A Szentírás egyéni magyarázata
Mi a probléma?
Mit mond erről az Egyház?
A Katolikus
Egyház Katekizmusa
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
Mit mond erről a Biblia?
Mit mondanak erről az ókeresztény írók?
A
Szentírást az Egyház hagyományának fényében kell értelmezni
A Szentírás nem
lehet egyéni magyarázat tárgya
Mit mondanak erről mások?
A
Szentírást az Egyház hagyományának fényében kell értelmezni
A Szentírás
nem lehet egyéni magyarázat tárgya
Mi a probléma?
A protestánsok egyik
alapelve
szerint a keresztény hit egyetlen kötelező és biztos
tekintélye csak a
Szentírás (sola Scriptura) lehet, és a
Szentírás saját magát értelmezi
olyan módon, hogy minden egyes hívő világosan
képes belőle megismerni
az üdvösség útját és
mikéntjét. Azaz a Szentlélek a
Szentírás
olvasásakor segíti a hívőt abban, hogy megtudja
hogyan üdvözülhet, és
mit kell tennie ahhoz, hogy üdvözüljön. Ugyanezen
protestánsok mégis
teljesen eltérően magyarázzák az
írásokat, s nem tudnak egyességre
jutni a legkisebb dolgokban sem: egyesek szerint kb. 23 ezer,
mások
szerint 33 ezer különböző protestáns felekezet
van, amelyek
szentírásmagyarázata más és
más, egymással ellentétes utat jelöl meg az
üdvösség kérdésében.
Ezzel a tarthatatlan állásponttal szemben a katolikus
keresztények azt
vallják, hogy a Szentírás
értelmezésekor figyelemmel kell lenni az
apostoli Hagyományra, arra, ahogyan a Szentírást
az Egyházatyák és más
ókeresztény írók és hívők
értelmezték a szent szöveget, illetve, hogy a
biztos és kötelező érvényű
magyarázatot csak a péteri apostolutóddal,
azaz a pápával összhangban álló
püspökök közös magyarázata, azaz a
Tanítóhivatal magyarázata adhatja meg, és
ehhez tartania kell magát
minden hívőnek. Tehát mind a Szentírást
olvasó egyes hívőnek, mind a Szentírást
kutató tudósnak egyéni magyarázatát
hozzá kell igazítania az élő Egyház
apostoli Hagyományához, illetve az Egyház
által megfogalmazott hit analógiájához,
hiszen a Szentlélek, amely a Szent Iratokat sugalmazta, nem
mondhat ellent önmagának.
(Fel)
Mit mond erről az Egyház?
A Katolikus Egyház
Katekizmusa
81
"A Szentírás Istennek a
Szentlélek sugalmazására írásba foglalt szava."
"A Szenthagyomány Isten
szavát, melyet Krisztus Urunk és a Szentlélek
bízott az apostolokra,
sértetlenül származtatja át ezek
utódaira, hogy igehirdetésükkel az
igazság Lelkének fényénél
hűségesen őrizzék, kifejtsék és
terjesszék."
[II. Vatikáni Zsinat: Dei Verbum, 9.]
82 Ennek következtében az Egyház, melyre a kinyilatkoztatás továbbadása
és értelmezése bízatott",a kinyilatkoztatottakra vonatkozó
bizonyosságát nem egyedül a Szentírásból meríti. Ezért mindkettőt
egyforma áhítattal és megbecsüléssel kell elfogadni és tisztelni."
[uo.]
84 A hitletéteményt,
[Vö. 1Tim 6,20;
2Tim 1,12--14.]
amit a Szenthagyomány és a Szentírás
tartalmaz, az apostolok az egész
Egyházra bízták. "Hozzá ragaszkodva Isten
egész szent népe
pásztoraival egységben állhatatosan kitart az
Apostolok tanításában és
közösségében, a
kenyértörésben és az
imádságban, úgy hogy az átadott
hit megtartásában, gyakorlásában és
megvallásában egyedülálló
összetartozás valósul meg a főpapok és
a hívők között." [II. Vatikáni
Zsinat: Dei Verbum, 10.]
85 "Isten írott vagy
áthagyományozott
Igéje hiteles magyarázatának feladata egyedül az Egyház élő
Tanítóhivatalára bízatott, mely tekintélyét Jézus Krisztus nevében
gyakorolja", [uo.] tudniillik a Péter utódával, Róma püspökével
közösségben lévő püspökökre.
86 "Ez a Tanítóhivatal nem áll Isten Igéje
fölött, hanem Neki szolgál,
csak azt tanítva, amit áthagyományoztak,
amennyiben isteni parancs
alapján és a Szentlélek
segítségével ezt áhítatosan
hallgatja, szentül
őrzi, hűségesen kifejti, és mindazt, amit
kinyilatkoztatásként, hogy
higgyük, elénk ad, a hitnek ebből az egyetlen
letéteményéből meríti."
[uo.]
87 A hívők emlékezvén Krisztusnak apostolaihoz intézett szavára: "Aki
titeket hallgat, engem hallgat" (Lk 10,16), [Vö. II. Vatikáni Zsinat:
Lumen Pentium, 20.] a tanítást és a törvényeket, melyet pásztoraik
különféle formákban adnak eléjük, tanulékonyan fogadják.
94 A Szentlélek segítségével az
Egyház életében növekedhet a hitletétemény dolgainak és szavainak
megértése:
-- a kinyilatkoztatott igazságokat "szívükben forgató hívők
szemlélődése és keresése"; [II. Vatikáni Zsinat: Dei Verbum, 8.]
főként pedig "a teológiai kutatás (...) a kinyilatkoztatott igazság
mély megismerését" eredményezi. [II. Vatikáni Zsinat: Gaudium et spes,
62; Vö. Uaz. 44; Dei Verbum, 23; Uaz. 24; Unitatis redintegratio 4.]
-- "(a hívők által) tapasztalt belső lelki dolgok megértéséből"; [II.
Vatikáni Zsinat: Dei Verbum, 8.] "az isteni kijelentések az olvasóval
együtt növekednek". [Nagy Szent Gergely: Homilia in Ezechielem 1, 7, 8]
-- "azok igehirdetéséből, akik a püspöki jogfolytonossággal együtt
megkapták az igazság biztos karizmáját". [II. Vatikáni Zsinat: Dei
Verbum, 8.]
95 "Nyilvánvaló tehát, hogy a Szenthagyomány, a Szentírás és az
egyházi Tanítóhivatal Isten végtelenül bölcs terve szerint úgy
összetartozik és annyira kapcsolódnak egymáshoz, hogy egyik sem áll
fönn a másik kettő nélkül, s a három együtt, mindegyik a maga módján,
az egy Szentlélek tevékenységének hatása alatt hatékonyan hozzájárul a
lelkek üdvösségéhez." [II. Vatikáni Zsinat: Dei Verbum, 10.]
109 A Szentírásban Isten
emberi módon
szól az emberhez. A Szentírás helyes értelmezéséhez ezért figyelnünk
kell arra, hogy az emberi szerzők valójában mit szándékoztak mondani,
és hogy Isten mit akart az ő szavukon keresztül számunkra
kinyilatkoztatni. [Vö. II. Vatikáni Zsinat: Dei Verbum, 12.]
110 A szent szerzők szándékának
megismeréséhez figyelembe kell vennünk
koruk és kultúrájuk viszonyait, az adott korban
általános irodalmi
műfajokat és a korabeli általános
gondolkodás-, beszéd- és
elbeszélésformákat. "Az igazság ugyanis
más és más módon nyer előadást
és kifejezést a történeti, a
prófétai, a költői és más
műfajú
szövegekben." [uo.]
111 Mivel azonban a Szentírás sugalmazott, van még a helyes
értelmezésnek egy további, az előbbinél nem kevésbé fontos alapelve,
ami nélkül az írás holt betű maradna: "a Szentírást ugyanazzal a
Szentlélekkel kell olvasni és magyarázni, akinek sugalmazására
készült". [uo.]
A II. Vatikáni Zsinat három kritériumot jelöl meg a Szentírás -- az azt
sugalmazó Szentlélek szerinti -- magyarázatához: [uo.]
112 1. Gondosan kell ügyelni az
egész Szentírás egységére és tartalmára.Bármennyire
különbözők a Szentírás könyvei, a
Szentírás egységet alkot
Isten tervének egysége alapján, melynek
középpontja Jézus Krisztus és
az ő húsvétja után megnyitott szíve.
[Vö. Lk 24,25--27.44--46.]
Krisztus "szíve" [Vö. Zsolt 22,15.] a Szentírást jelenti, mely
föltárja Krisztus szívét. Ez a szív a szenvedés előtt zárva volt, mert
az írás homályos volt, a szenvedés után azonban a megnyílt, mert értő
lelkek olvassák, akik meg tudják ítélni, hogyan kell értelmezni a
próféciákat." [Aquinói Szent Tamás: Expositio in Psalmos 21,11]
113 2. A Szentírást az "egész
Egyház élő Hagyományát figyelembe véve" kell olvasni.
Az egyházatyák egy mondása szerint "a Szentírás inkább az Egyház
szívébe, mint pergamenre van írva". [Vö. Poitiers-i Szent Hilarius:
Liber ad Constantium Imperatorem 9; Szent Jeromos: Commentarius in
epistulam ad Galatas 1, 1, 11--12] Az Egyház ugyanis hagyományában
Isten Szavának élő emlékezetét hordozza, és a Szentlélek adja ennek
lelki értelmezését ("...a lelki értelem szerint, melyet a Szentlélek
ajándékoz az Egyháznak"). [Órigenész: Homiliae in Lev 5,5]
114 3. Figyelemmel kell lenni a
"hit analógiájára". [Vö. Róm 12,6.] A hit analógiáján értjük a
hitigazságok összefüggését egymás között és a kinyilatkoztatás
egészében.
119 "Az egzegétáknak tehát az a dolguk, hogy e
szabályok szerint
törekedjenek a Szentírás értelmének
mélyebb megértésére és
kifejtésére.
így mintegy az ő előkészítő
munkálkodásuk alapján fog kiérlelődni az
Egyház döntése. Mindez ugyanis az egzegézist
illetően végső fokon az
Egyház ítéletének van alávetve, mert
az Egyház Isten igéje megőrzésével
és magyarázásával isteni parancsot
teljesít és isteni szolgálatot lát
el." [Vö. II. Vatikáni Zsinat: Dei Verbum, 12.]
"Magam sem adnék semmi hitelt az Evangéliumnak, ha a Katolikus Egyház
tekintélye nem késztetne rá." [Szent Ágoston: Contra epistulam
Manichaei quam vocant fundamenti 5,6]
888 A püspököknek munkatársaikkal, a papokkal együtt "első teendője,
hogy Isten evangéliumát mindenkinek hirdessék", [II. Vatikáni Zsinat
Presbyterorum ordinis, 4.] ahogy az Úr parancsolta. [Vö. Mk 16,15.] ők
"a hit hírnökei, akik új tanítványokat vezetnek Krisztushoz;" és az
apostoli hit "Krisztus tekintélyével bíró hiteles tanítói". [II.
Vatikáni Zsinat: Lumen Gentium, 25]
889 Krisztus, aki az igazság, hogy az Egyházat az
apostolok által
átadott hit tisztaságában megőrizze,
részesíteni akarta a saját
tévedhetetlenségében. Isten népe "a hit
természetfölötti érzékével
fogyatkozhatatlanul ragaszkodik a hithez" az Egyház
élő
Tanítóhivatalának vezetésével.
[Vö. II. Vatikáni Zsinat: Lumen Gentium,
12; II. Vatikáni Zsinat: Dei Verbum, 10.]
890 A Tanítóhivatal küldetése
kapcsolódik annak a Szövetségnek végleges
jellegével, melyet Isten Krisztusban népével
kötött; Istennek
oltalmaznia kell népét az
eltévelyedésektől és
fogyatkozásoktól, és
objektív lehetőségét kell
biztosítania arra, hogy az igaz hitet
tévedések nélkül tudja vallani. Így a
Tanítóhivatal pásztori feladata
virrasztani afölött, hogy Isten népe megmaradjon a
igazságban, amely
megszabadít. E szolgálat betöltésére
ajándékozta meg Krisztus a
Pásztorokat hit és erkölcs dolgaiban a
tévedhetetlenség karizmájával. E
karizma gyakorlása több módon történhet:
891 "A római Pápa, a püspöki kollégium
feje hivatalból rendelkezik a
tévedhetetlenséggel, amikor mint az összes
Krisztus-hívő legfőbb
pásztora és tanítója, aki
megerősíti testvéreit a hitben, hit vagy
erkölcs kérdésében
végérvényes tételt hirdet ki (...). Az
Egyháznak
ígért tévedhetetlenség megvan a
püspökök testületében is, amikor
Péter
utódával együtt gyakorolja a legfőbb
Tanítóhivatalt", főként egyetemes
zsinaton. [II. Vatikáni Zsinat: Lumen Gentium, 25; vö. DS
3074.] Amikor
az Egyház legfőbb Tanítóhivatala
segítségével "a hit tárgyául"
valamit "mint Istentől kinyilatkoztatott igazságot" [II.
Vatikáni
Zsinat: Dei Verbum, 10.] és mint Krisztus
tanítását előad, a hívőknek
"az ilyen határozatokat hívő
engedelmességgel kell fogadniuk". [II.
Vatikáni Zsinat: Lumen Gentium, 25.] E
tévedhetetlenség "arra a körre
terjed ki, ami az isteni kinyilatkoztatás
letéteménye". [uo.]
892 Az isteni segítséget megkapják az Apostolok
utódai is, amikor Péter
utódával közösségben tanítanak --
s különösen Róma püspöke, az
egész
Egyház Pásztora --, amikor anélkül, hogy
tévedhetetlen döntésre
jutnának és "végleges módon"
fejeznék ki magukat, a rendes
Tanítóhivatalt gyakorolva olyan tanítást
adnak elő, ami hit és erkölcs
dolgában a kinyilatkoztatás jobb
megértésére vezet. Ehhez a rendes
Tanítóhivatalhoz a híveknek "vallásos,
odaadó lelkülettel kell
ragaszkodniuk", [uo.] ami jóllehet különbözik a
hit beleegyezésétől,
azt mégis megerősíti.
(Fel)
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
III. Ince: A "Cum ex
iniuncto" levél a metzieknek (Kr. u. 1199) (DH 770-771)
Jelentette nekünk a metzi
püspök, hogy mind az egyházmegyében, mind Metz városában laikusok és
asszonyok nem csekély sokasága, akiket magával ragadott a Szentírás
utáni vágyódás, lefordíttatták a maguk számára francia nyelvre az
evangéliumokat, Pál Leveleit, a Zsoltároskönyvet, az erkölcsi tartalmú
könyveket, Jób könyvét és több más könyvet; ... [ennek következtében
történt], hogy titkos összejöveteleken ilyeneket merészeltek laikusok
és asszonyok egymás között kifecsegni, ill. egymásnak igét hirdetni: ők
az azokkal való közösséget is megvetően elutasítják, akik nem vegyülnek
bele hasonló dolgokba... Egyesek közülük le is nézik papjaik
egyszerűségét; és mikor azok az üdvösség igéjét hirdetik nekik, ők
alattomban morgolódnak, hogy nekik az jobban megvan az ő kis
könyvecskéikben, és ők okosabban tudnak arról beszélni.
Jóllehet ugyan az isteni írások megértésének vágya és az igyekezet,
hogy azok alapján buzdító beszédeket mondjanak, nem elítélendő, hanem
inkább ajánlható, abban azonban, úgy látszik, méltán el kell őket
marasztalni, hogy titkos összejöveteleket tartanak, az igehirdetés
tisztét bitorolják, a papok egyszerűségéből csúfot űznek, és az azokkal
való közösséget megvetően elutasítják, akik nem csüngenek ilyen
dolgokon... Isten ugyanis... annyira gyűlöli a sötétség cselekedeteit,
hogy [apostolainak] ... megparancsolta: "Amit sötétben mondok nektek,
mondjátok el napvilágnál..." [Mt 10,27]; ezzel világosan értésünkre
adta, hogy az evangélium hirdetését nem titkos kis összejöveteleken,
mint az eretnekek teszik, hanem katolikus szokás szerint az Egyházban
nyilvánosan kell előadni...
A hitnek szent titkait pedig nem kell minden
különbségtétel nélkül
mindenkinek fejtegetni, minthogy azokat nem is képes minden
különbség
nélkül mindenki megérteni, hanem csak azoknak, akik
hívő értelemmel
képesek felfogni. Emiatt az egyszerűbbeknek azt mondja az
Apostol:
"Mintegy kisdedeknek Krisztusban tejet adtam inni nektek, nem
szilárd
ételt" [1Kor 3,2]. ... Akkora ugyanis az isteni
írás mélysége, hogy nem
csupán az egyszerű és tanulatlan emberek, hanem
még az okosak és
tanultak sem képesek teljesen arra, hogy annak
értelmét kifürkésszék.
Azért mondja az írás: "Mert sokan kudarcot
vallottak, amikor átkutatták
és gondosan megvizsgálták" [Zsolt 63,7].
Ezért helyesen rendelkezett
egykor az isteni törvény, hogy azt az állatot, amely
érintette a Sinai
hegyet, kövezzék meg [vö. Zsid 12,20; Kiv 19,12k],
nehogy ti. valaki,
aki egyszerű vagy tanulatlan vegye a bátorságot, s
érintse a Szentírás
magaslatait, vagy a Szentírást másoknak hirdesse.
Meg van írva ugyanis:
"Ami túl magas neked, ne kutasd" [Sir 3,21]. Ezért mondja
az Apostol:
"Senki ne becsülje magát a kelleténél
többre, hanem józanul
gondolkodjatok" [Róm 12,3]. Amiként ugyanis sok tagja van
a testnek, ám
az összes tagoknak nem ugyanaz a tevékenysége,
ugyanígy sok rend van az
Egyházban, de nem ugyanaz mindegyiknek a tisztsége, mert
az Apostol
szerint "az Úr némelyeket apostollá tett,
másokat prófétává, ismét
másokat tanítóvá stb." [Ef 4,11]. Minthogy
tehát a tanítók rendje
mintegy kiváltságos az Egyházban, nem szabad
válogatás nélkül akárkinek
igényt tartania az igehirdetés hivatására.
III. Pál / Tridenti
Zsinat: Határozat a szentírási könyvek "Vulgata" kiadásáról és a
Szentírás magyarázatának módjáról (Kr. u. 1546) (DH 1506-1508)
Ezenfelül ugyanezen szentséges
zsinat, meggondolván, hogy nem kevés
hasznot hozhat az Isten Egyházának, ha köztudomásúvá válna, hogy a
szent könyvek összes, széles körben használt latin kiadásai közül
melyet kell hitelesnek tartanunk, megállapítja és kinyilvánítja, hogy
ezt az ősi Vulgata-kiadást, amely annyi évszázad hosszú használata
során az Egyházban már bevált, a nyilvános felolvasásokban, vitákban,
igehirdetésben és magyarázatokban hitelesnek kell elfogadni, és hogy
senki se merje azt bármiylen ürüggyel elvetni vagy előítélettel illetni
[vö. DH 3825].
Emellett a
könnyelműségre
hajlamosak megrendszabályozása végett
határozatot hoz, hogy senki, a
saját okosságára támaszkodva, a hit
és az erkölcs kérdéseiben, amelyek
a keresztény tanítás
épülésére szolgálnak, a
Szentírást - a saját
értelmezése szerint kiforgatva - azon
értelmezés ellenében, amelyet
tartott és tart az Egyház (akinek tiszte
megítélni a szent iratok igazi
értelmét és értelmezését),
vagy az Atyák egyhangú értelmezése
ellenében
értelmezni ne merje, mégha az ilyen
értelmezések sohasem kerülnének is
a nyilvánosság elé. ...
De a nyomdászoknak is ebben a
tekintetben megfelelő módon mértéket akar szabni, és elrendeli, hogy
ezentúl a Szentírást, főképpen pedig ezt az ősi Vulgata-kiadást a
lehető leghibátlanabbul nyomtassák ki, és senkinek ne legyen szabad
kinyomtatni, vagy kinyomtattatni egyetlen szent dologról szóló könyvet
sem a szerző neve nélkül, és ne legyen szabad eladni azokat, vagy akár
csak magánál tartani, hacsak a főpásztor előbb meg nem vizsgálta és
jóvá nem hagyta. ...
IV. Piusz: "Tridenti
szabályok" a könyvek betiltásáról, amelyeket a "Dominici gregis
custodiae" rendelkezés erősített meg 1564. március 24-én (DH 1853-1854)
3. szabály. ... Az Ószövetség
könyveinek fordításait azonban
csak a püspök ítélete szerint tanult és jámbor férfiaknak lehet
megengedni, de az ilyen fordításokat csak mint a "Vulgata" kiadás
magyarázatait használják a Szentírás megértése végett, nem pedig mint
egészséges könyvet.
[Ha pedig az Újszövetség fordításaihoz fűzött megjegyzések] azokkal a
fordításokkal együtt, amelyek engedélyezve vannak, vagy a "Vulgata"
kiadással együtt terjednek el, miután a gyanús helyeket valamelyik
katolikus egyetem teológiai kara vagy az általános Inkvizíció
megjelölte, olvasásukat ugyanazoknak lehet megengedni, akiknek a
fordításokat is. ...
4. szabály: Mivel a
tapasztalat szerint nyilvánvaló, hogy ha
a népnyelvű szent Bibliát mindenütt minden
megkülönböztetés nélkül
megengedik, ebből az emberek meggondolatlansága miatt több
kár, mint
haszon származik, ezért ebben a kérdésben a
püspök vagy az inkvizitor
megítélésén múlik, hogy a
plébános vagy a gyóntató
tanácsának
kikérésével, a katolikus szerzők által
lefordított Biblia olvasását a
nép nyelvén azoknak meg lehessen engedni, akikre
vonatkozóan úgy
látják, hogy ennek olvasásából
káruk nem származhat, hanem a hitük és
jámborságuk növekedhet. ...
IV. Piusz: Az
"Iniunctum nobis" bulla (Kr. u. 1564) (DH 1863)
Tridenti
hitvallás
... A
leghatározottabban
elfogadom és magamévá teszem az
apostoli és egyházi hagyományokat és
ugyanazon Egyháznak az egyéb
figyelmeztetéseit és rendelkezéseit.
Ugyanígy elfogadom a Szentírást
azon értelmezés szerint, amelyet megtartott és
megtart az Egyház, akié
az ítélkezés a szent írások igaz
értelméről és
megyarázásáról, és soha
másképpen nem fogom elfogadni és
értelmezni, hanem csak az Atyák
egyetértő felfogásának megfelelően...
XIV. Benedek: A "Nuper
ad Nos" rendelkezés (Kr. u. 1743) (DH 2538)
A
keletiek számára előírt hitvallás
Ugyanúgy vállalom és vallom
azt, amit az említett Tridenti
zsinat... az ó- és az Újszövetség szent könyveinek a jegyzékéről és
magyarázatáról meghatározott.
VII. Piusz: A "Magno et
acerbo" levél a mogilovi érseknek (Kr. u. 1816) (DH 2710-2711)
Szemed előtt kellett volna
lebegnie annak, ... hogy "ha a
szent Biblia népnyelven megkülönböztetés nélkül mindenütt meg lenne
engedve, abból több kár, mint haszon származnék" [DH 1853]. Mivel a
római Egyház a ridenti zsinat széles körben ismert előírása folytán [DH
1506] egyedül a "Vulgata" kiadást fogadja el, a más nyelvekre való
fordításokat elveti, és csak azokat engedélyezi, amelyeket az Atyák és
a katolikus tanítók írásaiból alkalomhoz illően idézett jegyzetekkel
adnak ki, nehogy egy ilyen nagy kincsesház félrevezető újításoknak
legyen kitéve, és hogy az egész világon elterjedt Egyház egyajkú legyen
és ugyanazon a nyelven beszéljen [vö. Ter 11,1].
Mivel a nemzeti nyelvekben
számos változást, változatosságot
és változatot figyelhetünk meg, a bibliafordítások mértéket meghaladó
függetlensége folytán valójában az a változatlanság szenvedne csorbát,
amely az isteni tanúbizonyságokhoz illik, és maga a hit is meginogna,
mivel ebben egyetlen szótagon néha hittételek igazsága múlik.
Emiatt volt az eretnekek szokása arra fordítani gonosz
és gyalázatos
mesterkedéseiket, hogy a Bibliák népnyelvi
kiadása által (amelyek
rendkívüli sokfélesége és
egymástól való különbözősége
miatt azonban
egymást is vádolják és
ócsárolják) saját
tévedéseiket az isteni ige
szentebb díszeibe csomagolva csalfán az emberekre
erőszakolják.
"Eretnekségek csak akkor keletkeznek, - mondja Szt.
Ágoston -, amikor a
jó írásokat helytelenül értelmezik,
és amit azokban helytelenül
értelmeznek, azt megfontolatlanul és merészen
állítják is" [In
evangelium Iohannis, 18,1].
Hogyha azonban fájlaljuk, hogy a jámborságban
és bölcsességben
kipróbáltabb férfiak is nem ritkán
hibáztak az írások
magyarázásában,
hogy is ne tartanánk attól, hogy a hozzá nem
értő népnek, amely az
esetek többségében nem valami
válogatás, hanem egyfajta
meggonolatlanság alapján ítél, a
bármilyen népnyelvre lefordított
Szentírást csak úgy, szabad olvasásra
odaadjuk?
XVI. Gergely: Az "Inter
praecipuas machinationes" körlevél (Kr. u. 1844) (DH 2771)
... Végül is nagyon
is jól
tudjátok, mekkora gondosságra,
ill. bölcsességre van szükség ahhoz, hogy
valaki az Úr zavait egy más
nyelvre híven tudja lefordítani; így aztán
mi sem történik meg
könnyebben, minthogy ugyanezekbe a fordításokba,
amelyeket a
bibliatársulatok szaporítanak, a rengeteg
fordító oktalansága vagy
csalása folytán igen súlyos
tévedések keverednek; ezeket azonban éppen
a kiadások nagy száma és sokfélesége
rejti el sokak kárára hosszú
ideig. Mindazonáltal a társaságokat
kevéssé vagy egyáltalán nem
érdekli, ha az emberek azt a népnyelvekre
lefordított Bibliát olvasva
egyik tévedésből a másikba esnek; ha
ezáltal lassan hozzászoknak ahhoz,
hogy az írások azon értelmét illeőn szabad
véleményformálásra legyen
igényük, az Atyák
tanításából származó
és az Egyház által őrzött isteni
hagyományokat megvessék, és magát az
Egyházi Tanítóhivatalt elutasítsák.
IX. Piusz: A "Qui
pluribus" körlevél (Kr. u. 1846) (DH 2284)
... a rendkívül alattomos
bibliatársaságok, amelyek az
eretnekek régi mesterkedését felújítva nem szűnnek meg az isteni
írásokat tartalmazó könyveket a szent Egyház szabályai ellenére minden
népnyelvre lefordítva és gyakran elferdített magyarázatokkal értelmezve
minden rendű embernek, még a műveletlenebbeknek is ingyen osztogatni,
mintegy rájuk erőltetni, úgyhogy az isteni hagyomány, az Atyák tanítása
és a katolikus Egyház tekintélye visszautasításával az Úr szavait
mindenki saját megítélése szerint értelmezi; így azok értelmét
elferdíti, és hatalmas tévedésekbe esik...
IX. Piusz / I. Vatikáni
Zsinat: A "Dei Filius" hittani rendelkezés a katolikus hitről (Kr. u.
1870) (DH 3007; 3042)
Minthogy azonban a tridenti
szent zsinat által a Szentírás
értelmezéséről arcátlan elmék
megfékezése végett kiadott rendeletet
némelyek félremagyarázták, mi,
megújítván ugyanezen rendeletet, ama
zsinattal összehangzólag kijelentjük, hogy a
keresztény tanítás
épületéhez tartozó hitbeli és
erkölcsi kérdésekben azt kell a
Szentírás
igaz értelméül venni, amit az
Anyaszentegyház, amely a Szentírás helyes
értelmezésére és a szent könyvek
értelmezésének
meghatározására
jogosult, magáénak vallott és vall; és
ezért senkinek nincs megengedve,
hogy a Szentírást ezen értelmezéssel
szemben vagy a szentatyák
egybehangzó felfogásával ellenkezőleg
magyarázza.
Kánonok: 4.
A hit és az értelem
2. Aki azt mondja, hogy az
emberi tudományok gyakorlásának
oly szabadnak kellene lennie, hogy azok állításait, ha mindjárt a
kinyilatkoztatott tanítással ellenkeznének is, igaznak kellene tartani,
s azokat az Egyház sem kárhoztathatná, legyen kiközösítve.
XIII. Leó: A
"Providentissumus Deus" körlevél (Kr. u. 1893) (DH 3280-3284; 3294)
[A mester a
tanításnál] a
"Vulgata" változatot [vegye
mintául], amelyről a Tridenti zsinat azt a határozatot
hozta [vö. DH
1506], hogy "a nyilvános felolvasásokban,
vitákban, igehirdetésekben és
magyarázatokban hitelesnek" kell elfogadni, és amelyet az
Egyház
mindennapi gyakorlata is ajánl. Tekintettel kell lenni azonban a
többi
fordításra is, amelyeket az ősi
kereszténység dicsért és használt,
legfőképpen a legősibb kódexek
fordításaira. Bár, ha a dolgok
összességét nézzük, a Vulgata
kifejezéseiből jól kiviláglik a héber
és
a görög szöveg értelme; ha valamit mégis
bizonytalanul, ha valamit
kevésbé pontosan fejez ki, hasznos "beletekinteni a
megelőző nyelvbe" -
ahogyan ezt Ágoston tanácsolja [De doctrina christiana
III, 4,8]. ...
... A Vatikáni zsinat az
Atyák
tanítását vallotta magáénak,
midőn megújította az Isten írott szavának
magyarázatáról szóló tridenti
határozatot, és kinyilvánította, hogy annak
értelmében "a hit és az
erkölcs kérdéseiben, amelyek a keresztény
tanítás épülésére
szolgálnak,
azt kell a Szentírás igazi értelmének
tartani, amit az az
Anyaszentegyház tarott és tart, amely a
Szentírás igazi értelméről és
magyarázatáról dönteni hivatott; és
ezért a Szentírást senkinek ezen
értelem ellenében vagy az Atyák egybehangzó
véleménye ellenére
magyarázni nem szabad" [DH 1507; 3007].
Ezen bölcsességgel
teli törvény
által az Egyház egyáltalán
nem késlelteti vagy korlátozza a Szentírás
tudományos kutatását; inkább
épségben megőrzi azt a tévedéstől,
és a legnagyobb mértékben segíti az
igazi fejlődést. Mert bármelyik magántudós
előtt széles tér nyílik meg,
amelyen biztos nyomdokon járva magyarázó
tevékenységével dicsőségesen
és az Egyház számára hasznosan
küzdhet. Az isteni írás olyan helyein
ugyanis, amelyeknek a biztos és határozott
magyarázata még csak óhaj, a
gondviselő Isten szelíd tanácsára elérhető,
hogy az azt mintegy
előkészítő tanulmány érleli be az
Egyház ítéletét; az olyan helyek
esetében pedig, amelyek már nyilvánvalóak,
szintén hasznos lehet a
magántuós, ha ezeket akár a hívő nép
számára fejti ki még világosabban,
kár a szakmailag képzettek számára
még éleselméjűbben, vagy pedig az
ellenkező véleményen lévőket győzi meg
dicsőségesen. ...
Egyebekben a hit párhuzamait
(analogia fidei) kell követni,
és legfelsőbb normaként katolikus tanítást kell alkalmaznunk, mégpedig
úgy, ahogy az Egyház tekintélye meghatározza. ...
Márpedig a szent
Atyákat,
akiknek "mint ültetőknek,
öntözőknek, építőknek, pásztoroknak,
táplálóknak" köszönhetően "a szent
Egyház az apostolok ideje után növekedett" [Szt.
Ágoston: Contra
Iulianum Pelagianum II, 10,37], mindig akkor illeti meg a legfőbb
tekintély, ha valamely hit- és erkölcsbeli
tanítást érintő szentírási
bizonyságot mindannyian egy és ugyanazon a módon
fejtenek ki: mert
éppen egyetértésükből tűnik ki
fényesen, hogy a katolikus hit
szellemében az apostolok így hagyományozták
át. ...
Nagyon sok olyan dolgot
hánytorgattak fel ugyanis sokáig és
sokszor mindenfajta tudomány részéről a
Szentírás ellen, ami most már,
mint hiábavaló kifogás, teljesen
értékét vesztette; ugyancsak nem kevés
dolgot állítottak egykor magyarázat
címén a Szentírás némely
helyéről
(- amelyek a hit s az erkölcs szabályait
közvetlenül nem érintik),
amelyekkel kapcsolatban csak később, a gondosabb kutatás
látott
helyesebben. A vélemények találgatásait
eltörli ugyanis az idő; "az
igazság" azonban "megmarad és erősödik az
örökkévalóságig" [3Ezd 4,38].
Szent X. Piusz: A Szent
Offícium "Lamentabili" rendelete (Kr. u. 1907) (DH 3401-3408)
A
modernisták tévedései
A
szentírás-magyarázat Egyházi
Tanítóhivataltól való
függetlensége
1. Az az egyházi törvény, amely
előírja, hogy a Szentírást
tárgyaló könyveket előzetes cenzúrának kell alávetni, az ó- és az
Újszövetség könyveit érintő tudományos kritika vagy értelmezés
művelőire nem terjed ki.
2. Az egyházi
szentírás-magyarázat ugyan nem elvetendő, a
szentírás-magyarázók pontosabb
megítélésével és
kiigazításával szemben
azonban alárendelt szerepe van.
3. A szabad és kiművelt
szentírás-magyarázat ellen hozott
egyházi ítéletekből és határozatokból arra lehet következtetni, hogy az
Egyház által megszabott hit a történelemnek ellentmond, és a katolikus
hittételeket a keresztény vallás valódi eredetével összhangba hozni
tulajdonképpen nem lehet.
4. Az Egyház
Tanítóhivatala még
dogmatikai kijelentések
révén sem képes meghatározni a szent
írások valóságos értelmét.
5. Minthogy a hitletétemény
csak kinyilatkoztatott
igazságokat tartalmaz, semmilyen szempontból nem tartozik az Egyházra,
hogy az emberi tudományok megállapításairól ítéletet mondjon.
6. Az igazságok
meghatározásánál a tanuló és a tanító Egyház
úgy működik együtt, hogy a tanító Egyház semmi mást nem tehet, minthogy
szentesíti a tanuló Egyház általános véleményét.
7. Az Egyház, amikor bizonyos
tévedéseket nyilvánosan
elítél, a hívőktől nem várhat el semmiféle olyan belső egyetértést,
amely által azok kinyilvánított ítéleteit a magukénak tekintenék.
8. Minden bűntől menteseknek
tekintendők azok, akik a Szent
Kongregáció és más Szent Római
Kongregációk által hozott elítélő
határozatokat semmibe veszik.
Szent X. Piusz: A
Biblikus Bizottság válasza (Kr. u. 1909. június 30.) (DH 3515)
4. Kérdés: Vajon az Egyház
ítéletének tiszteletben
tartásával és a hit analógiájának megőrzésével ezen fejezetek (Ter 1-5)
bizonyos helyeinek magyarázatánál, amelyeket az Atyák és a Doktorok
egymástól eltérő módon értelmeztek, anélkül, hogy bármely tekintetben
biztos és végérvényes tanítást hagyományoztak volna -, szabad-e azt a
véleményt követni és védelmezni, amelyet ki-ki helyesnek tartott?
Válasz: Igen.
Szent X. Piusz: A
"Sacrorum antistitum" "motu proprio" levél (Kr. u. 1910) (DH 3546)
Az
antimodernista eskü
Ugyanígy elvetem a Szentírás
elbírálásának és értelmezésének
azt a módját, amely - félretéve az Egyház hagyományát, a hitnek
megfelelő fogalmazást (analogia fidei) és az Apostoli Szék normáit, - a
racionalisták ötleteihez igazodik, és a szövegkritikát nem kevésbé
orcátlanul, mint meggondolatlanul, egyetlen és legfőbb szabályként
ismeri el.
XV. Benedek: Az "Ad
beatissimi Apostolorum" körlevél (Kr. u. 1914) (DH 3625-3626)
Amikor a törvényes hatalom
valamit
nyilvánvalóan elrendelt, senki ne vehesse semmibe a parancsot csak
azért, mert ő nem ért vele egyet, hanem mindenki azon tekintély
határozatának rendelje alá saját nézeteit és annak engedelmeskedjék
kötelességtudóan, amely alá tartozik.
Ugyanígy egyetlen könyveket vagy folyiratokat kiadó ill. nyilvános
előadásokat tartó magánszemély se viselkedjék az Egyházban úgy, mintha
tanító lenne. Mindenki tudja, kinek adta azu Isten az Egyházi
Tanítóhivatalt: ennek tehát teljes joga legyen arra, hogy úgy
beszéljen, ahogy jónak látja; a többi kötelessége pedig az, hogy a
szónoknak lelkiismeretesen engedelmeskedjék és az elmondottakra
odafigyeljen.
Azokról a dolgokról pedig, amelyekről, az Apostoli Szentszék döntése
híján a hit és fegyelem sérelme nélkül szólhatunk, mindkét oldalról
szabadon vitatkozhatunk és mindenkinek jogában áll azt mondani és
amellett kiállni, amit helyesnek tart. Ezekben a vitákban azonban ne
legyen helye a beszéd semmiféle olyan hevességének, amely a szereteten
súlyos sérelmeket ejthet; ki-ki a saját véleményét szabadon, de
szerényen védelmezze; és ne higgye, hogy Istentől kapott joga van az
ellenkező véleményt képviselőket csupán ebből az okból kifolyólag
gyanús hittel ill. helytelen engedelmességgel vádolni. ...
A katolikus hit ereje és természete olyan, hogy se hozzáadni, se
elvenni nem lehet belőle semmit: vagy egészében elfogadjuk, vagy
egészében elvetjük.
Azt kívánjuk,
hogy a katolikus
emberek
a modernistáknak ne csak tévedéseitől, hanem
észjárásától ill.
szellemiségétől is riadjanak vissza; aki ezen
szellemiség hatására
cselekszik, undorodva utasít el mindent, aminek ódon
szaga van, az újat
azonban mohón keresi mindenben: úgy az isteni
dolgokról való
beszédmódban, mint az istentisztelet
ünnepélyességében, a katolikus
intézményekben és ki-ki
jámborságának megélésében.
Azt akarjuk tehát,
hogy szentnek számítson az az ősi törvény,
miszerint "Csak az
megújítandó, ami benne van a hagyományban"
[vö. DH 110]; noha ezt a
törvényt a hit dolgaiban kell sértetlenül
megőrizni, azokat a dolgokat
is ehhez a normához kell igazítani, amelyek
változást szenvedhetnek,
bár ezekben is többnyire ez a szabály
érvényes: Nem újat, hanem új
módon*.
* Nyilvánvaló utalás Lérins-i Vincére, Commonitorium I 22 a végén: "Amit
pedig tanultál, tanítsd úgy, hogy miközben új módon mondod, semmi újat nem mondj".
XII. Piusz: A "Humani
generis" körlevél (Kr. u. 1950) (DH 3884-3887)
Az
Egyházi Tanítóhivatal tekintélye
Ezek a
Tanítóhivatalt a haladás
megakadályozójának és a tudást
korlátozó akadálynak tekintik;
néhány
katolikus-ellenes ezt a tanítói tekintélyt olyan
igazságtalan féknek
tartja, amellyel néhány műveltebb teológust
tudásuk megújításától
visszatartanak. És bár a hit és erkölcs
dolgában ennek a szent tanítói
tekintélynek minden teológus számára az
igazság legközelebbi és
egyetemes szabályának kellene lennie (mivel Krisztus
Urunk a hit egész
letéteményét - vagyis a Szentírást
és az isteni "hagyományt" reá bízta,
hogy őrizze, védje és magyarázza), mégis
megtörténik, hogy - mintha nem
is léteznék - nem ismerik azt a hívőkre
háruló kötelességet, hogy távol
kell tartaniuk magukat azoktól a tévedésektől is,
amelyek többé-kevésbé
az eretnekséghez közelednek, vagyis, hogy "azokat a
rendelkezéseket és
határozatokat, amelyekkel a Szentszék ezeket a hamis
nézeteket elítélte
és megtiltotta, meg kell tartaniuk" [vö. CIC/1917.
1324.§*] [vö. DH
3045]. ...
... Nem szabad azt gondolni,
hogy az
Enciklikákban foglalt tanítások önmagukban nem kívánják meg a mi
beleegyezésünket, ámbár azokban a pápák legfőbb tanítói hivataluk
hatalmát nem gyakorolják. Mindezt ugyanis a rendes Tanítóhivatal
tanítja és erre ezek a szavak érvényesek: "aki titeket hallgat, engem
hallgat" [Lk 10,16]; az Enciklikákban kifejtettek és tanítottak
többnyire már más okokból úgyis a katolikus tanításhoz tartoznak.
Hogyha a pápák irataikban mindez ideig vitatott
tárgyban készakarva
véleményt nyilvánítanak, mindenki előtt
nyilvánvaló, hogy az a kérdés a
pápák szándéka és akarata szerint
teológusok között vita tárgya már nem
lehet.
A
kinyilatkoztatás forrásainak használata és a velük való visszaélés
Az is igaz, hogy a
teológusoknak mindig
vissza kell térniük az isteni kinyilatkoztatás forrásaihoz: ugyanis az
ő feladatuk kimutatni, hogy amiket az élő Tanítóhivatal tanít, a
Szentírásban és az "isteni hagyomány"-ban - akár explicite, akár
implicite - milyen módon található meg. Ezen felül hozzá kell még
tennünk, hogy az isteni kinyilatkoztatás tanításának mindkét forrása
olyan és annyi igazság-kincset tartalmaz, hogy azt ténylegesen sohasem
lehet kimeríteni. Ezért újulnak meg újra és újra a szent tudományok a
szent források tanulmányozása esetén, míg ellenkezőleg a spekuláció,
amely a szent letétemény vizsgálatát elhanyagolja, amint tapasztalatból
tudjuk, meddővé válik.
Emiatt a teológia, még az ún. pozitív teológia sem helyezhető
egyszerűen a történeti tudománnyal egy szintre. Ugyanis Isten ezekkel a
szent forrásokkal együtt az élő Tanítóhivatalt Egyházának adta, hogy
megvilágosítsa és kifejtse azokat az igazságokat is, amelyek homályosan
és mintegy csak implicite vannak jelen a hitletéteményben.
Az isteni Megváltó ezt a hitletéteményt hiteles magyarázat végett nem
bízta sem az egyes hívőkre, sem magukra a teológusokra, hanem csakis az
Egyház Tanítóhivatalára. Ha pedig az Egyház ezt a feladatát gyakorolja,
mint ahogy ez a századok folyamán gyakran megtörtént, hivatalának akár
rendes, akár rendkívüli gyakorlásával, akkor az a módszer, amelynek
révén a sötétből világosat magyaráznak, nyilvánvalóan hamis, sőt
elengedhetetlen, hogy mindenki az ellenkező rendet kövesse. Elődünk, a
halhatatlan emlékű IX. Piusz, miközben azt tanította, hogy a teológia
nemes feladata az Egyház által meghatározott tannak a forrásokból való
kimutatása, így aztán nem súlyos ok nélkül fűzte hozzá a következő
szavakat: "ugyanabban az értelemben, amellyel azt az Egyház
meghatározta" [IX. Pius: "Inter gravissimas" levél]. ...
Egesek ugyanakkor
számos, a
Szentírás
isteni tekintélyét megkárosító
dolgot is indítványoznak, vagy
sugalmaznak. Néhányan merészen kiforgatják
a Vatikáni zsinat
meghatározásainak értelmét, amely szerint a
Szentírás szerzője Isten;
és megújítják a már
többször elítélt véleményt, amely
szerint a
Szentírás tévedhetetlensége csak arra
terjed ki, ami magára az Istenre
vagy a vallásra és az erkölcsre vonatkozik. Sőt,
zavarosan a Biblia
emberi értelméről beszélnek, amely alatt az isteni
értelem rejtve van,
ez utóbbit tartják csupán csalhatatlannak.
A Szentírás értelmezésében sem az Egyház hitanalógiáját, sem
hagyományait nem akarják figyelembe venni, mintha a Szentatyák és a
szent Tanítóhivatal tanát kellene mérlegre tenni a tisztán emberi módon
az exegéták által magyarázott Szentírással kapcsolatban, nem pedig az
Egyház felfogása szerint kellene kifejteni a Szentírást, holott az
Egyházat Krisztus Urunk rendelte minden kinyilatkoztatott igazságok
őréül és magyarázójául.
* Vö. CIC/1983. 750. 754. §
VI. Pál / II. Vatikáni
Zsinat: A "Lumen gentium" dogmatikai konstitúció az Egyházról (Kr. u.
1964) (DH 4150)
25. ... Amikor pedig
akár a
római pápa,
akár a püspökök testülete vele együtt
meghatároz egy tételt, a
kinyilatkoztatás alapján terjeszti elő. Mivel pedig
a kinyilatkoztatást
írásban vagy a püspökök
törvényes utódlása s elsősorban
magának a római
pápának gondoskodása révén
hagyományként épségben adják
tovább, és az
igazság Lelkének
világosságánál az Egyházban
szentül őrzik és hűségesen
tanítják, ezért mindenkinek csatlakoznia és
igazodnia kell hozzá.
[Mansi 1215--17.] Kellő föltárásán
és helyes megfogalmazásán a római
pápa és a püspökök megfelelő
eszközökkel, nagy odaadással munkálkodnak,
amint azt hivataluk és az ügy fontossága
megkívánja, [uo. 1213] új,
nyilvános kinyilatkoztatást pedig, mintha a hit isteni
letéteményéhez
tartoznék, nem fogadnak el. [DS 3070]
VI.
Pál / II. Vatikáni Zsinat: A "Dei verbum" dogmatikai határozat az
isteni kinyilatkoztatásról (Kr. u. 1965) (DH 4213-4214; 4217-4219;
4229-4233)
(A Szent Hagyomány, a
Szentírás és a Tanítóhivatal)
10. A Szent Hagyomány
és a
Szentírás
Isten szavának az Egyházra bízott egyetlen szent
letéteménye. Hozzá
ragaszkodik Isten egész szent népe, amikor
pásztorai köré összegyűlve
állhatatosan kitart az apostolok
tanításában és
közösségében, a
kenyértörésben és az imádságban
(vö. ApCsel 2,42 a görögben). Innét van
a pásztorok és a hívek páratlan
egyetértése a hagyományos hit
megtartásában, gyakorlásában és
megvallásában. [Vö. XII. Pius: Munificentissimus
Deus ap.
konstitúció, 1950. -- Szt Ciprián: Epistola
66,8: "Az Egyház a pappal egyesült nép és a pásztorához
ragaszkodó nyáj."]
A feladat pedig, hogy hitelesen magyarázza Isten írott vagy
áthagyományozott [Vö. DS 3011.] igéjét, kizárólag az Egyház eleven
Tanítóhivatalára van bízva, [Vö. XII. Pius: Humani generis enciklika,
1950.; DS 3886.] mely tekintélyét Jézus Krisztus nevében gyakorolja. Ez
a Tanítóhivatal nem Isten szava fölött, hanem annak szolgálatában áll,
csak az áthagyományozottat tanítja, amennyiben ezt a Hagyományt isteni
parancs alapján, a Szentlélek vezetésével áhítatosan hallgatja, szentül
őrzi, hűségesen kifejti, és a hitnek ebből az egyetlen letéteményéből
meríti azt, amit Isten kinyilatkoztatásként, hogy higgyük, elénk ad.
Világos tehát, hogy Isten bölcs rendelkezése szerint annyira
összetartozik és egymásra van utalva a Szent Hagyomány, a Szentírás és
az egyházi Tanítóhivatal, hogy egyikük sem lehet meg a másik kettő
nélkül. Mind a három együttesen, de mindegyikük a saját módján, az egy
Szentlélek tevékenységének hatására eredményesen szolgálja a lelkek
üdvösségét.
(A Szentírás magyarázata)
12. Mivel pedig Isten a
Szentírásban
emberek által emberi módon beszélt, [Vö. Szt Ágoston: De civitate Dei,
XVII,6,2] a Szentírás magyarázójának, hogy megláthassa, mit akart
velünk közölni Isten, figyelmesen meg kell vizsgálnia, hogy a szent
írók mit akartak mondani, és szavaik által mit akart kinyilatkoztatni
Isten.
A szent írók szándékának
kiderítése végett egyebek közt ügyelni
kell az
irodalmi műfajokra is.
Az igazság ugyanis nem egyformán jelenik meg és fejeződik ki történeti,
a prófétai, a költői vagy más műfajú szövegekben.
A magyarázónak tehát azt az értelmet kell
keresnie, melyet a szent
szerző az adott körülmények között a
maga korának és kultúrájának
megfelelően, az akkori irodalmi műfajok
segítségével akart kifejezni és
fejezett ki. [Vö. Szt Ágoston: De doctrina christiana, III,
18, 26.]
Mert annak helyes megértéséhez, hogy a szent
szerző mit akart mondani
írásával, figyelni kell egyrészt a szent
író korában szokásos
általános
gondolkodás-, szólás- és
elbeszélésmódokra, másrészt az
akkori
társadalmi érintkezési formákra. [Vö.
DS 3829--30]
Mivel pedig a Szentírást ugyanazon Szentlélek
segítségével kell olvasni
és magyarázni, mint akinek sugalmazására
készült [Vö. XV. Benedek:
Spiritus Paraclitus enciklika, 1920.; Szt Jeromos: In Gal. 5,19--21] a
szent szövegek helyes értelmezésénél
ugyanilyen gonddal kell szemmel
tartani a teljes Szentírás tartalmát és
egységét, figyelembe véve az
egész Egyház élő hagyományát
és hit analógiáját. A
Szentírás-magyarázóknak tehát az a
dolguk, hogy e szabályok szerint
törekedjenek a Szentírás értelmének
mélyebb megértésére és
kifejtésére.
így mintegy az ő előkészítő
munkálkodásuk alapján fog kiérlelődni
az
Egyház döntése. Mindez ugyanis a
Szentírás-magyarázatot illetően végső
fokon az Egyház ítéletének van
alávetve, mert az Egyház Isten igéje
megőrzésével és
magyarázásával isteni parancsot teljesít
és isteni
szolgálatot lát el. [DS 3007]
(A fordítások)
22. Krisztus hívei
előtt
szélesre
kell tárni a kaput, hogy hozzájussanak a
Szentíráshoz. Ezért az Egyház
kezdettől fogva magáénak tekintette az
Ószövetség úgynevezett Hetvenes
ősrégi görög fordítását;
mindenkor tiszteli a többi keleti fordítást, s
a latin fordításokat, különösen a
Vulgátát. Mivel pedig Isten igéjének
minden korban elérhetőnek kell lennie, az Egyház anyai
törődéssel
gondoskodik róla, hogy megfelelő és pontos
fordítások készüljenek az
egyes nyelveken, főleg a Szent Könyvek eredeti szövegei
alapján. E
fordításokat minden keresztény használhatja
majd, ha -- eljön az ideje
és az egyházi hatóság
jóváhagyja -- különvált
testvéreink is részt
vesznek elkészítésükben.
(A hittudósok és a Szentírás)
23. A megtestesült Ige
menyasszonya,
az Egyház, a Szentlélektől tanítva arra
törekszik, hogy napról napra
közelebb jusson a Szentírás mélyebb
megértéséhez, s így szüntelenül
táplálhassa fiait Isten szavával; ezért
kellőképpen támogatja az Egyház
mind Kelet, mind Nyugat atyáinak és szent
liturgiáinak tanulmányozását.
A katolikus szentírásmagyarázók pedig,
és a hittudomány más művelői
buzgó együttműködéssel azon
fáradozzanak, hogy a szent Tanítóhivatal
felügyelete alatt, megfelelő
segédeszközökkel úgy
tanulmányozzák és
mutassák be a szent iratokat, hogy Isten igéjének
minél több szolgája
nyújthassa gyümölcsöző módon Isten
népének az írás
táplálékát, mely
megvilágosítja az elmét, erősíti az
akaratot és Isten szeretetére
gyullasztja a szíveket. [Vö. Divino afflante enciklika;
Pápai Biblikus
Bizottság Instrukciója, 1950.] A Szent Zsinat
bátorítja az Egyház
szentírástudományt művelő tagjait, hogy nap
nap után újult erővel és
teljes iparkodással az Egyház szellemében
folytassák a megkezdett
munkát. [Vö. Divino afflante enciklika]
(A teológia alapja)
24. A szent teológia a Szent
Hagyománnyal együtt Isten írott igéjére mint örök alapra támaszkodik,
belőle meríti rendíthetetlen erejét, és belőle újul meg állandóan,
miközben a hit fényénél kutatja a Krisztus misztériumában rejlő teljes
igazságot. A Szentírás Isten igéjét tartalmazza, s sugalmazott lévén,
valóban Isten szava; ezért a Szentírás tanulmányozása legyen a
hittudomány lelke. [Providentissimus Deus enciklika; Spiritus
Paraclitus enciklika] A Szentírás szavából táplálkozik és virágzik az
ige szolgálata is, tudniillik a lelkipásztori prédikáció, a katekézis s
minden keresztény tanítás, amelyben előkelő hely illeti meg a
liturgiában elhangzó homíliát.
(Az ige hirdetése, a
Szentírás terjesztése)
25. ... A püspökökre
tartozik",akik
az apostoli tanítás letéteményesei", [Szt Ireneusz: Adversus Haereses,
IV,32,1] hogy a rájuk bízott híveket alkalmas módon oktassák a Szent
Könyvek, főleg az Újszövetség és elsősorban az evangéliumok helyes
használatára. gondoskodjanak tehát a szent szövegek fordításáról, s a
szükséges és kielégítő szövegmagyarázatról, hogy az Egyház tagjai
biztonságosan és hasznosan foglalkozzanak a Szentírással, és szelleme
eltöltse szívüket.
(Fel)
Mit mond erről a
Biblia?
Iz 53,6
Mi mindnyájan, mint a juhok, tévelyegtünk, ki-ki a maga útjára tért,
és
az Úr mégis az ő vállára rakta mindnyájunk gonoszságát.
Iz 28,8-9
Igen, minden asztal tele
van okádékkal, egy csöpp hely sem marad tőlük
tisztán. „De kit akar az ilyen tudásra
tanítani? Kinek akarja kifejteni
a kinyilatkoztatást? A csecsemőknek, akiket éppen elválasztottak,
akiket csak most vettek el anyjuk kebelétől.
Iz 56,11
Telhetetlen kutyák, nem lehet őket jóllakatni. Pásztorok, de vigyázni nem tudnak. Mind a
maguk útján járnak, ki-ki a saját hasznát lesi.
1Jn 2,27
A tőle kapott kenet maradjon meg bennetek,
és akkor nincs szükségetek
rá, hogy bárki is tanítson benneteket mindenre, s ez igaz, nem
hazugság. Aszerint, ahogy tanított
benneteket, maradjatok benne.
Mt 13,10-11
Ekkor odamentek hozzá
tanítványai és megkérdezték: „Miért beszélsz
nekik példabeszédekben?” „Nektek
megadatott, hogy megértsétek a mennyek
országának titkait - felelte -, de nekik nem.
Mt 13,36
Akkor elbocsátotta a
népet, s bement a házba. Odamentek hozzá
tanítványai, és kérték: „Magyarázd
meg nekünk a szántóföldről és a
konkolyról szóló példabeszédedet!”
Mt 15,15
Péter megkérte: „Magyarázd meg nekünk
ezt a példabeszédet!”
Mk 7,17
Amikor a tömeg elől bement a házba, tanítványai
megkérdezték tőle, mi a példabeszéd értelme.
Jn 16,17
A tanítványok közül néhányan elkezdtek
tanakodni: „Mit akarhat ezzel mondani: Rövid idő, s már nem
láttok, ismét rövid idő, és viszontláttok? és hogy: az Atyához megyek?”
Jn 16,18
így töprengtek: „Mi az, hogy rövid
idő? Nem értjük, mit akar vele
mondani.”
Lk 24,13
Ketten közülük még aznap
elindultak egy Emmausz nevű helységbe, amely
Jeruzsálemtől hatvan stádiumnyi távolságra feküdt.
Lk 24,27
Aztán Mózesen elkezdve az összes prófétánál
megmagyarázta nekik, amit
az írásokban róla írtak.
Lk 24,32
„Hát nem lángolt a szívünk - mondták -,
amikor beszélt az úton és
kifejtette az írásokat?”
Lk 24,35
Erre ők is beszámoltak az úton
történtekről, meg arról, hogyan ismerték
fel a kenyértöréskor.
Lk 24,44-45
Aztán így szólt hozzájuk:
„Ezeket mondtam nektek, amikor még veletek
voltam, hogy be kell teljesednie mindannak, amit rólam Mózes
törvényében, a prófétákban és a zsoltárokban írtak. Ekkor megnyitotta
értelmüket, hogy megértsék az írásokat, s így
folytatta:
Júd 1,8
Ezek az álmodozók is
ugyanúgy megfertőzik a testet, a
felsőbbséget
megvetik, a dicsőítendőket pedig káromolják. (KNV)
Péld 3,5-6
Szíved minden bizalmát
Istenbe vesd, saját értelmedre ne
igen
hagyatkozz. Minden utadon próbáld fölismerni, akkor egyenessé
teszi
ösvényedet.
Péld 3,7
Ne tartsd magadat bölcsnek,
inkább féld az Urat és kerüld a rosszat!
Péld 28,26
Aki a maga eszére hagyatkozik,
az bolond; aki bölcsességben él, az biztos úton jár.
Róm 12,16
Egymással egyetértésben
legyetek, ne legyetek nagyratörők, hanem az alázatosakhoz
tartsátok magatokat. Ne legyetek
bölcsek önmagatok szerint. (MBT)
2Pét 1,20-21
Először is azt értsétek
meg, hogy az írásnak egyetlenegy
jövendölése
sem származik önkényes
értelmezésből. Hisz sohasem keletkezett
jövendölés emberi akaratból, hanem mindig
csak a Szentlélektől
sugalmazva beszéltek - Isten megbízottaiként - a szent emberek.
2Pét 3,15-16
Urunk türelmét tartsátok
üdvösségnek, ahogy szeretett testvérünk, Pál
írta nektek ajándékul kapott bölcsességében minden olyan levélben,
amelyben ezekről a dolgokról beszél. Vannak
bennük nehezen érthető
dolgok, ezeket a tanulatlan és állhatatlan emberek kicsavarják a saját
vesztükre, akárcsak a többi írást is.
1Kor 1,10
Testvérek, Urunk, Jézus
Krisztus nevére kérlek titeket, éljetek
mindnyájan egyetértésben, ne szakadjatok pártokra, legyetek egyek
ugyanabban a lelkületben, ugyanabban
a felfogásban.
Iz 11,1-3
Vessző kél majd
Izáj
törzsökéből, hajtás sarjad
gyökeréből. Az Úr lelke
nyugszik rajta: a bölcsesség és az értelem
lelke; a tanács és az
erősség lelke; a tudás és az Úr
félelmének lelke, s az Úr félelmében
telik öröme. Nem aszerint ítél majd, amit a
szem lát, s nem aszerint
ítélkezik, amit a fül hall,
Róm 12,3-8
A nekem adott kegyelem
segítségével azt mondom mindegyiteknek: Senki ne
becsülje magát a kelleténél többre, hanem józanul
gondolkodjatok, mindenki az Istentől
neki
juttatott hit mértéke szerint. Mert ahogy egy
testben több tagunk van, s minden
tagnak más a szerepe, sokan egy test
vagyunk Krisztusban, egyenként azonban tagjai vagyunk egymásnak, s a
nekünk juttatott kegyelem szerint adományaink is
különböznek: aki a
prófétálást kapta, tegyen tanúságot a hit szerint, aki tisztséget
kapott, töltse be tisztségét, aki tanító, tanítson, aki a buzdítás
ajándékát kapta, buzdítson, aki jótékonykodik, tegye egyszerűségben,
aki elöljáró, legyen gondos, aki irgalmasságot gyakorol, tegye örömest.
1Kor 12,4-11
A lelki adományok ugyan különfélék,
a Lélek azonban ugyanaz. A
szolgálatok is különfélék, de az Úr ugyanaz. Sokfélék a jelek is, de
Isten, aki mindenben mindent véghezvisz, ugyanaz. A Lélek
megnyilvánulásait mindenki azért kapja, hogy használjon vele. Az
egyik ugyanis a bölcsesség ajándékát kapja a Lélektől, a másik a tudás
adományát ugyanattól a Lélektől, a harmadik a hitet kapja
ugyanabban a
Lélekben vagy pedig a
gyógyítás adományát szintén ugyanabban a
Lélekben. Van, aki
csodatevő hatalmat kap, van,
akinek a prófétálásnak vagy a
szellemek elbírálásának képessége jut osztályrészül. Más
különféle nyelveket vagy
pedig a nyelvek értelmezését nyeri el
ajándékul. Mindezt azonban egy és ugyanaz a Lélek műveli, tetszése
szerint osztva kinek-kinek.
1Kor 12,28-30
ám az Egyházban Isten némelyeket apostollá, másokat prófétává, ismét
másokat tanítóvá tett.
Adott csodatevő hatalmat,
gyógyítóerőt,
segítőkészséget,
kormányzóképességet,
különféle nyelvadományt. Vajon mind
apostolok? Mind
próféták? Mind
tanítók? Valamennyien
rendelkeznek
csodatevő hatalommal és gyógyítóerővel? Mindnyájan értelmezik a
beszédeket?
Ef 4,8-13
Ezért mondja az írás:
Fölment a magasba, magával vitte a foglyokat, s osztott az embereknek
ajándékokat. Az pedig, hogy fölment, mi mást
jelent, mint hogy előbb le is szállt a lenti földi tájakra? Aki
leszállt, az emelkedett minden ég fölé, hogy betöltse a mindenséget. Ő némelyeket
apostollá, másokat prófétává,
ismét másokatevangélistává,
pásztorrá és tanítóvá tett,
hogy szolgálatuk betöltésére neveljék
a
szenteket, és fölépítsék Krisztus
testét, amíg mindnyájan el nem
jutunk
az Isten Fia hitének és megismerésének egységére, és meglett emberré
nem leszünk, elérve Krisztus teljessége életkorának mértékére.
ApCsel 13,1
Az antióchiai egyházban volt több próféta és tanító, mint
Barnabás, a Nigernek is nevezett Simon, a cirenei Luciusz, Heródes
tejtestvére,
Manaén és Saul.
ApCsel 8,27-31
Fölkerekedett hát, és
elment oda. Egy etiópiai férfi, Kandákének, az etiópiai királynénak
magas rangú udvari tisztje és főkincstárosa épp Jeruzsálemben járt imádkozni. Visszatérőben kocsiján ülve Izajás prófétát olvasta. A Lélek indítást adott Fülöpnek: „Menj
és szegődj a kocsi mellé!” Fülöp odasietett, és meghallotta, hogy
Izajás prófétát olvassa. Megkérdezte: „érted,
amit olvasol?” „Hogyan
érthetném - felelte -, ha nincs, aki megmagyarázza nekem?” Aztán
arra kérte Fülöpöt, hogy szálljon fel és üljön mellé.
ApCsel 18,24-26
Közben egy
alexandriai
származású, Apolló nevű zsidó
érkezett Efezusba. Ékesszóló és az
írásokban igen jártas ember volt. Már
kapott valami oktatást az Úr igazságairól, buzgón és helyesen beszélt
és tanított Jézusról, de még csak János keresztségéről tudott. Bátran elkezdett tanítani a
zsinagógában. Priszcilla és Aquila
meghallották, elhívták magukhoz, és pontosabban elmagyarázták neki
az Isten útját.
Jn 14,26
S a Vigasztaló, a Szentlélek, akit
majd a nevemben küld az Atya, megtanít
benneteket mindenre és
eszetekbe juttat mindent, amit mondtam
nektek.
Jn 16,13
Hanem amikor eljön az Igazság Lelke, ő majd
elvezet benneteket a teljes
igazságra. Nem magától fog beszélni, hanem azt mondja el, amit
hall, és
a jövendőt fogja hirdetni nektek.
Lk 24,44-49
Aztán így szólt hozzájuk: „Ezeket
mondtam nektek, amikor még veletek
voltam, hogy be kell teljesednie mindannak, amit rólam
Mózes
törvényében, a prófétákban
és a zsoltárokban írtak.” Ekkor megnyitotta
értelmüket, hogy megértsék az
írásokat, s így folytatta: „Meg
van írva,
hogy a Messiásnak szenvednie kell, és harmadnap fel kell támadnia a
halálból. Nevében megtérést és bűnbocsánatot kell hirdetni minden
népnek Jeruzsálemtől kezdve. Ti tanúi vagytok ezeknek. Én meg
kiárasztom rátok Atyám ígéretét. Maradjatok
a városban, míg fel nem
öltitek a magasságból való erőt.”
Lk 10,16
Aki titeket hallgat, engem
hallgat, aki titeket elutasít,
engem utasít el, aki pedig engem
elutasít, azt utasítja el,
aki küldött.
Tit 2,15
Erről beszélj, erre buzdíts és figyelmeztess teljes
határozottsággal. Senki
meg ne vessen!
Sir 3,21-24
Ami túl nehéz neked, azt ne
kutasd, és ami erődön felül van, azt ne vizsgáld. Amit előírtak neked, azzal törődj, ami el
van rejtve, azért ne bajlódj.
Amihez kevés az erőd,
azzal ne kínlódjál; olyan tanítást kaptál, amely meghaladja az ember
értelmét. Fennhéjázásukban sokan eltévedtek, nagyzó
hóbortjukba belezavarodtak.
1Kor 8,2
Aki tetszeleg tudásában,
még nem értette meg, mi a helyes ismeret.
Gal 6,3
Aki beképzeli magának,
hogy valaki, holott semmi, önmagát áltatja.
(Fel)
Mit mondanak erről az ókeresztény írók?
A
Szentírást az Egyház hagyományának
fényében kell
magyarázni
(További idézetek várhatók
Szent
Ireneusztól, Jeruzsálemi
Szent Cirilltől, Szent Hilariosztól, Szír Szent
Efrémtől, Nagy Szent Baszileiosztól, Szent
Epiphaniosztól, Nüssziai Szent Gergelytől, Szent
Ambrustól, Aranyszájú Szent
Jánostól, Szent Jeromostól, Szent
Ágostontól, Lerins-i Szent Vincétől, Alexandriai
Szent Cirilltől)
Tertullianus:
Pergátló kifogás az
eretnekekkel szemben, 37. (Kr. u. 200)
Ha pedig
így áll a dolog, s az
igazságot a mi részünkre kell
odaítélni,
akik aszerint
a szabály
szerint járunk, melyet az
egyházak az apostoloktól
kaptak, az apostolok Krisztustól, Krisztus pedig Istentől,
akkor
igazolva van
korábbi kijelentésünk, mely leszögezi, hogy az
eretnekektől az írásra való
semmilyen hivatkozást nem szabad elfogadni, hiszen mi az
írások nélkül is
bizonyítjuk, hogy az eretnekeknek semmi köze az
írásokhoz. Ha
ugyanis
eretnekek, akkor nem keresztények, mivel nem Krisztustól
kapták, amit saját
választásuk alapján – mint eretnekek – fogadnak
el. Minthogy pedig nem
keresztények, semmiféle joguk nincs a keresztény
írásokhoz. Így méltán
kérdezhetjük tőlük: Kik vagytok? Mikor és
honnan jöttetek? Mit műveltek a
tulajdonommal, ti, akik nem tartoztok hozzám? Mi jogon irtod az
erdőmet,
Markion? Ki engedte meg neked, Valentinus, hogy forrásaimat
máshova vezesd?
Miféle hatalom alapján mozdítod el
határaimat, Apellesz? A birtok az enyém! Mit
vettek és legeltettek itt kényetek-kedvetek szerint, ti
idegenek? Enyém a
birtok, régóta birtoklom, elsőként birtoklom.
Birtoklásom eredete világos:
maguktól az első szerzőktől származik, akiké a
birtok volt. Az apostolok
örököse vagyok! Ahogyan végrendeletükben
intézkedtek, ahogyan rám bízták,
ahogyan megesküdtek rá, úgy vagyok birtokos! Titeket
pedig, bizony, örökre
kizártak az örökségből, és megtagadtak
mint idegeneket és ellenségeket. És
miért idegenek és ellenségek az eretnekek az
apostolok számára, ha nem azért,
mert az
övéktől
eltérő tanításuk van,
melyet mindegyikük a maga kénye-kedve
szerint vezetett be vagy vett át az apostolok
tanításával ellentétben?
Órigenész:
A
princípiumokról
4,1,9. (Kr. u. 230)
Az előbb
említett esetek mindegyikében a
tévtanok, istentelenségek vagy az
Istenre vonatkozó balga beszédek oka – úgy tűnik –
nem más, mint az, hogy nem
szellemileg értik az írást, hanem mintegy a puszta
betű szerint. Ezért,
akik
hiszik, hogy a szent könyvek nem embereknek az irományai,
hanem a Szentlélek
sugallatára íródtak a mindenség
Atyjának az akaratából Jézus Krisztus
által,
azoknak meg kell mutatnunk a
számunkra helyesnek tűnő utakat,
szem előtt tartva
Jézus Krisztus apostoli hagyomány szerinti égi
Egyházának szabályát.
Szent
Cyprianus: A
katolikus Egyház egységéről, 6. (Kr. u. 251)
Nem tehető
házasságtörővé Krisztus jegyese, aki
romlatlan és tiszta.
Egyetlen otthont ismer, egyetlen nászágy
szentségét őrzi tiszta szemérmességgel.
Megőriz minket Istennek, Ő jelöli meg
megszült fiait a királyságra. Aki az
Egyházzal szakít, az a
házasságtörőhöz
csatlakozik, lemond az Egyháznak adott
ígéretekről. Aki elhagyja Krisztus
Egyházát, az nem kapja meg Krisztustól a
megígért jutalmat, az ilyen
kívülálló,
istentelen, ellenség. Isten nem lehet már az Atyja annak,
akinek az Egyház nem
Anyja. Ha egy olyan
megmenekült, aki nem volt Noé
bárkájában, úgy menekült meg
az, aki az Egyházon kívül van. Az Úr
figyelmeztet bennünket és mondja: „Aki
nincs velem, ellenem van; aki nem gyűjt velem, szétszór”
(Mt 12,30). Aki
Krisztus békéjét és
egyetértését megtöri, az Krisztus ellen
cselekszik. Aki az
Egyházon kívül gyűjt, az Krisztus
Egyházát szórja szét. Az Úr ugyanis
azt
mondta: „én és az Atya egy vagyunk” (Jn 10,30). Egy
másik helyen pedig az
Atyáról, a Fiúról és a Szent
Lélekről van megírva: „és ez a három egy”
(1Jn
5,7*). Ki
gondolhatja, hogy ezt az isteni szilárdságból
származó, mennyei
előképekre visszanyúló egységet az
Egyházban szétszakíthatja, az
egymással
ütköző akaratok egyenetlenségével
megbonthatja? Aki ezt az
egységet nem tartja
meg, az életet és az üdvösséget nem
tartja meg.
(* Egy bibliai
szövegváltozat szerint:
„hárman tanúskodnak az égben: az
Atya, az Ige és a Szent Lélek, és ez a
három egy; hárman tanúskodnak a földön:
a lélek, a víz és a vér, és ez a
három egy” Cyprianus ezt a változatot ismerte,
de még sokan mások is.)
Szent
Athanasziosz: Levelek
Szerapiónhoz, 1,28
(Kr. u. 360)
Azért nézzük
meg még, mi az, ami
a katolikus egyháznak hagyománya, tanítása
és hite kezdettől fogva,
amit az Úr adott
át, az
apostolok hirdettek, az atyák
pedig megőriztek. Ez ugyanis az
Egyháznak biztos alapja.
Szent
Athanasziosz:
Beszéd az ariánusok
ellen, 1,44 (Kr. u. 362)
A mondottak
értelme véleményem szerint
ez, és nagyon
is
egyházias [ez a
vélemény].
Szent
Ágoston: A
keresztény
tanításról 3,2,2 (Kr. u. 397)
Abban az
esetben, ha egy írást szó
szerint értendő kifejezések tesznek
kétértelművé, először azt kell
megvizsgálnunk, hogy nem tagoltuk-e rosszul,
illetve nem ejtettük-e hibásan azt, amit olvastunk. Ha
tehát minden
odafigyelésünk ellenére bizonytalannak
látszik a tagolás vagy a kiejtés, az
írás világosabb szöveghelyei és az
Egyház tekintélye alapján
megállapított
hittételből kell kiindulnunk,
amiről már eleget
beszéltünk az első könyvben…
A Szentírás nem lehet
tárgya
egyéni magyarázatnak
(További idézetek várhatók
Szent
Ireneusztól, Alexandriai Szent Kelementől,
Órigenésztől, Jeruzsálemi Szent Cirilltől, Szent
Hilariosztól, Nagy Szent Baszileiosztól, Szír
Szent Efrémtől, Nüssziai Szent Gergelytől, Szent
Ágostontól, Maximinustól, Szent Cassianus
Jánostól, Lerins-i Szent Vincétől, Küroszi
Theodorétosztól)
Tertullianus:
Pergátló kifogás az
eretnekekkel szemben, 32. (Kr. u. 200)
Egyébként,
ha egyes eretnekségek az
apostoli korra merészelik visszavezetni
magukat, hogy azt a látszatot keltsék, hogy az apostolok
hagyományozták át
őket, mivel már az apostolok korában léteztek, ezt
válaszolhatjuk: mutassák ki
egyházaik eredetét, sorolják fel kezdettől fogva
egymást követő püspökeiket,
bizonyítsák be, hogy első püspökük elődje
és jótállója valamelyik apostol vagy
olyan apostoli férfiú volt, aki az apostolok mellett
kitartott. Mert az
apostoli egyházak ilyen módon mutatják ki
eredetüket. A szmirnai egyház például
előadja, hogy Polikárpot János állította az
élére, a római egyház pedig
kimutatja, hogy Kelement Péter rendelte. Ugyanígy
természetesen a többi
egyházak is megneveznek olyan embereket, akiket az apostolok
tettek püspökké, s
akik számukra az apostoli magot
közvetítették. Találjanak ki valami ilyesmit
az
eretnekek is! hiszen mi az, amit még ne tehetnének meg,
miután már az Istent
káromolták? De ha kitalálnának is ilyesmit,
az sem segítene rajtuk. Hiszen, ha
tanításukat az apostolokéhoz hasonlítjuk, a
különbség és az ellentét miatt maga
ez a tanítás bizonyítaná, hogy nem
valamelyik apostol és nem is apostoli férfiú
a szerzője. Mert ahogyan az apostolok
nem tanítottak
egymástól eltérően, úgy az
apostoli férfiak sem hirdettek az apostolokéval ellenkező
tanítást. Vagy talán
akik az apostoloktól tanultak, mást
prédikáltak volna? Ebben a
tekintetben
kihívnák őket az egyházak, amelyek noha nem
tudják alapítójukként valamelyik
apostolt vagy apostoli férfiút megnevezni, hiszen sokkal
később keletkeztek,
például azok, amelyeket manapság
alapítanak, mégis mivel megegyeznek velük a hitben,
tanításuk rokonsága révén nem
számítanak kevésbé apostolinak a többi
egyházaknál. Ezért hát az összes
eretnekégek, akiket egyházaink felhívnak, hogy
terjesszék elő ezt a két bizonyítékot,
igazolják apostoliságukat, ahogyan
akarják! ám ők nem apostoliak, és nem is
tudják igazolni azt, ami nem igaz
rájuk, s nem is fogadják be őket a
békességbe és a közösségbe azok
az egyházak,
amelyek valamiképpen apostoliak, hiszen
vallási
tanításuk eltérése miatt ezek
semmiképpen sem apostoliak.
Szent
Athanasziosz:
Beszéd az ariánusok
ellen, 1, 37. (Kr. u. 362)
Mivel azonban visszélnek az
isteni kijelentésekkel
és arra törekednek, hogy
saját szájízük szerint
magyarázzák azokat,
annyiban kell
válaszolnunk
nekik,
hogy igazságot tegyünk a kijelentéseknek és megmutassuk azok
helyes
jelentését,
őrájuk pedig bizonyítsuk, hogy rosszul értik
azokat.
Szent
Ágoston:
Homíliák János
evangéliumáról, 18,1. (Kr. u. 416)
Ugyanis az eretnekségek és a
romlottság bizonyos tanai, amelyek
behálózzák a
lelkeket és a mélybe vetik őket, nem
származhatnak máshonnan,
mint onnan, hogy
az írást, amely jó, rosszul értelmezik,
és a rossz értelemhez merészen és
konokul ragaszkodnak.
(Fel)
Mit mondanak erről mások?
A
Szentírást az Egyház hagyományának
fényében kell
magyarázni
Gilbert K. Chesterton: Igazságot!
/Orthodoxy/ SZIT 1985.
49-50. o. (Kr. u. 1908)
A
tradíciót úgy is meghatározhatjuk, hogy az
nem egyéb, mint
a választójog kiterjesztése. A
tradíció annyit jelent, hogy megadjuk a
választójogot a legmélyebbre szorult
társadalmi osztálynak: őseinknek. Ez a
halottak demokráciája. A tradíció nem
hajlandó alávetni magát annak a
csekélyszámú és pökhendi
oligarchiának, mely azokból áll, akik a
véletlen
szerencse folytán még itt vannak
közöttünk. Minden demokrata tiltakozik az
ellen, hogy valakit megfosszanak jogaitól, csak azért,
mert a sors úgy hozta,
hogy megszületett; a tradíció viszont tiltakozik az
ellen, hogy az embert
megfosszák jogaitól, csak azért, mert a sors
úgy hozta, hogy már meghalt. A demokrácia
azt tanítja nekünk, hogy ne mellőzzük a jó
ember véleményét, még akkor sem, ha
az illető csak az inasunk; a tradíció azt kéri
tőlünk, hogy ne mellőzzük a jó
ember véleményét, még akkor sem, ha az
illető csak az apánk. Én magam semmiképp
se tudom elválasztani egymástól a
demokrácia és a tradíció gondolatát;
számomra
nyilvánvaló, hogy a kettő egy és ugyanaz.
A
Szentírás nem lehet tárgya egyéni
magyarázatnak
Tiszteletreméltó John Henry Newman:
Fifteen Sermons
preached before the University of Oxford, 318. (Kr. u. 1834)
Az
eretnekség ismertető
jele az, hogy tantételei terméketlenek, nincs
teológiája, és amennyiben tévtan,
nincs is önálló tana. Ha elvesszük katolikus
teológiáját, mi marad meg? Vita,
magyarázgatás, protestálás. Saját
szakterület hiányában legfeljebb
bibliakritikához
és vallás.bizonyítkokhoz folyamodik.
Tanításának tételei fejlődés
nélkül
önmagukba térnek vissza, mert azok csak szavak,
terméketlenek, mert elhaltak.
Ha élők lennének, szaporodnának és
fejlődnének. Ha pedig élnek és
gyümölcsöt
hoznak… fejlődése fölbomlás, de semmit sem teremt,
nem irányul rendszer felé.
Egyetlen kialakuló dogmája az egyes vagy valamennyi dogma
és minden teológia
tagadása, az Evangéliumra hivatkozva. Nem csoda, ha
tagadja azt, ahová őmaga
nem képes eljutni.
Tiszteletreméltó John Henry Newman:
Sermons bearing on
Subjects of the Day, 130. (Kr. u. 1843)
A
Szentlélek hatásának ismertető jele az, hogy
működése
mindig azonos: csendesen, fokozatosan bontakozik ki és hat
át mindent. Nem
erőszakosan és hirtelen, nem makacsul és
egyoldalúan vagy elkülönítő módon
tevékenykedik. Minden olyan lélek, mely azt hirdeti, hogy
csak hozzánk érkezik
és másokhoz nem, amelyik nem igényli,hogy az
Egyház egész Testét mindenkor és
mindenütt éltesse, nem Istentől jött, hanem a
tévedés egyéni szelleme…
Isten Lelke
a katolikus Egyházban lakozik és szétáradt
az
egész világra. Új hitvallások,
egyéni nézetek, kiagyalt szokások csupán
csalódások (illúziók). Heveskedés,
zaj, zavar nem tulajdonságai annak a
jótékony áradásnak, mellyel Isten a
világot elárasztotta. A kegyelem folyama
hatásaiban nyugodt, méltósgteljes és
szelíd. Ha bárhol hevesnek tűnik
kiáradása, azt valamilyen szerencsétlenség
vagy a földi befogadók
tökéletlensége okozta, az tehát nem az isteni
hatalom érkezésének a jele.
Tiszteletreméltó John Henry Newman:
An Essay on the
Development of Christian Doctrine, 86-88. 92. (Kr. u. 1845)
Minthogy
minden vallás lényege a tekintély és az
engedelmesség, ezért a természetvallások
és a kinyilatkoztatott vallás között
az a különbség, hogy az egyikben szubjektív
tekintély van, míg a másikban
objektív. A Kinyilatkoztatás a láthatatlan isteni
hatalom megnyilvánulása, ahol
a lelkiismeret helyébe a törvényhozó
lép. A természetvallás lényege, hogy a
legfőbb tekintély a lelkiismeret. Az apostol, a pápa, az
Egyház vagy a püspök
tekintélye nem más, mint a kinyilatkoztatott
vallás lényege. Ahol nincs ilyen
külső tekintély, a lélek
szükségképpen ahhoz a belső vezérhez
tér vissza, mely
fölötte a Kinyilatkoztatás előtt uralkodott. Ami
tehát a természet rendjében a
lelkiismeret, az a Kinyilatkoztatás rendjében a
Szentírás, vagy az Egyház
szava, a Szentszék (amint nevezik)… Ahogyan a
lelkiismeretünk iránti
engedelmességünk – még a tévesen kialakult
lelkiismerettel szemben is –
erkölcsi életünk jobbítását
és végeredmnyben tudásunkat is szolgálja,
úgy
szolgálhatja szellemi fejlődésünket és
életszentségünket az engedelmesség az
egyházi elöljáró iránt…
Arra a
kérdésre, hogy miért engedelmeskedünk az
Egyház tekintélyének
a hit fejlődése kérdéseiben, a legvilgosabb
felelet: kell lennie valamilyen
tekintélynek, ha létezett Kinyilatkoztatás,
amelyen kívül más tekintély nincs.
Egyáltalán nem adatott volna Kinyilatkoztatás, ha
nem léteznék tekintély,
melynek feladata dönteni afölött, hogy mit is
nyilatkoztatott ki.
Maga a
Szentírás állítja, amikor kifejezetten az
Egyházról,
mint „az igazság alapjáról és
tartóoszlopáról” szól (1Tim 3,15).
Szövetsége
által ígéri neki: „az Úr Lelke, mely rajtam
nyugszik és szavai, melyeket ajkra
adtam, nem hagyják el ajkát, sem gyermekei ajkát,
sem gyermekei gyermekeinek
ajkát mostantól mindörökre” (Iz 59,21). …
Ha pedig
lennie kell fejlődésnek, akkor Ő, Aki a
Kinyilatkoztatást mint mennyei ajándékot adta, nem
adta volna nekünk, ha
ugyanakkor nem védte volna meg a romlástól
és elferdüléstől mindenkori,
természeténél fogva
szükségképpen bekövetkező
fejlődésében. Más szóval: az
egymást követő nemzedékek szellemi
tevékenységének eredményeiben, vagyis
döntéseiben, mely nem egyéb, mint maga a
fejlődés. Tévedhetetlennek kell
lennie, amennyiben tudatában van annak, hogy a
Kinyilatkoztatás megőrzésének
feladatát őrá bízták.
Tiszteletreméltó John Henry Newman:
Certain Difficulties,
felt by Anglicans in Catholic Teaching, I. 216. (Kr. u. 1850)
Az
Egyház tanítása
tényeken és nem véleményeken alapszik:
objektív igazságokon és nem változó
érzelmeken: ősrégi tanúságon, nem pedig
egyéni ítéleten; meggyőződseken és
fölismeréseken, de nem döntéseken.
Tiszteletreméltó John Henry Newman:
Sermons on Various
Occasions, 148. (Kr. u. 1850)
A
legtöbb ember nézetét csak úgy
vaktában alakítja ki;
engedi, hogy azokat mások formálják, és ezt
nevezik általában „egyéni
véleménynek”. Az „egyéni vélemény”
tehát semmi más, mint a passzív benyomás. A
legtöbb ember szívesen meghallgatja a
különféle nézeteket ahelyett, hogy azt a
fáradtságot venné magának, hogy mindennek
utánajárjon. Szereti azt is, ha
megtisztelik és tanácsát kérik, mert
vágyódik arra, hogy mások középpontja
legyen.
Tiszteletreméltó John Henry Newman:
Letters and Diaries,
XXIII. 272. (Kr. u. 1867)
Nem okoz
gondot a hit, amikor az Egyház szól. A
nehézség
akkor kezdődik, amikor sok kis pápa támad, akik gyakran
laikusok, és a papok
meg a püspökök ellen prédikálnak,
egyéni véleményüket pedig hitté
avatják.
Ezzel az egyszerű hívő embereket megijesztik, a keresőket pedig
elriasztják.
Gilbert K. Chesterton: Aquinói Szent
Tamás, 3. f. (Kr. u.
1933)
A
Szentírás értelme nagyon távol esik a
magától értetődőtől
és gyakran csak más igazságok
fényében lehet megtalálni. Ha a szó
szerinti
Szentírás-tolmácsolásnak igazán
és egyértelműen ellene mond valamely
nyilvánvaló tény, csak azt felelhetjük, hogy
a szó szerinti tolmácsolás
helytelen. De annak a ténynek azután csakugyan
nyilvánvalónak és
megdönthetetlennek kell lennie! Sajnos, a tizenkilencedik
századbeli tudósok
éppen oly könnyedén ugrottak fejest abba a
következtetésbe, hogy
természettudományi megsejtéseik
nyilvánvaló tények, mint ahogyan a tizenhetedik
századbeli szektások vetették bele magukat abba a
meggyőződésbe, hogy mindaz,
amit a Szentírásról hisznek, megdönthetetlen
magyarázat. Így csaptak össze
különösen a múlt század
közepén különféle
magánelméletek a Biblia jelentéséről
és éretlen elméletecskék a világ
értelméről. A tudatlanság e két nagyon
türelmetlen formája közti lompos
összeütközést azután elnevezték a
Tudomány és
a Vallás háborújának.
Gilbert K. Chesterton:
Igazságot! 3. fejezet
Gyakran
hallhatjuk, hogy a bölcsek nem
találják a választ a vallás
rejtélyére. Bölcseinkkel azonban nem az a baj, hogy
nem találják a választ a vallás
rejtélyére, hanem az, hogy magát a rejtélyt
se látják. Azokhoz a nagyon ostoba gyerekekhez
hasonlók, akik semmi paradoxikus jelleget nem vesznek
észre a játékos állításban,
hogy tudniillik az ajtó nem ajtó. A modern
latitudináriusok például nem úgy
beszélnek a vallási tekintélyről, mintha nem volna
benne semmi értelem, hanem úgy, mintha
értelmetlenség volna, hogy létrejött.
Eltekintve attól, hogy nem látják
filozófiai alapjait, még történelmi
okát sem látják. Kétségtelen, hogy a
vallási tekintély gyakran volt ésszerűtlen
és elnyomó, s mint minden törvényes rendszer
(különösen a jelenlegi!) kegyetlen közönnyel
és érzéketlenséggel telítődött.
ésszerű dolog támadni a rendőrséget, sőt igencsak
dicsőségünkre válik. A vallási
tekintély modern kritikusai ellenben azokhoz az emberekhez
hasonlók, akik támadják a rendőrséget,
anélkül, hogy valaha is hallottak volna a
tolvajokról. Pedig az emberi elmét hatalmas
veszély fenyegeti; oly kézzelfogható
veszély, mint a tolvajlás. Helyesen avagy
helytelenül, de ellene emeltetett gátként a
vallási tekintély. És valamiféle
gátra feltétlen szükségünk van, ha
emberi fajunk el akarja kerülni a pusztulást.
Mármost a veszély abban rejlik, hogy az
emberi
értelem, saját jószántából,
képes elpusztítani önmagát. Miként
egyetlen nemzedék meg tudná akadályozni a
következő nemzedék létrejöttét
azáltal, hogy mindenki kolostorba vonul vagy a tengerbe ugrik,
hasonlóképp: egy csapat gondolkodó bizonyos
mértékben meg tudná akasztani a további
gondolkodást, ha az ifjú nemzedéknek azt
tanítanák, hogy minden emberi gondolat
érvénytelen. Ostobaság unos-untalan az
értelem és a hit alternatíváját
emlegetni. Maga az értelem is hit kérdése. Hiten
alapul, ha azt állítjuk, hogy gondolatainknak
valamiféle köze van a valósághoz. A
vérbeli szkeptikus előbb vagy utóbb fölteszi
magának a kérdést: "Miért lehetne bármi
is igaz; akár a megfigyelés, akár a
dedukció? Miért ne lehetne a jó logika
éppoly félrevezető, mint a rossz? Hiszen egyik se
több, mint egy rémült majom agyvelejének
rezgései." Az ifjú szkeptikus ezt mondja: "Jogom van
ahhoz, hogy a saját fejemmel gondolkodjam." ám az
öreg szkeptikus, a tökéletes szkeptikus így
szól: "Nincs jogom, hogy a saját fejemmel gondolkodjam.
Ahhoz sincs jogom, hogy gondolkodjam egyáltalán!"
Létezik olyan gondolat,
amely megállítja a
gondolkodást. S ez az egyetlen gondolat, amelyet meg kell
állítani. A legfőbb rossz, mely ellen minden
vallási tekintély emeltetett. Csak a miénkhez
hasonló dekadens korokban jelentkezik, s Mr. H. G. Wells
már magasba is emelte végzetes zászlaját:
inyenceknek való szkeptikus művet alkotott Kételyek egy
szervről címmel. Itt aztán magát az agyvelőt
faggatja, és igyekszik eltávolítani saját
vélekedéseitől, múltjától,
jelenétől és jövendőjétől minden
realitást. csakhogy eredetileg épp e fenyegető
rombolás ellen sorakoztak fel katonai jellegű módszerek
az egyes vallásokban. A hitvallásokat, a keresztes
háborúkat, a hierarchiákat és rettentő
üldözéseket nem azért találták
ki, miként a tudatlanok hiszik, hogy az értelmet
elnyimják. Mindezzel pontosan arra a roppant feladatra
vállalkoztak, hogy az értelmet megvédjék.
Az ember ösztönszerűen tudta, hogy ha a dolgokat elkezdik
vadul kétségbevonni, az értelem lesz az, amit
először kétségbevonnak. A papok feloldozó
hatalma, a pápák tekintélye, hogy a hatalmat
szavatolják, még az inkvizítorokét is, hogy
elrettentsenek: mindezt csupán komor sáncul
emelték egy centrális tekintély köré,
amely bizonyíthatatlanabb és
természetfölöttibbb mindeneknél, és nem
más, mint az emberi gondolkodás tekintélye, az
ember képessége, hogy gondolkodjék. Most
már tudjuk, hogy így van, és nincs
mentségünk, hogy ne tudjuk. Láthatjuk már,
miként próbálja a szkepticizmus
áttörni a tekintély ősi védőgyűrűjét,
láthatjuk, miként inog trónján az
ész. Ha a vallás elpusztul, vele pusztul az
értelem is. Mert mindkettő alapjaiban autoritativ
természetű. Mindkettő bizonyítási módszer,
amely maga nem bizonyítható. S az isteni tekintély
eszméjének lerombolásával egyetemben
jócskán leromboltuk annak az emberi tekintélynek
eszméjét, mely által egy aritmetikai osztás
elvégezhető. Hosszú és makacs
erőfeszítéssel próbáltuk lerángatni
a főpapról a püspöksüveget, s akkor vettük
észre, hogy vele együtt a feje is lejött.
(Fel)