
szentsége, amelyet a püspök
kézrátétellel szolgáltat ki,
krizmával megkenve az újjászületetteket, a
bűnbánat, a következő azután az
Oltáriszentség, aztán az egyházi rend,
aztán a házasság, aztán az utolsó
kenet, amelyet szent Jakab tanítása szerint a betegeknek
adnak föl.
III. Gyula / Tridenti
Zsinat, 14.
ülés:
Tanítás az utolsó kenet szentségéről
(Kr. u. 1551) (DH 1694-1696)
úgy tartja helyesnek a szent
zsinat, hogy a bűnbánat
szentségéről szóló, előzőekben lefektetett
tanítást kiegészítse még az
utolsó kenet szentségéről szóló
tanítással. Ezt nemcsak a bűnbánat
szentségének, de az egész keresztényi
életnek is, amelynek állandó bűnbánatnak
illik lennie, a betetőzéseként
értékelték az Atyák1.
Először is a megalapításáról
azt
tanítjuk és azt nyilvánítjuk ki, hogy a mi
legkegyesebb Megváltónk, aki azt akarta, hogy
szolgái minden időkre az összes ellenség minden
nyila ellen föl legyenek vértezve üdvös
eszközökkel, ahogyan a többi szentségekben a
lehető legnagyobb segítséget készítette
elő, hogy azokkal életükben a keresztények minden
súlyosabb lelki kártól épen maradjanak,
így az utolsó kenet szentségével az
élet végét is mintegy hatalmas
bástyával erősítette meg [1. kánon]. Mert
ámbár ellenségünk az egész
életen át keresi az alkalmat, és megragadja, hogy
elnyelje lelkünket [vö. 1Pét 5,8] amilyen módon
csak tudja, még sincs más időpont, amikor hevesebben
feszíti meg agyafúrtságának összes
íját, hogy teljesen elveszítse és - ha
lehet - az Isten irgalmába vetett bizalomtól is
megfosszon bennünket, mint amikor életünk
végét látja közeledni.
A betegeknek ezt a szent
kenetét Krisztus Urunk
alapította, mint az Újszövetség igazi
és sajátos szentségét. Már
Márk utal rá [vö. Mk 6,13], Szent Jakab apostol, az
Úr testvére pedig ajánlotta és hirdette a
híveknek [1. kánon] e szavakkal [vö. Jak 5,14k]
"Beteg valaki köztetek?" stb., [vö. DH 216].
E szavakból, mintegy az apostoli hagyományból
kézhez kapva, az Egyház megtanulta és
tanítja is, hogy mi az anyaga, formája, sajátos
kiszolgáltatója és a hatása ezen
üdvös szentségnek. Megértette ugyanis az
Egyház, hogy az anyaga a püspöktől szentelt olaj,
mivel a megkenés fejezi ki legalkalmasabban a Szentlélek
kegyelmét, mellyel a beteg lelkét láthatatlanul
megkeni. Formája pedig az "E szent kenet által" - ima.
Ennek a szentségnek a hatásait és lényegét a következő szavak világítják meg: "A hitből fakadó ima megszabadítja a beteget, az Úr könnyebbséget ad neki, és ha bűnökben van, bűnbocsánatot nyer+ [Jak 5,15]. Ez a lényegi rész a Szentlélek kegyelme, akinek kenete a még kiengeszteletlenül maradt bűnöket, s a bűn maradványait is eltörli, sőt a beteg lelkét is megkönnyíti és megerősíti [2. kánon]. Fölserkenti ugyanis benne az isteni irgalom iránti nagy bizalmat, amellyel a vigasztalást nyert beteg könnyebben viseli el a betegség nehézségeit és szenvedéseit, de az ördög kísértéseinek is, aki a sarkára leselkedik [vö. Ter 3,15], könnyebben ellenáll, és olykor a test egészségét is elnyerheti, ha a lélek üdvösségének ez felel meg.
1. kánon. Ha valaki azt állítaná, hogy az utolsó kenet nem a mi Krisztus Urunk által alapított igazi és valódi szentség [vö. Mk 6,13], amelyet Szent Jakab apostol hirdetett ki [vö. Jak 5,14], hanem csak az Atyáktól bevett szertartás2 vagy emberi koholmány: legyen kiközösítve.
2. kánon. Ha valaki azt állítaná, hogy a betegek szent kenete nem közöl kegyelmet, sem a bűnöket meg nem bocsátja, sőt a betegeket sem könnyíti meg, hanem egy már megszűnt és csak régebben meglévő gyógyító karizma: legyen kiközösítve.
3. kánon. Ha valaki azt állítaná, hogy az utolsó kenet szertartása és gyakorlata, melyet a szent római Egyház tart, ütközne Szent Jakab apostol véleményével, ezért azt meg kell változtatni, s a keresztények bűn nélkül meg is vethetik: legyen kiközösítve.
4. kánon. Ha valaki azt állítaná, hogy ne
az Egyház presbiterjeit (papjai), akikről Szent Jakab a
buzdítást írta, hívják csak el a
betegek megkenésére, hogy ne csak a püspök
által felszentelt papokat, hanem bármilyen a
közösség élén lévő,
életkor szerinti véneket, s ennek
következtében az utolsó kenet sajátos
kiszolgáltatója nem egyedül a pap: legyen
kiközösítve.
VI. Pál / II.
Vatikáni Zsinat: Lumen gentium
11. (Kr. u. 1964) (DH 4128)
... A betegek szent kenetével
és a papok
imádságával az egész Egyház
ajánlja a szenvedő és megdicsőült Krisztusnak a
betegeket, hogy nekik enyhületet és
üdvösséget szerezzen [vö. Jak 5,14-16]; sőt
buzdítja őket, hogy szabadon csatlakozva Krisztus
szenvedéséhez és halálához [vö.
Róm 8,17; Kol 1,24; 2Tim 2,11-12; 1Pét 4,13]
szolgáljanak Isten népének javára. ...
(1) Vö. Aquinói Szent Tamás, Summa
contra gentiles
IV 73
(2) Vö. Ph. Melanchton, Apologia Confessionis Augustanae 13;
Kálvin János, Institutio religionis Christianae 19.
(Fel)
A) Bevezető szertartás:
A pap belépve a beteg otthonába vagy a kórterembe üdvözli a beteget és a jelenlevőket.
B) B űnbánati cselekmény:
A beteg vagy most végzi el gyónását vagy felindítja a bánatot.
C) Olvasmány a Szentírásból;
D) Litánia (egyetemes könyörgések);
E) Az olaj megáldása:
Ha esetleg a pap nem hozott magával szent olajat, növényi olajat is megáldhat, amellyel a beteget megkeni. Ha megáldott olajat hozott magával, elvégzi a hálaadó imádságot.
F) A megkenés szertartása:
A pap a szent olajjal megkeni a beteg homlokát és mind a két kezét, miközben ezeket mondja:
"E szent kenet által és nagy irgalmassága szerint segítsen meg téged az Úr a Szentlélek kegyelmével. Ámen.
Szabadítson meg bűneidtől, üdvözítsen téged, és erősítsen meg jóságosan!. Ámen."
G) A szertartás befejezése:
Az Úr imádságának elimádkozása után a beteg áldozhat, majd a pap áldásával fejeződik be a betegek kenetének kiszolgáltatása.
érdemes megjegyezni, hogy ma templomainkban rendszeresen közösen több betegnek, idősnek kiszolgáltatják a betegek szentségét. Rendszerint mise keretében történik, majd az evangélium és homília után történik a betegek kenetének a kiszolgáltatása.
További linkek:
A Hittani Kongregáció döntése a Betegek kenetének kiszolgáltatója ügyében
Magyar Katolikus Lexikon: Betegek kenete
Varga László: A betegek szentsége
Thomas Hopko: A szentségek, A Betegek Kenete (ortodox)
Egyelőre csak kommentár nélkül:
Az apostolok és az Egyház elöljárói olajjal kenik meg a betegeket
Mk
6,12-13
Azok elmentek, s hirdették a bűnbánatot, sok
ördögöt kiűztek, és olajjal megkenve sok
beteget meggyógyítottak.
Jak
5,14-15
Beteg valamelyitek? Hívassa el az Egyház
elöljáróit, és azok imádkozzanak
fölötte, s kenjék meg olajjal az Úr
nevében. A hitből fakadó ima megszabadítja a
betegeket, és az Úr talpra állítja. Ha
pedig bűnöket követett el, bocsánatot nyer.
Kézrátétel a gyógyulásért
Mk 6,5
Nem is tehetett ott egy csodát sem, csak néhány beteget gyógyított meg, kezét rájuk téve.
Lk 4,40
Mikor azután a nap lement, mindazok, akiknek különféle bajokban szenvedő betegeik voltak, odavitték hozzá azokat, és ő mindegyikre rátette a kezét és meggyógyította őket.
Lk 22,51
De Jézus azt felelte: »Hagyjátok, elég!« Aztán megérintette a fülét, és meggyógyította.
Jn 9,6-7
Míg ezeket mondta,
a földre köpött, nyálával
sarat
csinált, s a sarat a vak
szemére kente, majd meghagyta neki: „Menj, mosakodj meg a
Siloe
tavában.” Ez annyit jelent, mint: „küldött”. Az
elment, megmosdott, s amikor
visszatért, már
látott.
ApCsel 28,8
Publiusz apja éppen akkor lázban és vérhasban gyötrődve feküdt. Pál bement hozzá, imádkozott, aztán rátette a kezét, és meggyógyította.
érintés a gyógyulás végett
Mk 3,10
Sokakat
meggyógyított, úgyhogy akiknek volt valami
bajuk, mind ott tolongtak
körülötte, hogy
legalább megérinthessék.
Mk 1,40-42
Odament hozzá egy
leprás, aki könyörögve
és térdre borulva így szólt hozzá: "Ha
akarod, meg tudsz
tisztítani." Jézus
megszánta, kezét
kinyújtva megérintette, és így
szólt hozzá: "Akarom,
tisztulj meg!"
és azonnal eltávozott róla a lepra, és
megtisztult.
Mk 7,32-35
Itt eléje hoztak
egy dadogva beszélő süketet,
és kérték, tegye rá a kezét. Külön hívta a tömegből, fülébe dugta
az ujját, majd megnyálazott ujjával megérintette a
nyelvét, föltekintett az égre,
fohászkodott és szólt: „Effata, azaz nyílj
meg!” Azon nyomban meg is
oldódott a nyelve és
érthetően beszélt.
Mk 8,22-25
Betszaidába
értek. Egy vakot hoztak eléje
és kérték, hogy érintse meg.
Megfogta a vak
kezét, s kivezette a faluból. Itt nyállal megkente
a szemét, rátette a kezét, s megkérdezte
tőle: "Látsz valamit?" Az felnézett, s így
szólt: "Embereket látok, olyan, mintha a fák
járkálnának." Ezután ismét a
szemére tette a kezét, erre tisztán kezdett
látni, és úgy meggyógyult, hogy
élesen látott mindent.
Lk 6,19
Az egész tömeg arra törekedett, hogy megérinthesse, mert erő áradt belőle, és mindenkit meggyógyított.
Közvetett érintés a gyógyulásért
2Kir 13,21
Egyszer, amikor éppen temettek egy embert, az emberek hirtelenül megpillantották a portyázó csapatot. Az embert bedobták Elizeus sírjába és elmentek. Mihelyt az ember hozzáért Elizeus csontjaihoz, életre kelt és talpra állt.
Mk 6,56
Amerre csak járt, a
falvakon, városokon és
tanyákon, kitették a betegeket a terekre, és kérték, hogy
legalább ruhája
szegélyét érinthessék.
Aki csak
megérintette, meggyógyult.
Lk 8,44
Hátulról hozzáférkőzött, megérintette a ruhája szegélyét, és abban a pillanatban elállt a vérfolyása.
ApCsel 5,15-16
Még a betegeket is kivitték az utcára, hordágyra fektették őket, hogy ha Péter arra megy, legalább az árnyéka érje egyiket-másikat. Sőt még a Jeruzsálemhez közel eső városok népe is odajött, hozták a betegeket, a tisztátalan szellemektől gyötörteket, s ezek mind meggyógyultak.
ApCsel 19,11-12
Az Isten rendkívüli csodákat is tett Pál által. Így például betegekre tették az általa használt törülközőket és fejkendőket, és a betegség elhagyta őket, a gonosz lelkek meg kiszálltak belőlük.
Gyógyulások lelki (és nem csak testi) hatással
Mt 4,24
... Elvittek hozzá minden szenvedőt, olyanokat, akiket különféle betegségek és bajok gyötörtek, ördögtől megszállottakat, holdkórosokat, bénákat, és meggyógyította őket.
Mt 8,16
Amikor beesteledett, sok ördögtől megszállt embert vittek hozzá. Szavával kiűzte a gonosz lelkeket, és mind meggyógyította a betegeket,
Mt 10,1.8
összehívta tizenkét tanítványát, s hatalmat adott nekik, hogy kiűzzék a tisztátalan lelkeket, és meggyógyítsanak minden betegséget, minden gyengeséget...
A betegeket gyógyítsátok meg, a halottakat támasszátok fel, a leprásokat tisztítsátok meg, a gonosz lelkeket űzzétek ki! Ingyen kaptátok, ingyen is adjátok.
Mt 12,22
Ekkor egy ördögtől megszállt, vak és néma embert vittek hozzá. Meggyógyította, úgyhogy beszélt és látott.
Mk 1,34
Sok beteget meggyógyított különféle betegségekből, és sok ördögöt kiűzött, de nem engedte őket szóhoz jutni, mert tudták, hogy kicsoda.
Lk 8,2
és néhány asszony, akiket a gonosz lelkektől és a különféle betegségektől megszabadított: Mária, melléknevén magdalai, akiből hét ördög ment ki,
Lk 9,42
Ahogy feléje tartott, a gonosz lélek ide-oda rángatta, és a földhöz vagdosta a fiút, de Jézus ráparancsolt a tisztátalan lélekre, meggyógyította a fiút és visszaadta apjának.
ApCsel 5,16
Sőt még a Jeruzsálemhez közel eső városok népe is odajött, hozták a betegeket, a tisztátalan szellemektől gyötörteket, s ezek mind meggyógyultak.
ApCsel 8,7
Mert sok megszállottból - hangosan kiáltozva - kiment a tisztátalan lélek, és sok béna meg sánta meggyógyult.
Jak
5,14-15
Beteg valamelyitek? Hívassa el az Egyház
elöljáróit, és azok imádkozzanak
fölötte, s kenjék meg olajjal az Úr
nevében. A hitből fakadó ima megszabadítja a
betegeket, és az Úr talpra állítja. Ha
pedig bűnöket követett el, bocsánatot nyer.
Lev 14,10-20
A nyolcadik napon vegyen
két hibátlan hím
bárányt s egy egyesztendős hibátlan nőstény
bárányt s háromtized, olajjal meghintett
lisztlángot, ételáldozatul, s külön
még egyhatod olajat. Aztán állítsa a pap,
aki az illető tisztítását végzi, őt
és mindezt az Úr elé, a bizonyság
sátrának ajtajához. Vegye az egyik
bárányt, s mutassa be a hatod olajjal
vétekért való áldozatul, s ajánlja
fel mindkettőt az Úr előtt. Ott vágja le a
bárányt, ahol a bűnért való
áldozatot és az egészen elégő
áldozatot szokták levágni, tudniillik a szent
helyen: mert, miként a bűnért való áldozat,
úgy ez a vétekért való áldozat is a
papé: szentséges az. Aztán vegyen a pap a
vétekért bemutatott áldozat véréből,
s kenje meg vele a megtisztítandó ember jobb
fülcimpáját, jobb keze és lába
hüvelykujját. Aztán öntsön a hatod
olajból a maga balkezébe, mártsa bele jobb
ujját, s hintsen belőle hétszer az Úr elé,
ami pedig megmarad az olajból a bal kezében, azt kenje a
megtisztítandó ember jobb
fülcimpájára, jobb kezének és
lábának hüvelykujjára a
vétekért való áldozatul kiontott vér
fölé, meg a fejére, és
könyörögjön érte az Úr előtt.
Aztán végezze el a bűnért való
áldozatot, majd vágja le az egészen elégő
áldozatot, s rakja fel az oltárra,
ételáldozatával együtt, s az illető annak
rendje s módja szerint megtisztul.
(További idézetek várhatók
Hippolütosztól, Órigenésztől, Szent
Athanasziosztól, Szent Afraháttól, Szent
Szerapiontól, Aranyszájú Szent
Jánostól, Szír Szent Efrémtől, Alexandriai
Szent Cirilltől, Arles-i Szent
Caesariustól, Cassiodorustól)
Tertullianus:
Pergátló kifogás az
eretnekekkel szemben, 41. (Kr. u. 200)
Veszik a
bátorságot, hogy tanítsanak,
vitatkozzanak, ördögűzést végezzenek, gyógyulást
ígérjenek, sőt talán
még ahhoz is, hogy kereszteljenek.
Órigenész: Homília a Lev 2,4-ről (Kr.u. 244)*
Hozzátéve ezekhez, van egy hetedik [szentség] is, jóllehet ez kemény és terhes... Ily módon beteljesült az is, amit Jakab apostol mondott: "Ha aztán beteg valaki, hivassa az Egyház presbitereit, ők tegyék rá kezüket, és kenjék meg olajjal az Úr nevében; és a hitből fakadó ima megszabadítja a beteget, ha pedig bűnöket követett el, megbocsáttatik."
Szent
Ambrus:
A bűnbánatról, 1,8,36. (Kr. u. 390)
Miért
teszitek hát fel a betegekre a kezeteket,
miért hisztek az áldás erejében, hogy
hátha jobban lesz a beteg? Miért
tételezitek fel, hogy valakiket az ördög
megszállásától meg tudtok
szabadítani?
Miért kereszteltek, ha ember által nem szabad, nem lehet
bűnöket megbocsátani?
Hiszen a keresztségben minden bűn bocsánata
megtörténik. Mit számít, hogy
bűnbánat szentségén, vagy a keresztség
fürdőjén keresztül igénylik és
gyakorolják ezt a nekik adott jogot a papok? Mindkettőben
ugyanaz a misztérium
munkál.
Szent
I. Ince pápa:
Levél Decentiusnak,
25,8,11. (Kr. u. 416)
Szent Jakab apostol levelében meg van írva: „Ha közületek beteg valaki, hívja az áldozópapokat…” [Jak 5,14-15]. Nincs kétség, hogy ezt a betegeskedő hívőkre kell érteni s így felfogni, akiknek a testét a krizma szent olajával meg lehet kenni… viszont a bűnbánatot tartókra nem lehet rácsorgatni, mivel a megkenés egyfajta szentség. Hiszen akitől a többi szentséget megtagadják, hogy gondolja valaki, hogy azok számára a szentségek egyik neme mégis megengedhető?