Halálos és bocsánatos bűnök
Mi a probléma?
Mit mond erről az Egyház?
A
Katolikus Egyház
Katekizmusa
Taníthivatali
megnyilatkozások
Mit mond erről a Biblia?
Mit mondanak erről az
ókeresztény írók?
Halálos
bűn
Mi
a probléma?
(Fel)
Mit
mond erről az Egyház?
A
Katolikus Egyház
Katekizmusa
1394 Amint a testi táplálék
az elhasznált erő pótlására szolgál, úgy az
Eucharisztia erősíti a szeretetet, mely a mindennapi életben természete
szerint gyengül; és ez a fölelevenített szeretet eltörli a bocsánatos
bűnöket. [Vö. DS 1638.] Amikor Krisztus nekünk ajándékozza önmagát,
újra életre kelti szeretetünket, és képessé tesz arra, hogy a
teremtmények iránti rendetlen ragaszkodásainkat megszakítsuk és benne
meggyökerezzünk:
"Mivel tehát Krisztus szeretetből halt meg értünk, amikor az áldozat
idejében megemlékezünk az Ő haláláról, azt kérjük, hogy a Szentlélek
eljövetele által adassék nekünk a szeretet; azt kérjük alázattal
könyörögve, hogy e szeretet által, mellyel Krisztus minket arra
méltatott, hogy megfeszíttessék értünk, mi is -- a Szentlélek kegyelmét
elnyerve -- úgy tekinthessük a világot, mint ami számunkra
megfeszíttetett, s mi magunk is megfeszíttessünk a világnak; (...) a
szeretet ajándékát elnyerve, meghaljunk a bűnnek és Istennek éljünk."
[Ruspei Szent Fulgentius: Contra gesta Fabiani 28, 17]
1395 Az Eucharisztia e szeretet által, melyet föllobbant bennünk,
megőriz minket a halálos bűnöktől. Minél inkább részesedünk Krisztus
életében és minél inkább elmélyedünk barátságában, annál nehezebb lesz
halálos bűnnel megszakítani a kapcsolatot Vele. De a halálos bűnök
megbocsátására nem az Eucharisztia van rendelve, hanem a bűnbocsánat
szentsége. Az Eucharisztia azok szentsége, akik teljes közösségben
vannak az Egyházzal.
A bűnök megvallása, a gyónás
1455 A bűnök megvallása (vádolása) pusztán emberi szempontból nézve is
megszabadító, és megkönnyíti a másokkal való megbékélést. A gyónásban a
megvallás által az ember szembenéz a bűnökkel, melyekben vétkesnek
bizonyult; vállalja a felelősséget, és ezáltal újból megnyílik Isten és
az Egyház közössége felé, hogy lehetővé váljon egy új jövő.
1456 A papnak tett bűnvallomás a bűnbocsánat szentségének lényeges
része: "A bűnbánóknak a gyónásban föl kell sorolniuk valamennyi
halálos bűnüket, melyeknek gondos lelkiismeretvizsgálat után tudatában
vannak, még ha egészen titokban és a Tízparancsolat két utolsó parancsa
ellen követték is el; [Vö. Kiv 20,17; Mt 5,28.] mert ezek a bűnök néha
súlyosabban megsebzik a lelket és veszélyesebbek, mint azok, amelyeket
egész nyilvánosan követtek el": [DS 1680.]
"Amikor a krisztushívők igyekeznek megvallani összes bűnüket, amire
emlékeznek, mindent az isteni irgalmasság elé tárnak, hogy bocsánatot
nyerjenek. Aki azonban másként cselekszik és valamit tudatosan
visszatart, valójában semmit sem tár a pap által az isteni Jóság elé
megbocsátásra. »Ha ugyanis a beteg szégyelli fölfedni a sebét az
orvosnak, az orvosság nem gyógyítja meg azt, amit nem ismer.«" [DS
1680; vö. Szent Jeromos: Commentarius in Ecclesiasten 10,11]1457 Az
Egyház parancsolata szerint "minden hívő, miután eljutott a
megkülönböztetés korára, köteles meggyónni súlyos bűneit, melyeknek
tudatában van, legalább évente egyszer." [CIC 989; vö. DS 1683; DS
1708.] Aki tudatában van annak, hogy halálos bűnt követett el, még ha a
bűn fölött mélységes bánatot is érez, ne járuljon a szentáldozáshoz
anélkül, hogy szentségi föloldozásban nem részesült, [Vö. DS 1647; DS
1661.] kivéve, ha a szentáldozásnak súlyos indoka van és lehetetlen
meggyónni. [Vö. CIC 916, CCEO 711.] A gyermekek kötelesek a bűnbocsánat
szentségéhez járulni, mielőtt elsőáldozók lennének. [Vö. CIC 914.]
1458 A mindennapos hibák (a bocsánatos bűnök) gyónása szorosan véve nem
kötelező, de az Egyház nyomatékosan ajánlja. [Vö. DS 1680; CIC 988, 2.
§] Bocsánatos bűneink rendszeres meggyónása segítséget jelent
lelkiismeretünk alakításában, a rossz hajlamaink elleni küzdelemben,
lehetővé teszi, hogy Krisztus gyógyítson bennünket és a Lélek életében
gyarapodjunk. Ha gyakrabban fogadjuk Isten irgalmasságának ajándékát e
szentségben, az sürgetni fog, hogy mi magunk is irgalmasszívűek
legyünk, mint Ő: [Vö. Lk 6,36.]
"Aki megvallja bűneit, és vádolja bűneit, már Istennel cselekszik.
Isten vádolja bűneidet; ha te is vádolod, csatlakozol Istenhez. Az
ember és a bűnös bizonyos értelemben két valóság: ha azt hallod, ember,
azt Isten teremtette; ha azt hallod, bűnös, az az ember műve. Töröld
le, amit te műveltél, hogy Isten megmentse azt, amit Ő alkotott (...).
Amikor kezd nem tetszeni neked, amit műveltél, akkor kezdődnek a jó
cselekedeteid, mert vádolod a gonosz cselekedeteidet. A jó cselekedetek
kezdete a rossz cselekedetek megvallása. Teszed az igazságot, és
világosságra jössz." [Szent Ágoston: In Iohannis evangelium tractatus
12, 13]
1472 Hogy az Egyház e tanítását és gyakorlatát megérthessük, tudnunk
kell, hogy a bűnnek kettős következménye van. A súlyos bűn megfoszt az
Istennel fönnálló közösségtől és ezért alkalmatlanná tesz az örök
életre, és az ettől való megfosztottság "az örök büntetés". Másrészt
minden bűn, még a legkisebb is, a teremtményekhez való rendetlen
ragaszkodással jár, ami szükségessé teszi a tisztulást, akár itt a
földön, akár a halál után, az úgynevezett purgatóriumban (tisztítótűz,
tisztítóhely). E tisztulás szabadít meg attól, amit "ideigtartó
büntetésnek" nevezünk. E kétféle büntetést nem szabad valamiféle
bosszúnak tartani, mellyel Isten az embert kívülről sújtja, hanem
nagyon is a bűn természetéből származó valóságként kell fölfogni. Egy
lángoló szeretetből fakadó megtérés létrehozhatja a bűnös teljes
megtisztulását, úgyhogy semmi büntetés nem marad fönn. [Vö. DS 1712,
1713; 1820.]
1734 A szabadság teszi felelőssé az embert tetteiért olyan mértékben,
amennyire szándékosak. Az erényben való előrehaladás, a jó megismerése
és az aszkézis növelik az akarat uralmát saját tettei fölött.
1735 A cselekedet beszámíthatósága és az érte való felelősség
csökkenhet vagy megszűnhet a tudatlanság, a figyelmetlenség, az
erőszak, a félelem, a megszokás, a mértéktelen érzelmek és más
pszichikai vagy társadalmi tényezők következtében.
III. A bűnök különbözősége
1852 A bűnöknek sok fajtája van. A Szentírás több bűnkatalógust is ad.
A Galatákhoz írt levél szembeállítja a Lélek gyümölcseivel a test
cselekedeteit: "A test cselekedetei nyilvánvalóak: paráznaság,
tisztátalanság, fajtalanság, bálványimádás, babonaság, ellenségeskedés,
viszálykodás, vetélkedés, harag, veszekedés, szakadás, pártoskodás,
irigykedés, gyilkosság, részegeskedés, tobzódás és ezekhez hasonlók.
Mint már előbb mondtam, most ismét kijelentem: Akik ilyeneket művelnek,
nem öröklik Isten országát" (5,19--21). [Vö. Róm 1,28--32; 1Kor
6,9--10; Ef 5,3--5; Kol 3,5--9; 1Tim 1,9--10; 2Tim 3,2--5.]
1853 A bűnöket meg lehet különböztetni tárgyuk szerint, ahogy ez minden
emberi cselekedet esetében történik; vagy az erények alapján,
amelyekkel túlzás vagy hiányosság miatt ellenkeznek, vagy a parancsok
szerint, melyeket áthágnak. A megkülönböztetés alapja lehet az is, hogy
Istenre, a felebarátra vagy magára az elkövetőre irányulnak-e; föl
lehet osztani őket testi és lelki bűnökre, továbbá gondolattal, szóval,
cselekedettel és mulasztással elkövetett bűnökre. A bűn gyökere az
ember szívében, szabad akaratában van az Úr tanítása szerint: "A
szívből jönnek elő a gonosz gondolatok, a gyilkosság, a házasságtörés,
a paráznaság, a lopás, a hamis tanúság, a káromlás. Ezek szennyezik be
az embert" (Mt 15,19--20). Az emberi szív székhelye a szeretetnek, a
jó és tiszta cselekedetek elvének is, amit a bűn megsebez.
IV. A bűn súlyossága: halálos
és bocsánatos bűn
1854 A bűnöket súlyosságuk szerint kell mérlegelni. A halálos és
bocsánatos bűnök közötti különbségtétel, mely már a Szentírásban
megfigyelhető, [Vö. 1Jn 5,16--17.] az Egyház hagyományában általánossá
vált. Az emberi tapasztalat e különbségtételt megerősíti.
1855 A halálos bűn Isten törvényének súlyos megsértésével lerombolja az
ember szívében a szeretetet; az embert elfordítja Istentől, végső
céljától és boldogságától azzal, hogy valami kisebb jót helyez Isten
elé.
A bocsánatos bűn, bár sérti és sebzi a szeretetet, nem oltja ki.
1856 Mivel a halálos bűn az élet elvét, a szeretetet öli meg, Isten
irgalmasságának új kezdeményezésére és a szív megtérésére van szükség,
ami rendes körülmények között a kiengesztelődés szentségében valósul
meg.
"Amikor az akarat olyan dologra irányul, ami önmagában ellentmond a
bennünket a végső célhoz kapcsoló szeretetnek, a bűn tárgya miatt
halálos (...), akár Isten szeretete ellen van, mint a káromkodás, hamis
eskü stb., akár a felebarát szeretete ellen, mint az emberölés,
házasságtörés stb. (...). Ha viszont a bűnös ember akarata néhányszor
olyan dologra irányul, ami önmagában rendetlen, de nem ellenkezik Isten
és a felebarát szeretetével, mint például a fölösleges beszéd, az
alkalmatlan nevetés stb., az ilyen bűnök bocsánatosak." [Aquinói Szent
Tamás: Summa Theologiae I--II, 88, 2.]
1857 Ahhoz, hogy egy bűn halálos legyen három dolog együttes megléte
szükséges: halálos mindaz a bűn",melynek tárgya súlyos anyag, és
teljes tudatossággal és megfontolt beleegyezéssel követik el." [II.
János Pál pápa: Reconciliatio et poenitentia apostoli buzdítás, 17.]
1858 A súlyos anyagot Isten parancsolatai határozzák meg Jézus válasza
szerint, amit a gazdag ifjúnak adott: "Ne ölj! Ne törj házasságot! Ne
lopj! Ne szólj hamis tanúságot! Ne csalj! Tiszteld apádat és anyádat!"
(Mk 10,19) A bűnök súlyossága között is van különbség: a gyilkosság
súlyosabb, mint a lopás. A sértett személyek minőségét is mérlegelni
kell: a szülők elleni erőszakos cselekmény súlyosabb, mint ha idegen
ellen követik el.
1859 A halálos bűn elkövetéséhez teljes ismeret és teljes beleegyezés
kell. Föltételezi a cselekedet bűnös jellegének ismeretét, annak Isten
parancsával való ellenkezését. Az elegendően megfontolt beleegyezést is
magában foglalja, hogy a döntés személyes legyen. A színlelt
tudatlanság és a szív keménysége nem csökkenti, hanem növeli a bűn
szándékosságát. [Vö. Mk 3,5--6; Lk 16,19--31.]
1860 A nem szándékos tudatlanság csökkentheti a súlyos bűn
beszámíthatóságát, sőt fölmenthet alóla. De senkiről sem tételezzük
föl, hogy nem ismeri az erkölcsi törvények minden ember lelkiismeretébe
beleírt elveit. Az érzéki ösztönök, a szenvedélyek, a külső kényszer és
a betegségek szintén csökkenthetik a bűn szabad és szándékos jellegét.
A rosszakarattal, a rossz szándékos választásával elkövetett bűn a
legsúlyosabb.
1861 A halálos bűn, miként maga a szeretet is, az emberi szabadság
radikális lehetősége. Magával hozza a szeretet elvesztését és a
megszentelő kegyelemtől, azaz a kegyelmi állapottól való
megfosztottságot. Ha a bűnbánat és Isten bocsánata nem orvosolja, kizár
Isten országából és a pokol örök halálát okozza, mivel szabadságunknak
hatalmában áll végső, visszavonhatatlan döntéseket hozni. Mindazonáltal
-- jóllehet meg tudjuk ítélni, hogy egy cselekedet önmagában nézve
halálos bűn-e --, a személy fölötti ítélkezést rá kell bíznunk Isten
igazságosságára és irgalmára.
1862 Bocsánatos bűnt akkor követünk el, amikor jelentéktelen anyagban
nem tartjuk meg az erkölcsi törvény által előírt mértéket, vagy amikor
súlyos anyagban nem engedelmeskedünk az erkölcsi törvénynek, de
hiányzik a teljes ismeret vagy a teljes beleegyezés.
1863 A bocsánatos bűn gyöngíti a szeretetet; a teremtett javak iránti
rendetlen szeretetet fejez ki; akadályozza a lélek fejlődését az
erények és a jócselekedetek gyakorlásában; ideigtartó büntetést
érdemel. A szándékosan elkövetett és megbánás nélkül maradt bocsánatos
bűn lassanként előkészíti a halálos bűn elkövetését. Mindazonáltal a
bocsánatos bűn nem szakítja meg a szövetséget Istennel. Isten
kegyelmével emberi módon helyrehozható. "A bocsánatos bűn nem foszt
meg a megszentelő kegyelemtől, Isten barátságától, a szeretettől, így
az örök boldogságtól sem": [II. János Pál pápa: Reconciliatio et
poenitentia apostoli buzdítás, 17.]
"Az ember, amíg a testet hordozza, nem lehet meg könnyebb bűnök
nélkül. De ezeket a könnyebbeknek mondottakat ne vedd semmibe. Ha
semmibe veszed, amikor mérlegeled, rettenj meg tőlük, amikor számlálod
őket! Sok könnyű egy súlyosat alkot: sok csepp tölti meg a folyót, sok
apró szem tömeget alkot. És mi a remény? Mindenekelőtt a gyónás..."
[Szent Ágoston: In epistulam Iohannis ad Parthos tractatus 1, 6]
1864 "Minden bűn és káromlás megbocsáttatik az embereknek, de a
Szentlélek elleni káromlás nem nyer bocsánatot soha, bűne örökre
megmarad" (Mt 12,32). [Vö. Mk 3,29; Lk 12,10.] Isten irgalmasságának
nincsenek határai, de aki szándékosan megtagadja, hogy a bűnbánatban
elfogadja, az visszautasítja bűnei bocsánatát és a Szentlélek által
fölajánlott üdvösséget. [II. János Pál pápa: Dominum et vivificantem
enciklika, 46] Egy ilyen megkeményedés elvezethet a végső
bánattalansághoz és az örök kárhozathoz.
2072 Mind a tíz parancsolat, mivel az ember Isten és a felebarát iránti
alapvető kötelezettségeit fejezi ki, lényegi tartalma szerint súlyosan
kötelez. Alapvetően változhatatlanok, s kötelező erejük mindig és
mindenütt érvényes. Senki föl nem menthet alóluk. A tíz parancsolatot
Isten az ember szívébe írta.
2073 A parancsolatok iránti engedelmesség olyan kötelezettségekre is
kiterjed, amelyeknek tárgya önmagában nem súlyos. Így például a szóbeli
sértést az ötödik parancsolat tiltja, de súlyos bűn csak a körülmények
vagy az elkövető személy szándéka miatt lesz.
(Fel)
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
Szent Zosimus / XV.
Karthágói zsinat: A kegyelem (Kr. u. 418) (DH 230)
8. kánon. Továbbá úgy
határoztak: aki az Úr imájának szavaiból:
„bocsásd meg a mi vétkeinket”, azt akarja kihallani, hogy e szavakat a
szentek csak az alázatosság miatt, nem őszintén mondják, legyen
kiközösítve. Mert ki tűri el azt, aki imádkozik, s ezért nem az
embereknek, hanem az Úrnak hazudik, úgy, hogy ajkával mondja: akarja
vétkeinek elengedését, de magában úgy gondolja, amit neki elengednek,
voltaképpen nem is a tartozása?
Szent Simplicius:
Arles-i zsinat: Lucidus áldozópap engedelmességi jegyzőkönyve (Kr. u.
473) (DH 342)
Vallom továbbá, hogy a
főbenjáró tettekért elő vannak készítve az örök
tűz és a pokol lángjai, mert a megátalkodott emberi bűnöket méltán
követi az isteni ítélet, amelyben jogosan részesülnek azok, akik
mindezeket teljes szívükből nem hitték.
III. Ince: A "Maiores
Ecclesiae causas" levél Ymbertus arles-i érseknek (Kr. u. 1201) (DH 780)
… Azt feleljük, hogy
különbséget kell tenni, mivel a bűn kétféle.
Áteredő és tényleges bűn. Az áteredő beleegyezésünk nélkül is megvan, a
tényleges, amit a beleegyezéssel követünk el. Mivel az áteredőt
beleegyezés nélkül szerezzük meg, beleegyezés nélkül szűnik meg e
szentség ereje által. A tényleges, amit a beleegyezés tesz bűnné, a mi
hozzájárulásunk nélkül a legkevésbé sem oldozható fel ... Az áteredő
bűn büntetése Isten látásának a hiánya, a tényleges bűn büntetése pedig
az örök pokol kínja. ...
IV. Ince / I. Lyoni
Zsinat: A „Sub catholicae professione” levél a tusculumi püspökhöz, aki
az Apostoli Szék követe a görögöknél (Kr. u. 1245) (DH 835)
18. (14.§) Nem szabad
kételkedni abban, hogy a paráznaság, amelyet egy
szabad állapotú férfi követ el egy szabadállapotú nővel, halálos bűn;
minthogy az Apostol azt állítja, hogy mind a paráznák, mind a
házasságtörők, távol vannak Isten országától [vö. 1Kor 6,9k].
23. (18.§) Végül mivel az Igazság az evangéliumban azt mondja, hogy „Ha
valaki a Szentlélek ellen káromlást mond, annak ez meg nem bocsáttatik
sem ezen a világon, sem a jövendőben” [Mt 12,32], ebből megérthető,
hogy bizonyos bűnök a jelenben, másféle bűnök pedig az eljövendő
világban kapnak feloldozást, - amint az Apostol pedig azt mondja, hogy
„kinek-kinek a műve a tűz által fog megnyilvánulni” és, hogy „akinek a
munkája elhamvad, az kárt vall, ő maga azonban üdvözül, de úgy, hogy
mintegy tűz által” [1Kor 3,13-15], és mivel maguk a görögök is tartják
azt a valódi és kétségen kívüli hitet és meggyőződést, hogy a haláluk
után megtisztulnak, és az Egyház könyörgéseivel megsegíthető azoknak a
lelke, akik a bűnbántban részesedtek, de a penitencia nincs
végrehajtva, vagy akik halálos bűn nélkül, de mégiscsak bocsánatos,
vagy kisebb bűnökkel távoznak a földről: mi, - mivel (a görögök) azt
mondják, hogy az ilyesféle tisztulásnak a helyét számukra tudósaik
biztos és sajátlagos elnevezéssel nem említik - a szent atyák
hagyományai és tekintélye alapján azt a helyet purgatóriumnak nevezve
azt akarjuk, hogy ezentúl náluk is így hívják. Mert ebben az
átmenetileg tartó tűzben tisztulnak meg bizonyos vétkek, nem ugyan a
gonoszságok vagy a főbűnök, amelyek korábban nem nyertek bocsánatot a
bűnbánat által, hanem azok a kisebb bűnök, amelyek a halál után is
terhelnek, ha még az életben föloldozást is nyertek.
Boldog X. Gergely / II.
Lyoni Zsinat: Mihály császár levele Gergely pápának (Kr. u. 1274) (DH
858)
Azoknak a lelkei, akik
halálos bűnben vagy csupán az áteredő bűnben
halnak meg, mindjárt a pokolba jutnak, de nem egyenlő büntetést fognak
elszenvedni.
XII. Benedek: A
„Benedictus Deus” redelkezés (Kr. u. 1336) (DH 1002)
Ezen felül leszögezzük, hogy
Isten általános rendelkezése szerint
azoknak a lelke, akik tényleges halálos bűnben halnak meg, közvetlenül
haláluk után a kárhozatba kerülnek…
X. Leó: Az „Exsurge
Domine” bulla. Luther Márton tévedései. (Kr. u. 1520) (DH 1458)
8. Semmiképpen se igyekezzél,
hogy bevalljad a bocsánatos bűnöket, de
az összes halálosat sem, mivel lehetetlen, hogy minden halálos bűnödet
ismerd. Ezért az Ősegyházban csak a nyilvános halálos bűnöket vallották
be [Sermo de poenitentia 1,322. Kr. u. 1518].
III. Pál / Tridenti
Zsinat: Határozat a megigazulásról. 11. fejezet (Kr. u. 1547) (DH 1537;
1573; 1577)
Mert ebben a földi életben
bármennyire szent és igaz legyen is valaki,
nap mint nap elkövet kevésbé súlyos vétkeket, amelyeket bocsánatos
bűnöknek mondunk [23. kánon], de ettől még továbbra is igaz. Mert az
igaz és alázatos emberek helyesen könyörögnek így: „Bocsásd meg a mi
vétkeinket” [Mt 6,12]. Amiből következik, hogy az igazaknak még inkább
kötelezve kell érezniük magukat, hogy az igazság útján járjanak, hiszen
általa „felszabadultak a bűn alól és Isten szolgái lettek” [Róm 6,22],
és „fegyelmezetten, szentül és buzgón” élve [Tit 2,12] így előbbre
tudnak jutni Jézus Krisztus által, aki révén a kegyelemhez jutottak
[Róm 5,2]. Mert Isten az Ő kegyelmével az egyszer már megigazultakat
„nem hagyja el, hacsak ők előbb Őt el nem hagyják” [Szent Ágoston: De
natura et gratia 26,29]
23. kánon. Ha valaki azt állítaná, hogy az egyszer már megigazult ember
nem képes súlyos bűnt elkövetni többé, sem a kegyelmet elveszíteni, s
ezért, aki esik és bűnt követ el, valójában soha nem is igazult meg;
avagy ellenkezőleg azt állítja, hogy az ember képes egész életében
elkerülni az összes bűnt, beleértve a bocsánatos bűnt i, nemcsak Isten
különleges kiváltsága révén, mint ezt a Boldogságos Szűz Máriáról
tartja az Egyház: legyen kiközösítve.
27. kánon. Ha valaki azt állítaná, hogy nincsen más halálos bűn, csak a
hitetlenség, vagy hogy az egyszer elnyert kegyelmet semmilyen más,
akármennyire súlyos vagy szerfölött nagy bűn nem távoztatja el, csak a
hitetlenség: legyen kiközösítve.
III. Pál / Tridenti
Zsinat: Határozat a legszentebb Oltáriszentségről. 2. fejezet. (Kr. u.
1551) (DH 1638)
[A mi Üdvözítőnk] úgy akarta
azonban, hogy ezt a szentséget, mint a
lélek szellemi eledelét vegyék [vö. Mt 26,26], amellyel táplálkoznak és
megerősödnek annak az életével élők, aki azt mondta: „aki engem eszik,
maga is élni fog énáltalam” [Jn 6,57]. És mintegy ellenméregül
nyújtotta, hogy ez megszabadítson a mindennapi bűnöktől, és előre
megvédjen a halálos bűnnel szemben.
III. Gyula / Tridenti
Zsinat: Tanítás a bűnbánat szentségéről, 5. fejezet. A gyónás. (Kr. u.
1551) (DH 1680-1681)
Ezekből arra kell
következtetni, hogy a bűnbánóknak minden halálost
bűnt, amely szorgos önvizsgálat után tudatosul, a gyónásban elő kell
számlálniuk, még ha teljesen titkosak volnának is, és csak a tízparancs
utolsó két parancsa ellen követték el [Kiv 20,17; MTörv 5,21; Mt 5,28];
- ezek nemritkán súlyosabban mardossák a lelket és veszélyesebbek
azoknál, amiket nyíltan követünk el. Mert a bocsánatos bűnök, melyekkel
még nem vagyunk kizárva Isten kegyelméből, s melyekbe gyakrabban esünk
bele, jóllehet helyesen és hasznosan, minden előítélet nélkül
előadhatók a gyónásban [7. kánon], amit a jámborabb emberek gyakorlata
igazol, mégis bűn nélkül el lehet hallgatni és sok másféle lelki
gyógyszerrel is el lehet törölni. Valóban, minthogy minden halálos bűn,
még a gondolatilag elkövetettek is, az embereket a "harag fiaivá" [Ef
2,3] és Isten ellenségeivé teszi, ezért szükséges, hogy mindennek a
bocsánatát is nyílt és szemérmes gyónásban az Istentől nyerjük el.
Tehát, amikor a krisztushívők minden bűnt, ami emlékezetükbe jut,
meggyónni törekszenek, kétségkívül mindet az isteni irgalom elé tárják,
hogy bocsássa meg azokat. [7. kánon] Ha pedig valaki másképpen csinálná
és tudatosan valamit elhallgatna, akkor az isteni jóság előtt semmit
nem mutatna meg, hogy a pap által azt elengedje. "Ha ugyanis szégyelli
a beteg, hogy az orvos előtt feltárja a sebét, az orvostudomány nem tud
segíteni azon, amit nem ismer." [Szent Jeromos: Commentarii in
Ecclesiasten 10,11]
A tárgyaltakon kívül az is következik, hogy a gyónásban azokat a
körülményeket is ki kell fejteni, amelyek a bűn fajtáját megmásítják
[7. kánon], mert nélkülük magukat a bűnöket sem mondják el teljesen a
bűnbánók, s a bírák számára sem lesznek teljesen világossá, és így a
bűnök súlyosságát sem képesek helyesen felmérni, olyan büntetést sem
tudnak kiróni a bűnbánóra, amely éppen célszerű. Ez okból ésszerűtlen
dolog azt tanítani, hogy a körülményekről való tan ráérős emberek
ötlete, és csak egy körülményt kell megvallani, hogy ti. vétkezett
testvére ellen. [vö. Luther Márton, De captivitate Babylonica
Ecclesiae: De sacramento paenitentia 6,548]
III. Gyula / Tridenti
Zsinat: Tanítás a bűnbánat szentségéről, Kánonok. (Kr. u. 1551) (DH
1707)
7. kánon. Ha valaki tagadná,
hogy a bűnbánat szentségében nem szükséges
isteni jogon meggyónni minden egyes halálos bűnt, amelyre illő és
szorgalmas lelkiismeretvizsgálattal visszaemlékezni bírunk, a
titkosakat is, és amelyek a tízparancs két utolsó törvénye ellen
történtek, továbbá a körülményeket, amelyek a bűn fajtáját
megváltoztatják, hanem a gyónás csak arra használ, hogy oktassa és
vigasztalja a gyónót, és egykor csak a kánoni elégtétel feladására
szolgált; vagy valaki azt mondaná, hogy aki minden bűn megvallására
törekszik, már nem is hagy helyet az isteni irgalom megbocsátásának,
vagy végül nem szabad a bocsánatos bűnöket meggyónni [Vö. Luther
Márton, Confitendi ratio 9; vö. még Luther cikkelyeinek párizsi
cenzúráját is, tit. III a gyónásról, 5-6. téte]: legyen kiközösítve.
Szent V. Piusz: Az „Ex
omnibus afflictionibus” bulla. Michael Bajus tévedései az emberi
természetről és a kegyelemről (Kr. u. 1567) (DH 1920)
20. Természetét tekintve egy bűn sem bocsánatos, hanem minden bűn örök
büntetést érdemel.
Boldog XI. Ince: 68
tétel, melyet a Szent Offícium 1687. aug. 28-án kelt rendeletében és a
„Caelestis Pastor”, 1687. nov. 20-án kelt rendelkezésben elítélt (DH
2257)
57. A megszerzett szemlélődés
által eljutunk egy olyan állapotba,
amelyben nem követünk el többé bűnöket, sem halálosakat, sem
bocsánatosakat.
VI. Piusz: Az „Auctorem
fidei” rendelkezés az összes hívőkhöz. A Pistoiai zsinat tévtanai. (Kr.
u. 1794) (DH 2639)
39. A zsinat nyilatkozata a
bocsánatos bűnök meggyónásáról, amelyeknek
kívánsága szerint ritkábban kellene megtörténnie, nehogy az ilyenfajta
gyónások túlságosan hitványakká váljanak: - meggondolatlan,
veszedelmes, ellentétes a Szentek és a vallásos emberek a szent
Tridenti zsinat által jóváhagyott gyakorlatával [DH 1680].
Szent X. Piusz: A
„Sacra Tridentina Synodis” rendelet (Kr. u. 1905) (DH 3375)
… Jézus Krisztusnak és az
Egyháznak az az óhaja, hogy minden
krisztushívő naponta járuljon a szent vendégséghez, főleg arra irányul,
hogy a krisztushívők, akik a szentség által Istennel összeköttetésbe
kerültek, ebből erőt merítsenek a vágy megszelídítésére, a mindennap
előforduló enyhe bűnök lemosására, és olyan súlyosabb bűnök
elkerülésére, amelyeknek az emberi gyarlóság ki van téve; nem pedig
főképpen az Isten iránti tiszteletről való gondoskodás céljából, vagy,
hogy akik magukhoz veszik, azok erényeinek mintegy a díja vagy jutalma
legyen. Ezért nevezi a Szent Tridenti Zsinat az Eucharisztiát
„ellenszernek”, „amelynek révén a mindennapi vétkektől megszabadulunk,
és amely a halálos bűnöktől megelőzéssel óv” [DH 1638].
A zsinati kongregáció megállapította és kijelentette, hogy:
3. Bár a legnagyobb mértékben üdvös lenne, ha a gyakori és a mindennapi
áldozáshoz járulóknak nem lenne legalábbis teljes megfontolással
elkövetett bocsánatos bűnük és az ilyenek elkövetésére irányuló vágyuk
sem, mindazonáltal elégséges, ha halálos bűnük nincsen, és elhatározsuk
szerint a jövőben sohasem fognak vétkezni. …
XII. Piusz: A „Mystici
corporis” körlevél. A lelki élet hamis tendenciái. (Kr. u. 1943) (DH
3818)
Ilyen eredménnyel jár azoknak
a téves nézete is, akik szerint nem kell
oly nagyra becsülni a bocsánatos bűnök gyónását, és többre tartják azt
az általános bűnvallást, melyet Krisztus Jegyese az Úrban vele egyesült
gyermekeivel, mikor a papok Isten oltárhoz lépnek, minden egyes napon
elvégez.
Kétségtelen, hogy … sokféle
és nagyon dicséretes módon lehet e bűnökre
bocsánatot nyerni; de ahhoz, hogy napról-napra serényebben haladjon
valaki az erény útján, nagyon is ajánlatosnak tartjuk a gyakori
szentgyónás jámbor szokását, melyet nem a Szentlélek sugallata nélkül
vezetett be az Egyház, mert hiszen e szokás növeli a helyes
önismeretet, erősíti a keresztény alázatosságot, gyökeresen kiirtja az
erkölcsi hibákat, szembeszáll a lélek hanyagságával és lanyhaságával,
megtisztítja a lelkiismeretet, erősíti az akaratot, lehetővé teszi az
üdvös lelkivezetést, és magának a szentségnek erejével gyarapítja a
kegyelmet.
(Fel)
Mit
mond erről a Biblia?
(Egyelőre kommentár nélkül)
Jak 2,10
Aki
minden törvényt megtart, egy ellen azonban vét, mindegyik ellen vét.
Ez 18,4
Nézd, minden élet az
enyém: az apa élete éppúgy az enyém, mint a fiú élete. Aki vétkezik, az hal meg!
Róm 6,23
Mert a bűn zsoldja a halál, Isten
kegyelmi ajándéka azonban az örök élet Jézus Krisztusban, a mi Urunkban.
Jak 3,1
Testvéreim, ne akarjatok
annyian tanítók lenni, hisz tudjátok, hogy ránk annál súlyosabb ítélet vár.
Jak 1,12
Boldog az az ember, aki a
kísértésben helytáll, mert miután
kiállja a próbát, megkapja az élet koszorúját, amelyet az Úr
azoknak ígért, akik őt szeretik.
Jak 5,16
Valljátok meg tehát egymásnak bűneiteket,
és imádkozzatok egymásért, hogy meggyógyuljatok. Igen hathatós az igaz
ember buzgó könyörgése.
Náh 1,3
Türelmes az Úr, de hatalma
félelmetes, nem hagyja büntetlenül a
bűnöst. Viharban és forgószélben jár, a felhő por a lába
nyomában.
1Kor 6,9-10
Nem tudjátok, hogy a
gonoszok nem öröklik Isten országát? Ne ámítsátok magatokat! Sem tisztátalan, sem bálványimádó, sem
házasságtörő, sem kéjenc, sem kicsapongó, sem tolvaj, sem kapzsi, sem
részeges, sem átkozódó, sem rabló nem örökli Isten országát.
Gal 5,19-21
A test cselekedetei
nyilvánvalók: kicsapongás,
tisztátalanság, fajtalanság, bálványimádás, babonaság, ellenségeskedés,
viszálykodás, vetélkedés, harag, veszekedés, szakadás, pártoskodás,
irigykedés, gyilkosság, részegeskedés, tobzódás és ezekhez hasonlók.
Mint már előbb mondtam, most ismét kijelentem: Akik ilyeneket művelnek, nem öröklik Isten
országát.
Ef 5,5
Legyetek
meggyőződve, hogy semmiféle erkölcstelennek, tisztátalannak, kapzsinak,
más szóval bálványimádónak nincs öröksége Krisztus és az Isten
országában.
Jel 22,15
A
kutyák, csalók, erkölcstelenek, gyilkosok, bálványimádók és mindazok,
akik a hamisságot szeretik és művelik, kinn maradnak.
Gal 1,8
De ha akár mi, akár egy
mennyei angyal más evangéliumot
hirdetne nektek, mint amit mi hirdettünk: átkozott legyen!
Mt 11,22
Mondom nektek: Tírusznak
és Szidonnak elviselhetőbb lesz a
sorsa az ítélet napján, mint a tiétek.
Mt 11,24
De mondom nektek: Szodoma
földjének elviselhetőbb lesz a sorsa
az ítélet napján, mint neked.
Lk 10,12
Bizony mondom nektek:
Szodoma sorsa könnyebb lesz azon a
napon, mint azé a városé.
Lk 10,14
Ezért Tírusznak és
Szidonnak tűrhetőbb lesz a sorsa az
ítéletkor, mint nektek.
Jn 19,11
Jézus csak ennyit mondott:
„Nem volna fölöttem hatalmad, ha onnan felülről nem kaptad volna. Ezért
annak, aki a kezedre adott, nagyobb a bűne.”
Jak 3,1
Testvéreim, ne akarjatok
annyian tanítók lenni, hisz tudjátok, hogy ránk annál súlyosabb ítélet vár.
Mk 3,28-29
Bizony mondom nektek, hogy
minden bűn és minden káromló szó, amit csak kiejtenek az emberek fiai a
szájukon, bocsánatot nyer. De aki a
Szentlelket káromolja, nem nyer bocsánatot mindörökké, bűne örökre
megmarad.
Mt 12,31-32
Ezért mondom nektek:
minden bűnre és káromlásra elnyerik az emberek a bocsánatot, de a Lélek
káromlása nem nyer bocsánatot. Ha valaki az Emberfia ellen beszél,
bocsánatot nyer, de ha a Lélek ellen
beszél, nem nyer bocsánatot sem ezen, sem a másvilágon.
Lk 12,10
Aki az Emberfia ellen
beszél, az bocsánatot nyer, aki
azonban a Szentlelket káromolja, nem nyer bocsánatot.
Lev 5,17-19
Ha valaki vétkezik, és tudtán kívül olyat tesz,
amit az Úr parancsa tilt, felelősséget von magára és hordozza vétke
terhét. Hozzon a papnak jóvátételi áldozatul a nyájból egy
hibátlan kost, amelynek megfelelő az értéke. A pap végezze el rajta az
engesztelés szertartását azért, amit figyelmetlenségből elkövetett, s
akkor bocsánatot nyer. Ez jóvátételi áldozat. Az ember biztosan vétkes volt az Úr előtt.
Szám 15,22-31
Ha tévedésből vétkeztek,
s ezek közül a parancsok közül, amelyeket az Úr Mózessel közölt,
valamelyiket nem tartjátok meg [ha valamit abból, amit az Úr Mózes
által parancsolt attól a naptól kezdve, hogy az Úr parancsokat adott és
azután nemzedékről nemzedékre], akkor
feltéve, hogy a közösség tévedésből követett el valamit, mutasson be az
egész közösség egy fiatal bikát kellemes illatú égőáldozatul az
Úrnak a hozzátartozó étel- és italáldozaton kívül - pontosan az előírás
szerint -, továbbá egy kecskét engesztelő áldozatul; ezzel a pap
oldozza fel Izrael fiainak egész közösségét. Így bocsánatot nyernek, mivel csak tévedés
történt, s mert tévedésükért áldozati ajándékaikat égőáldozatul,
s az Úr előtt engesztelő áldozatul bemutatják az Úrnak. Izrael fiainak
egész közössége bocsánatot nyer és a körükben élő idegen is; mert a
tévedés az egész népé. Ha azonban egyetlen személy vétkezik tévedésből, akkor egy
esztendős kecskét hozzon engesztelő áldozatul, hogy a pap az
engesztelés szertartását elvégezve feloldozza azt a személyt, aki az Úr előtt tévedésből hibát követett el;
így bocsánatot nyer. Az Izrael fiai közül valóra és a körükben élő
idegenre ugyanaz a törvény vonatkozik, föltéve, hogy tévedésből tesz
valamit. Az ellenben, aki szándékosan tesz valamit,
akár a népből való, akár idegen, káromolja az Urat; az ilyet ki kell a
népből zárni. Mert megvetette az Úr szavát, s áthágta parancsait; az
ilyet egészen ki kell irtani: viselje bűnét.”
Zsolt 19,13-14
De ki látja meg saját
hibáit? Tisztíts meg mindtől, ami
rejtve maradt! Őrizd meg szolgádat a kevélységtől, nehogy
hatalmába ejtsen! Akkor mentes maradok
a bűntől és
tiszta a súlyos vétektől.
Lk 12,47-48
Az a szolga, aki ismeri ura akaratát, de
nem áll készen, hogy akarata szerint járjon el, sok verést kap. Aki
azonban nem ismeri s így
tesz olyat, amiért büntetést érdemel, csak kevés verést kap.
Mert aki sokat kapott, attól sokat követelnek, és akire sokat bíztak,
attól annál többet kívánnak.
Lk 23,34
Jézus pedig mondta:
„Atyám, bocsáss meg nekik, hisz nem tudják, mit tesznek.”
Ruháján sorsot vetve megosztoztak.
Jn 9,41
„Ha vakok volnátok - felelte Jézus -, nem
volna bűnötök. De azt
állítjátok: Látunk. Ezért megmarad bűnötök.”
Jn 15,22
Ha nem jöttem és nem
tanítottam volna őket, nem volna bűnük. De így nincs mentségük bűneikre.
ApCsel 17,30
Az Isten eddig szemet hunyt a tudatlanság kora felett,
de most tudomására hozza az embereknek, hogy mindenütt meg kell térnie
mindenkinek.
1Tim 1,13
aki azelőtt káromoltam s
üldöztem és erőszakos ember voltam. De megkönyörült
rajtam, mivel hitetlenségemben tudatlanul cselekedtem.
Zsid 10,26
Ha ugyanis azután, hogy az igazságot felismertük, szándékosan vétkeztünk,
nincs többé áldozat a bűnért,
1Jn 5,16-17
Amikor valaki látja, hogy testvére bűnt követ el, de ez a bűn nem
jelenti számára a halált, imádkozzék érte, és életet szerez
annak, aki nem halállal egyenlő bűnnel vétkezik. Van
halált jelentő bűn is; nem az
ilyenről mondom, hogy könyörögjön érte. Minden igazságtalanság bűn, de van
olyan bűn is, amely nem egyenlő a
halállal.
Róm 7,19-25
Hiszen nem a jót teszem, amit akarok, hanem a
rosszat, amit nem akarok. Ha pedig azt teszem, amit nem akarok,
akkor nem is én cselekszem, hanem a bennem lakó bűn. Így ezt a
törvényt látom: bár a jót szeretném tenni, a rosszra vagyok készen. A
belső ember szerint az Isten törvényében lelem örömöm, de tagjaimban más törvényt észlelek, s ez
küzd értelmem törvénye ellen, és a tagjaimban levő bűn
törvényének rabjává tesz. Én nyomorult! Ki vált meg e halálra szánt
testtől? Hála az Istennek Urunk, Jézus Krisztus által! Értelmemmel tehát Istennek szolgálok, de
testemmel a bűn törvényének.
Mt 6,9.12
Ti így imádkozzatok: Mi
Atyánk, aki a mennyekben vagy, szenteltessék meg a neved… s bocsásd meg a vétkeinket, amint mi
is megbocsátottunk az ellenünk vétkezőknek.
1Jn 1,8
Ha azt
állítjuk, hogy nincs bűnünk, saját magunkat vezetjük félre, és nincs
meg bennünk az igazság.
1Jn 1,10
Ha azt
állítjuk, hogy nem vétkeztünk, hazugnak tüntetjük fel, és tanítása
nincs bennünk.
Sir 19,1
Aki így él, soha nem lesz
gazdag, aki a keveset megveti, az
mindent elveszít.
Jel 2,4-5
De van egy kifogásom ellened, az, hogy
kezdeti szeretetedtől eltértél. Gondold meg, honnan süllyedtél
ide! Térj meg, és térj vissza korábbi
cselekedeteidhez! Mert elmegyek és elmozdítom helyéről gyertyatartódat,
ha nem tartasz bűnbánatot.
(Fel)
Mit
mondanak erről az ókeresztény írók?
Halálos bűn
(További idézetek várhatók
Szent Jusztinosztól, Szent Ireneusztól,
Tertullianustól, Szent Afraháttól, Jeruzsálemi Szent Cirilltől, Nagy
Szent Bazileiosztól, Aranyszájú Szent Jánostól, Pacianustól, Szent
Jeromostól, Szent Ágostontól, Nagy Szent Gergelytől, Damaszkuszi Szernt
Jánostól)
Antióchiai Szent Ignác:
Levél az efezusiakhoz, 10. (Kr. u. 110)[* a
hosszabb változatban]
A többi emberért
is szüntelenül imádkozzatok. Hiszen van remény a
megtérésre, hogy Istenre találhatnak. Nem tudjátok, hogy elbukhat, majd
ismét
felkelhet, és Istenre találhat?
Didakhé, 16. (Kr. u. 90)
Őrködjetek
életetek fölött! Ki ne aludjanak mécseseitek és ki ne oldódjon
övetek! Legyetek készen! Nem tudjátok ugyanis az órát, melyben Uratok
érkezik.
Gyakran gyűljetek egybe, azt keresve, mi válik lelketek javára!
Semmilyen
időnek nem lesz haszna kitartásotokat illetően, ha a végső időben
tökéletesek
nem lesztek. A végső napokban ugyanis sok hamis próféta lesz, sok
rontó, a
juhok farkasokká válnak, a szeretet gyűlöletbe fordul át; amikor
felgyülemlik a
törvénytelenség, gyűlölni fogják egymást az emberek, s akkor fog
megjelenni a
világcsaló Isten fiaként, a föld a kezébe adatik és jeleket és csodákat
művel,
melyek a világ kezdete óta nem voltak. Az emberek világa ekkor
tűzpróbára
kerül, és sokan megbotránkoznak és elvesznek, akik azonban kitartanak
hitükben,
megmenekednek ama átkozottól.
Római Szent Kelemennek
tulajdonított 2. Korintusi levél, 6,7-9. (Kr. u.
150 körül)
Ha megtesszük
Krisztus akaratát, nyugalomra találunk, ha pedig nem, senki
sem szabadít ki minket az örök bűnhődésből, ha nem tartjuk meg
parancsolatait…
ha nem őrizzük meg tisztán és szeplőtelenül keresztségünket, miféle
bizakodással juthatnánk be az Isten országába? Vagy kiben találhatnánk
ott
pártfogóra, ha nem találnak nálunk istenfélő és igaz cselekedetet?
Hermász: Pásztor, 73. (Kr. u. 155)
Mindazok, akik
közülük megtérnek, a toronyban fognak lakni, de azok, akik
csak később fognak megtérni, a külső falakban kapnak lakhelyet, azok
pedig,
akik nem térnek meg, hanem megrekednek cselekedeteiknél, halállal
halnak meg…
Ha meghallják a parancsaimat, megjavulnak és megtisztítják magukat,
majd
hamarosan megtérnek, így lakhelyük a toronyban lesz; de ha közülük
valaki
ismételten visszafordul a meghasonlásba, kivetik ezt a toronyból, sőt
még az
életét is elveszíti.
Tatianosz: Beszéd a görögök ellen, 13. (Kr.
u. 175)
A Szellem
ugyanis kezdettől fogva azért lett, hogy a lélek lakótársa
legyen. A Szellem elhagyta a lelket, mivel ez nem akarta követni őt. A
lélek
meg, mint a Szellem ereje visszfényének birtokosa, és mint aki az
elválás miatt
a tökéletességet átlátni nem tudta, kereste az Istent, tévedése
következtében
azonban sok istent formált magának, és az ellentétes sugallatokat adó
démonokat
követte. Isten Szelleme ugyanis nincs meg mindenkiben, egyesekben
azonban –
akik az igazságosság szerint élnek – megvan, összekapcsolódott a
lélekkel, s
bizonyos jövendölések által ezt a titkot a többi léleknek is
meghirdette.
Tertullianusz: A bűnbánatról, 6,11; 10,1.
(Kr. u. 204)
Egyesek azonban
úgy vélekednek, mintha Istennek szükséges volna még a
méltatlanoknak is megadnia azt, amit fogadott, és szolgasággá teszik
nagylelkűségét. Ha nekünk szükségből engedte el a halál jelét, akkor
nem
akarata ellenére cselekedett? Ki ígéri a megmaradást és mit ad meg
kényszerből?
Nemde sokan meghaltak azután? Nem vonta meg azt az ajándékot sokaktól?
Hogy ezt a tettet (a
bűnvallomást) annyian napról-napra halogatják, annak
oka feltehetően az, hogy ezzel inkább a szégyenre emlékeznek, mint az
üdvösségre, olyanok, mint azok, akik a test szemérmesebb részeit
szorongatva
kínlódnak, elutasítják az orvosok tudományát, s szégyenkezésükkel
együtt
pusztulnak el.
Szent Cyprianus: A katolikus Egyház
egységéről, 21. (Kr. u. 251)
A hit megvallása
csak a dicsőség kezdete, de még nem a koszorú kiérdemlése,
nem azonos a végső dicsérettel, csak a nagyság kezdete, mert meg van
írva: „Aki
mindvégig kitart, az üdvözül.” (Mt 10,22). Aki nem ért célba, az csak
úton van,
az üdvösséghez egy lépcsőfokkal közelebb jutott, de még nem érte el a
csúcsot
és a célt. Hitvalló ugyan, de nagyobb veszélyeknek is van kitéve a hit
megvallása után, mert jobban kihívja maga ellen az Ellenséget. A
hitvallónak
még szilárdabban kell állnia az Úr evangéliumában, hogy ezáltal nyerje
el az
Úrtól a dicsőséget.
Szent Cyprianus: A bukottakról, 28-29. (Kr.
u. 250)
Mennyivel
nagyobb a hitük, mennyivel több istenfélelmük van azoknak, akik…
fájlalják Isten papja előtt, és őszintén megteszik lelkiismeretük
beismerő
vallomását… Testvéreim! Mindegyiktek addig vallja be vétkét, amíg ezen
a
világon van, amíg beismerése meghallgatható, amíg elégtételét és a pap
általi
megbocsátást az Úr elfogadja!
Szent Athanasziosz: Beszéd az ariánusok
ellen,
3,25. (Kr. u. 362)
Így tehát a Lélek
az, aki az Istenben van, és nem
mi önmagunk szerint. És amint fiak és istenek leszünk a bennünk levő
Ige miatt,
úgy leszünk a Fiúban és az Atyában, és egynek kell lennünk a Fiúban és
az
Atyában azért, mert bennünk van a Lélek, aki benne van az Atyában levő
Igében.
Amikor tehát valaki valamilyen gonoszság miatt elpártol a Lélektől, a
kegyelem
ugyan visszavonhatatlanul megmarad azokban, akik akarják, legalábbis
amikor
bűnbánatot tart az elbukott, de többé nincs Istenben az az elpártoló,
mert
eltávozott tőle az Istenben levő, szent és vigasztaló Lélek, hanem
abban lesz,
akinek alávetette magát a vétkező, mint ahogy Saullal történt:
eltávozott
ugyanis tőle az Isten Lelke és gonosz lélek zaklatta (1Sám 16,14).
Nazianzoszi Szent Gergely: Vízkeresztre,
39.
oratio, 19. (Kr. u. 381)
Ezt mondod: Ez nem
lehetséges a keresztség után. Mi
bizonyítja ezt? Vagy mutasd a bizonyítékot, vagy ne kárhoztasd! Ha
kétség merül
fel, akkor győzzön az emberségesség. Ezt állítod: Novatusnál az
üldözések
idején nem vették vissza a bukottakat. Mit beszélsz itt? Ha nem
tartottak
bűnbánatot, méltán. Én sem veszem vissza azt, aki nem hajlik meg (Iz
58,5),
vagy aki méltó viselkedésével nem hozta helyre a bűnt! És ha
visszafogadom,
akkor az őket megillető helyet jelölöm ki számukra. Nem utánozom
azonban azok
esetében, akiket elemésztett már a sírás.
Nagy Szent Leó: Theodórosznak, 108. levél,
2. (Kr.
u. 452)
Isten sokszoros
igazságossága úgy siet segítségére
az emberi bukásoknak, hogy nemcsak a keresztség kegyelme révén, hanem a
bűnbocsánat orvossága által is meg lehet újítani az örök élet reményét,
hogy
akik az újjászületés ajándékait meggyalázták, a saját ítéletükkel
önmagukat
elítélve elnyerjék bűneik bocsánatát: de az isteni jóság
segítségnyújtása úgy
van megszervezve, hogy az Isten bűnbocsánatát nem lehet elnyerni,
hacsak nem a
papok Istenhez való könyörgései által. Ugyanis „a közvetítő Isten és
ember
között, az ember Krisztus Jézus” [1Tim 2,5] azt a hatalmat adta át az
Egyház
elöljáróinak, hogy egyrészt a gyónóknak biztosítsák a penitenciatartás
[bűnbánat megtartásának] rendjét, másrészt az üdvös elégtétel által
megtisztulva a szentségek vételéhez a kiengesztelődés kapuján át őket
odabocsássák.
II. Orange-i zsinat: 24. kánon. (Kr. u. 529)
”A
szőlővesszőkről. A vesszők úgy kapcsolódnak a szőlőtőhöz, hogy annak
életéhez semmivel sem jáulnak hozzá, ám onnét kapják azt, ami az
élethez kell:
hiszen a szőlőtő van a vesszőkben, hogy életfontosságú tápanyaggal
szolgáljon
nekik, s nem a vesszők szolgálnak ezzel neki. Ezért nem Krisztusnak,
hanem
tanítványainak van hasznára, ha egyrészt megmaradnak Krisztusban,
másrészt
bírják a bennük maradó Krisztust. Mert ha levágták a vesszőt, az eleven
gyökérből egy másik hajthat ki; ám a levágott vessző nem élhet
gyökértelenül.”
(Fel)