Kolosszeieknek
írt levél
1. fejezet
2. fejezet
3. fejezet
4. fejezet
1 Pál,
Isten akaratából Jézus Krisztus apostola és
Timóteus testvér
2 a
Kolosszében élő szent és hívő
testvéreknek Krisztusban.
Kegyelem nektek és békesség Atyánktól, az Istentől [és Urunktól, Jézus
Krisztustól]!
3 Hálát
adunk Istennek, Urunk,
Jézus Krisztus Atyjának, valahányszor értetek
imádkozunk. 4 Hallottunk ugyanis
Jézus Krisztusba
vetett
hitetekről és arról a szeretetről, amelyet minden szent iránt
tanúsíttok 5
annak reményében, ami készen vár rátok a mennyben. Erről az evangélium
igaz
tanításában hallottatok, 6 amely hozzátok is eljutott, s amint az egész
világon
gyümölcsözik és gyarapszik, úgy nálatok is attól a naptól kezdve, hogy
meghallottátok, és az Isten
kegyelmét felismertétek
az
igazságban. 7 Így
tanultátok ezt kedves szolgatársunktól, Epafrásztól. Ő hűséges szolgája
köztetek Krisztusnak, 8 ő beszélt nekünk lélekből fakadó
szeretetetekről is.
9 Amióta
erről hallottunk, mi is
szüntelenül imádkozunk
értetek, és könyörgünk, hogy akaratát teljesen ismerjétek, nagy
bölcsességgel
és lelki megértéssel. 10 Így majd az Úrhoz méltón éltek, egészen az ő
tetszése
szerint, minden jótettben gyümölcsöt hoztok, és az
Isten
ismeretében
gyarapodtok. 11 Dicsőséges hatalmában szilárdítson meg titeket nagy
erővel,
hogy mindvégig kitartsatok és állhatatosak legyetek. Örömmel 12 adjatok
hálát
az Atyának, aki arra méltatott benneteket, hogy részetek legyen a
szentek
örökségében, a világosságban; 13 kiragadott minket a sötétség
hatalmából, és
áthelyezett szeretett Fia országába. 14 Benne nyertük el a megváltást,
bűneink bocsánatát.
15 Ő a
láthatatlan Isten képmása, minden
teremtmény elsőszülötte. 16 Mert benne teremtett mindent a
mennyben
és a földön: a láthatókat és a láthatatlanokat, a trónusokat,
uralmakat,
fejedelemségeket és hatalmasságokat. Mindent általa és érte
teremtetett. 17 Ő
előbb van mindennél, és minden benne áll fenn. 18 Ő a testnek, az
Egyháznak a
feje. Ő a kezdet, az elsőszülött a halottak közül, hogy övé
legyen az
elsőség mindenben. 19 Úgy tetszett (az Atyának), hogy benne lakjék az
egész
teljesség, 20 s hogy általa békítsen ki magával mindent a földön és a
mennyben,
minthogy Ő a kereszten vérével békességet szerzett.
21 Nektek
is, akik azelőtt idegenek és
ellenséges érzületűek
voltatok gonosz tetteitek következtében, 22 most nektek is megszerezte
a
kiengesztelődést halandó testében a halál árán, hogy szentté,
szeplőtlenné és
feddhetetlenné tegyen benneteket színe előtt. 23 Csak álljatok
szilárdan és
rendületlenül a hitben, és ne tántorodjatok el az evangéliumi
reménytől,
amelyről hallottatok, hiszen minden teremtménynek hirdették az ég
alatt, és én,
Pál is ennek a szolgája lettem.
24 Örömmel
szenvedek értetek, és testemben
kiegészítem,
ami Krisztus szenvedéséből hiányzik, testének, az Egyháznak
javára.
25 Ennek lettem a szolgája, Isten rendeletéből, amelyet értetek kaptam,
hogy az
Isten szavát egészen érvényre juttassam: 26 Azt a titkot, amely
korszakok és
nemzedékek óta rejtve volt, s amelyet most szentjeinek
kinyilatkoztatott. 27
Velük akarta megismertetni az Isten, milyen fönséges gazdagságot rejt a
pogányok számára ez a titok: Krisztus
bennetek a
megdicsőülés
reménye.
28 Őt hirdetjük, amikor intünk és a teljes bölcsesség birtokában
tanítunk
mindenkit, hogy minden embert tökéletessé tegyünk Jézus Krisztusban. 29
Ezért
fáradok és küzdök az Ő erejével, amely hatékonyan működik bennem.
apostol: Gör.
apostolos =
küldött vagy követ: Mt 10:2; Lk 22:14; ApCsel 2:37; 8:18;
15:2-6.22-23; Róm
1:1; 11:13; 1Kor
1:1; 9:1-5; 12:28-29; 2Kor 1:1; 12:11-12; 1Pét 1:1; 2Pét 3:2; Júd 17;
Jel 21:14
Isten, az
Atya: Iz 9:6; 64:8; Jer
31:9; Mal 2:10; Mt
5:45-48; 6:1-32; 11:27; Jn 3:35; 5:18; 6:27; Róm 1:7; 8:15; 1Kor 8:6;
Gal
1:1-4; 4:6; Ef 5:20; Fil 2:11; Kol 3:17; 1Tessz 1:1; Zsid 1:5; Jak
1:27; 1Pét
1:2-3; 1Jn 2:1,14-24
Isten
kegyelme: Lk 1:28; Jn 1:17;
ApCsel 4:33; 6:8;
11:23; 13:43; 14:26; 15:11.40; Róm 5:15; 16:20; 1Kor 3:10; 15:10;
16:23; 2Kor
8:1; 9:14; 13:13; Gal 2:21; Ef 3:2,7-8; Fil 1:2.7; 1Tessz 5:28; 1Tim
1:14; Tit
2:11; Zsid 2:9; 1Pét 5:5.10.12; 2Pét 3:18; Júd 4; Jel 22:21
jótett(ek):
Jn 10:32; 14:12;
ApCsel 9:36; 2Kor 9:8;
Gal 6:4,10; Ef 2:10; Fil 1:6; 2Tessz 2:17; 1Tim 2:10; 5:10.25; 6:18;
2Tim 2:21;
3:17; Tit 1:16; 2:7; 3:1.8.14; Jak 2:14-26; Jel 20:12
megváltás:
Lk 21:28; Róm 3:24;
1Kor 1:30; Ef 1:7.14;
4:30; Zsid 9:15
teste, az
Egyház: Róm 7:4; 12:5;
1Kor 10:17;
12:12-27; Ef 1:22-23; 4:4,12,16; 5:30; Kol 1:18; 2:19; 3:15
Krisztus
bennetek: (a bennünk levő
Krisztus): Jn
14:17-18.20.23; 15:4; 16:7; 17:23; Róm 8:9-11; 1Kor 2:12; 3:16; 6:19;
2Kor
6:16; Gal 4:6; 1Jn 3:24; 4:12-13
A
láthatatlan Isten képmása: az
Atyaisten
láthatatlan, és nem látható, mivel ő Lélek (vö. Kiv 33:20,23;
Jn 1:18;
5:37; 6:46; Kol 1:15; 1Tim 1:17; 6:16; 1Jn 4:12). De Jézus emberi
személyében felfedte az Istent, és így az Atya eikon-ja
= képmása
lett (vö. Jn
1:18; 12:45; 14:7-9; 2Kor 4:4; Kol 1:15; Zsid 1:3; Jel 22:1-4). Tehát a
láthatatlan
Istenről szóló szakaszok ellentmondásmentesek. Egyedül a
Szentháromságos hitben
érthető meg és hozható összhangba az Isten természetéről szóló
valamennyi
bibliai tanítás.
Minden
teremtmény elsőszülötte: Gör. prototokosz =
elsőszülött: itt a felsőbbrendűséget és az örökös
preegzisztenciát
jelenti, és nem azt, hogy első-teremtmény, mint azt néhány ariánus
szekta
tartja. Az Ószövetség szóhasználata tanulságos. Dávidot elsőszülöttnek
nevezik a Zsolt 89:27-ben, de nem azért, mert szó szerint első gyermeke
lett
volna Jesszének (hiszen ő volt a legfiatalabb), hanem azért, hogy ezzel
Izrael
királyságának hatalmát érzékeltessék vele. Hasonlóképpen a Jer 31:9
Efraimra
utal mint elsőszülöttre, holott Manassze volt időrendben az
első (Ter
41:50-52). Izrael nemzetét Isten így hívta: „az én elsőszülött fiam”
(Kiv 4:22). A zsidó rabbinikus írók pedig az Atyaistent nevezték Bekorah
Shelolam-nak, ami pontosan ugyanazt jelenti, mint amit Szent Pál
használt
itt: minden teremtmény elsőszülötte. A prototokosz a
Zsid 1:6-ban
Jézus címeként szerepel. A kontextusban viszont Jézust Mindenhatóként
(1:3),
Isten dicsőségének kisugárzásaként (és képmásaként) (1:3),
Teremtőként
(1:10), imádandóként (1:6) van ábrázolva, és Istennek hívja az
Atya
(1:8). Ezek a sajátosságok csak Istenre vonatkozhatnak.
Benne
teremtett mindent: Jézus
örökkévaló és Teremtő
(vö. Iz 9:6; Mik 5:2; Jn 1:1.3.10; 8:58; 13:19; 1Kor 8:6; Kol 1:15-17;
Zsid
1:2.8.10; 13:8; 1Jn 1:1; Jel 1:17-18; 22:13). A fenti határozott
utalásokon
kívül a Szentírás azt is állítja, hogy egyedül Isten a Teremtő (vö. Ter
1:1;
Zsolt 33:6; Iz 40:28; 44:24; Róm 11:36; 1Kor 11:12; Ef 3:9; Zsid 2:10;
KEK
295-308).
A kezdet: Gör.
arché,
amelyből az angol architect
(= építész) szó is származik. A szó szerinti jelentése a görög
nyelv
tudósai
szerint: eredet, hatóok, forrás, teremtetlen alapelv (princípium).
Tehát
Jézus az építész, vagyis az Univerzum Teremtője, miként
azt a Kol
1:16-17 nyilvánvalóvá teszi (vö. az előző bejegyzéssel). Ő volt
kezdetben
(arché) az Atyaistennel (Jn 1:2; Zsid 1:10). Ő teremtett minden lényt,
és ő volt
minden lény előtt, tehát Ő maga nem lehetett egy lény (egy
teremtett
entitás) A Jel 1:8-ban (gyakran Alfaként
visszaadva) és a 21:6-ban (vö. Iz 41:4; 44:6; 48:12) az arché a
Mindenható Úristenre (az Atyaistenre) van alkalmazva, tehát nem
lehetséges, hogy
teremtett lényt jelentsen, miként azt
az ariánus hatás alatt álló szekták állítják. Egy hasonló terminológia
is (első
és utolsó, Alfa és Omega) vonatkozik Jézusra: Jel 1:17-18; 2:8;
3:14, és
22:13.16. Ennélfogva mind az Atya, mind a Fiú: Isten. A Szentírás
tanítja a
Szentháromságot: az egy Isten öröktől fogva három Személyben létezik:
Atya, Fiú
és Szentlélek.
Testemben
kiegészítem, ami Krisztus
szenvedéséből
hiányzik: Ez a Szentírásban a legütősebb példa arra, amit a
katolikusok megváltó
szenvedésnek vagy helyettesítő jóvátételnek neveznek, amely
által a
keresztények szenvedéseiket Isten munkatársaként (1Kor 3:9)
tudják
felhasználni – pl. ima, böjt, vagy evangelizálás által – mások javáért
a
földön, vagy a purgatóriumban (2Makk 12:39-45 a 1Kor 15:29-cel; KEK
1032).
Szenvedéseinket (Mt 16:24) szó szerint felajánlhatjuk Istennek (Róm
12:1),
amelyek hatékonyak mind mások, mind saját érdekünkben. Ennek a
tanításnak –
amelyet a nem-katolikus keresztények megkérdőjeleznek - számos
egyértelmű
bibliai hivatkozása van (vö. Kiv 32:30-32; Szám 16:46-48; 25:6-13; Róm
8:13,17;
1Kor 12:24; 2Kor 1:4-9; 4:10; Gal 2:20; Ef 3:13; Fil 2:17; 3:10; 2Tim
4:6; Zsid
11:39-40; 1Jn 3:16). Sőt, Szent Pál Isten kegyelméből társ-megváltóként
vagy társ-közbenjáróként szolgál, mivel a kegyelem és az
üdvösség gondnoka
volt (Ef 3:2; vö. 1Kor 9:22) – pontosan úgy, ahogy azt a Boldogságos
Szűz
Máriáról tanítják a katolikusok. Timóteussal azt közli, hogy ő szintén
valamiféle üdvözítő lehet, mind maga, mind mások számára (1Tim
4:16).
Minden kegyelem Istentől jön, de a teremtmények részesednek annak
szétosztásában és felhasználásában, Isten Gondviselése alatt (vö. Jel
1:4). Vö.
a Fil 1:7 („osztoztok kegyelmemben”), a Fil 1:29; 3:10-hez
kapcsolódó
kommentárt, és a Fil 2:17 áldozatként ontani
kereszthivatkozásait; vö.
még KEK 307,618,1508,1521.
(Fel)
Kol
2.
1
Szeretném, ha tudnátok, mennyit küzdök
értetek, a
laodiceaiakért és mindazokért, akik személyesen nem ismernek, 2 hogy
szívükben
megerősödve és a szeretetben egyesülve eljussanak a tökéletes
megismerés teljes
gazdagságára: Isten titkának, Krisztusnak a megismerésére. 3 Benne
rejlik a tudomány és a bölcsesség minden
kincse. 4 Ezt azért mondom, hogy senki
tetszetős
szavakkal meg ne tévesszen benneteket. 5 Ha testileg távol is, de
lélekben
köztetek vagyok, s örömmel látom a körötökben uralkodó fegyelmet és
rendíthetetlen hiteteket Krisztusban.
6 Mivel
tehát elismertétek Krisztus Jézust
uratoknak,
éljetek is benne. 7 Verjetek benne gyökeret, épüljetek rá és
erősödjetek meg a
hitben, ahogy tanultátok, s bővelkedjetek a hálaadásban.
8
Vigyázzatok, hogy senki félre ne
vezessen benneteket
bölcselkedéssel és hamis tanítással, ami emberi hagyományokon
és világi
elemeken alapszik, nem pedig Krisztuson. 9 Mert benne lakik testi
formában
az istenség egész teljessége, s benne lettetek ennek a teljességnek
részesei. 10 Ő minden fejedelemségnek és hatalmasságnak feje. 11 Benne
vagytok
körülmetélve, nem kézzel, hanem az érzékies test levetésével, a
krisztusi
körülmetéléssel. 12 Benne temetkeztetek el a keresztségben, és
benne
támadtatok fel, annak az Istennek az erejébe vetett hit által, aki Őt a
halálból feltámasztotta. 13 Titeket tehát, akik bűneitek és testi
körülmetéletlenségetek következtében halottak voltatok, vele együtt
életre
keltett. Megbocsátotta minden bűnünket. 14 A követelményeivel ellenünk
szóló
adóslevelet eltörölte, az útból eltávolította és a keresztre szegezte.
15
Lefegyverezte a fejedelemségeket
és a hatalmasságokat,
nyilvánosan
pellengérre állította őket, és Krisztusban diadalmaskodott rajtuk.
16 Senki se
ítélkezzék fölöttetek
étel-ital miatt, vagy
ünnepre, újholdra és szombatra vonatkozó dolgokban. 17 Hiszen
ezek csak
árnyékai a jövendőnek; a valóság Krisztusban van. 18 Senki ne mondjon
benneteket méltatlannak a jutalomra, főleg az nem, aki alázatoskodásban
s az angyalok
tiszteletében tetszeleg magának, aki látomásokkal dicsekszik,
érzékies
gondolkodásában ostobán felfuvalkodik, 19 s elutasítja a Főt, jóllehet
ő tartja
és fogja össze az egész testet inakkal és izmokkal, s Isten szerint
való növekedéséről
is ő gondoskodik.
20 Ha tehát
Krisztussal meghaltatok a
világ elemeinek, miért
vállaltok magatokra olyan kötöttségeket, mintha még a világban
élnétek,
21 hogy tudniillik: „Ne fogd meg, ne ízleld, ne érintsd!” 22 Hiszen
ezek mind
arra valók, hogy használat közben elpusztuljanak. Csak emberi parancsok
és
tanítások, 23 amelyek a bölcsesség látszatát keltik az önkényes vallási
gyakorlatokkal, az alázatoskodással és az önsanyargatással, de
valójában nincs
semmi értékük, csak a test kielégítésére szolgálnak.
tudomány: Gör.
gnószisz: Lk
1:77; Róm 2:20;
11:33; 15:14; 1Kor 1:5; 8:1.7.10-11; 12:8; 13:2.8; 14:6; 2Kor 2:14;
4:6; 6:6;
8:7; 10:5; 11:6; Ef 3:19; Fil 3:8; 1Tim 6:20; 1Pét 3:7; 2Pét 1:5-6; 3:18
bölcsesség:
Gör. szophia: Mt
13:54; Lk 2:40;
21:15; ApCsel 6:3.10; Róm 11:33; 1Kor 1:17-24; 2:4-7; 3:19; Ef 1:8.17;
3:10;
Kol 1:9.28; 3:16; Jak 1:5; 3:13.15.17; 2Pét 3:15
emberi
hagyomány: vö. Mt 15:3.6;
Mk 7:7-9.13; ApCsel
20:29-30; 1Pét 1:18; 1Jn 4:1-3 – ellentétben áll az apostoli,
keresztény
Hagyománnyal, amelyre teljesen pozitívan tekintenek a bibliai írók. Vö.
a Fil
1:4 kommentárját ("evangélium").
fejedelemségek
és hatalmasságok: Róm
8:38; 1Kor
15:24; Ef 1:21; 2:2; 3:10; 6:12; Kol 1:13.16; 2:10; Tit 3:1; 1Pét 3:22;
Jel
13:4-5.7.12
világ: Gör.
koszmosz (mint
világ-rendszer,
ami ellenséges Istennel): Jn 1:10; 7:7; 8:23; 12:31; 14:27; 15:18-19;
16:11.33;
17:6.14.16.25; 18:36; Róm 3:6.19; 5:12; 12:2; 1Kor 1:27-28; 2:6-12;
11:32; 2Kor
5:19; 7:10; Gal 6:14; Zsid 11:38; Jak 1:27; 4:4; 1Jn 3:13; 4:3-4;
5:4-5.18-19.
Benne
lakik testi formában az istenség
egész teljessége: (vö.
Kol 1:19). Ez egy figyelemreméltó bizonyíték Krisztus istenségére. Az
Atyát és
a Fiút teljes és lényegi egységben (monoteizmus) mutatja be, sőt, az
isteni
Személyek megkülönböztetett jellegére (trinitarizmus) is bizonyítékot
szolgáltat. Jézus teljesen Isten, mégis olyan Isten, aki emberi húst
vett
magára (a megtestesülés). A Fil 2:6-8 egy hasonló leírást ad Isten
megtestesüléséről (vö. Jn 1:1.14; ApCsel 20:28; 1Tim 3:16). Szardeszi
Melitón
püspök Kr. u. 177-ben a következőket írta:
„Amiket Krisztus a keresztség után
cselekedett,
főképpen a csodák, rávilágítanak az ő testbe rejtett istenségére, s
meggyőzték
erről a világot. Egyszerre volt Isten és tökéletes ember, meggyőzött
bennünket
két lényegéről, és megkeresztelkedése után a három éven át végbevitt
csodáival
istenségéről, a megkeresztelkedése előtti harminc évével pedig
emberségéről, ez
alatt az idő alatt a testhez tartozó gyengeségek elfedték istenségének
jeleit,
noha az idők előtt létező igaz Isten volt Ő.”
Benne
temetkeztetek el a keresztségben: Szent Pál itt
összekapcsolja a keresztséget – amely újjászül – a megigazulással. Ez a
Szentírás általános tanítása – habár sok keresztény ezt tagadja. Az
ApCsel 2:38
beszél a keresztségről, mint ami a bűneink bocsánatára van. Az
1Pét 3:21
ezt mondja: megment a keresztség (vö. Mk 16:16; Róm 6:1-6). Pál
visszaemlékezik arra, amikor Ananiás azt mondta neki: vedd fel a
keresztséget, s nevét segítségül híva mosd le bűneidet (ApCsel
22:16). Az
1Kor 6:11-ben az Apostol arra utal, hogy szerves összefüggés van a
keresztség (megtisztulás,
megmosakodás), a megszentelődés és a megigazulás között. A Tit 3:5
azt
közli velünk, hogy: megmentett minket… a Szentlélekben való
újjászületés és
megújulás fürdőjében (vö. Mt 28:19; Jn 3:5; Gal 3:26-27; Ef 4:5;
5:26; Zsid
10:22; 1Pét 3:20). A Kol 2:11-13 pedig kapcsolatot állapít meg a
keresztség és
a körülmetélés között. Krisztus előtt Izrael volt az Egyház
(vö. ApCsel
7:38; Róm 9:4). A körülmetélés, amit a nyolcnapos gyermekeknél végeztek
el,
volt a szövetség jele, ami Isten és Ábrahám között jött létre,
amely
ránk is vonatkozik (Gal 3:14,29). Ez a bűnbánat és az eljövendő hit
jele volt
(Róm 4:11). A csecsemők éppúgy részesei voltak a szövetségnek, mint a
szüleik
(vö. Ter 17:7; MTörv 29:10-12; vö. még Mt 19:14). Hasonló módon a
keresztség a
Krisztusban kötött Új Szövetség pecsétje. Ez kifejezi a
megtisztulást a
bűntől, éppúgy, mint azt a körülmetélés tette (vö. MTörv 10:16; 30:6;
Jer 4:4;
9:25; Róm 2:28-29; Fil 3:3). A csecsemők teljes mértékben Isten
kegyelméből
üdvözülnek, csakúgy mint a szülők, a tudatos és akaratlagos
hozzájárulásukat
leszámítva (lásd pl. Mk 2:1-6; 1Kor 7:12-14). A szüleik tette az ő
érdekükben
történik. A gyermekkeresztséget tanítja a Szentírás (vö. ApCsel
16:15.33; 18:8
a 11:14-gyel; 1Kor 1:16). Lásd KEK 405, 628, 683, 977-978, 1113,
1210-1213,
1220, 1250-1252, 1263-1270, 1992.
Szombat: (vö.
hasonló szövegeket a
napokhoz kötődő
túlzott legalizmusról: Gal 4:9-11; Róm 13:8-10; 14:4-13). A Kol 2:12-17
cáfolata annak a néhány keresztény hitének, amely szerint a szombatot
kell
megtartani Sabbath-ként, azaz az Úr napjaként (Jel
1:10). A héber szabbat szó
egyszerűen azt jelenti, hogy „nyugodalom” (a „valamivel
felhagyni”,
„valamit abbahagyni” igéből képződött), és nem azt jelenti, hogy a 7.
nap. Pl.
a Lev 23,39-ben a szabbat a hét 1., valamint a 8. napja, de máshol sem
esik a
szabbat a hét 7. napjára (pl. Lev 16,31; 23,24.32). A keresztények
kezdettől
fogva vasárnap gyűltek össze és tartottak istentiszteletet, Krisztus
feltámadására tekintettel (vö. ApCsel 20:7; 1Kor 16:1-2; ill.
terjedelmes
ókeresztény tanúság: pl. Didaché 14; Szent Ignác, Magn
9:1; Szent
Jusztinosz vértanú, Apol 1:67; KEK 2168-2175,2190).
Angyalok
tiszteletében (gör.
thrészkeia = kultusz,
istentisztelet): A Biblia minden teremtmény imádatát tiltja
(vö. ApCsel
10:25-26; 14:11-15; Jel 19:10; 22:8-9). Egyedül Isten imádható (vö. Neh
9:6; Mt
4:10; Lk 4:8; Jel 4:9-11). Jézus – mivel Isten – gyakran kap imádatot
az
Újszövetségben (amit teljességgel el is fogad) (vö. Mt 8:2; 9:18;
14:33; 15:25;
20:20; 28:9.17; Mk 5:6; Lk 24:52; Jn 5:23; 9:38; 20:28). Az apostolok
szintén
tanították, hogy Jézus imádandó (vö. Fil 2:9-11; Zsid 1:6; Jel
5:8.12-14;
7:9-12.15-17).
(Fel)
Kol
3.
1 Ha tehát Krisztussal
feltámadtatok,
keressétek, ami
fönt van, ahol Krisztus ül az
Isten jobbján. 2
Ami ott fönn
van, arra
legyen gondotok, ne a földiekre. 3 Hiszen meghaltatok, és
életetek
Krisztussal el van rejtve az Istenben. 4 Amikor majd Krisztus, a mi
életünk
megjelenik, vele együtt ti is megjelentek dicsőségesen.
5 Öljétek
meg tagjaitokban azt, ami
földies: az
erkölcstelenséget, a tisztátalanságot, az érzéki vágyakat, a bűnös
kívánságokat
és a kapzsiságot, ami nem más, mint bálványimádás. 6 Ezek miatt sújtja
Isten
haragja a hitetlenség fiait. 7 Valaha, amikor még köztük éltetek, ti is
ezeket
műveltétek. 8 De most hagyjátok el ezeket: a haragot, a gyűlölködést, a
rosszindulatot,
az átkozódást és az ocsmány beszédet. 9 Ne hazudjatok egymásnak.
Vessétek le a régi
embert szokásaival együtt, 10 és öltsétek föl az újat, aki
állandóan
megújul Teremtőjének képmására a teljes megismerésig. 11 Itt már nincs
görög
vagy zsidó, körülmetélt vagy körülmetéletlen, barbár vagy szittya,
szolga vagy
szabad, hanem Krisztus minden mindenben.
12 Mint
Istennek szent és kedves
választottai, öltsétek
magatokra az irgalmasságot, a jóságot, a szelídséget és a türelmet. 13
Viseljétek el egymást, és bocsássatok meg egymásnak, ha
valakinek
panasza van a másik ellen. Ahogy az Úr megbocsátott nektek, ti is
bocsássatok
meg egymásnak. 14 Legfőként pedig szeressétek egymást, mert ez a
tökéletesség
köteléke. 15 S Krisztus békéje töltse be szíveteket, hiszen erre
vagytok
hivatva, egy testben. 16 Legyetek hálásak, Krisztus tanítása éljen
bennetek
elevenen, s teljes bölcsességgel tanítsátok és intsétek egymást. Az
Istennek
énekeljetek hálás szívvel zsoltárt, himnuszt és szent énekeket. 17 Akár
mondtok, akár tesztek valamit, tegyetek mindent Urunk Jézus nevében,
így
adjatok hálát általa Istennek, az Atyának.
18 Asszonyok,
engedelmeskedjetek
férjeteknek, ahogy
illik az Úrban. 19 Férfiak, szeressétek feleségeteket, s ne bánjatok
durván
velük. 20 Gyermekek, fogadjatok szót szüleiteknek mindenben, mert ez
kedves az
Úr szemében. 21 Apák, ne keserítsétek gyermekeiteket, nehogy kedvüket
veszítsék. 22 Szolgák, engedelmeskedjetek mindenben testi uraitoknak,
ne
látszatra szolgáljátok őket, mint akik emberek tetszését keresik, hanem
egyenes
lélekkel, az Úr félelmében. 23 Bármit tesztek, tegyétek szívből, mintha
az
Úrnak és nem embereknek tennétek. 24 Hiszen tudjátok, hogy az Úrtól jutalmul kapjátok az örökséget. Urunknak, Krisztusnak
szolgáljatok, 25
hiszen a
gonosz meglakol igazságtalanságáért; ő nem ismer személyválogatást.
Krisztussal
feltámadtatok: Mt 10:8;
22:31; 27:52; Mk
12:26-27; Lk 10:27; 20:36; Jn 5:21.29; 11:24-25; ApCsel 23:6.8;
24:15.21; 26:8;
Róm 6:5.8-11; 8:11; 1Kor 6:14; 15:12-13.21.29-52; 2Kor 1:9; 4:14; Ef
2:6; Fil
3:10-11; Kol 2:12; Zsid 6:2; 11:19.35; Jak 5:15; Jel 20:5-6
az Isten
jobbján: Kiv 15:6.12;
Zsolt 16:11; 48:10;
60:5; 63:8; 98:1; 110:1.5; 118:15-16; Iz 41:10; 62:8; Mt 19:28; 22:44;
25:31;
26:64; Mk 14:62; 16:19; Lk 22:69; ApCsel 2:33-34; 5:31; 7:55-56; Róm
8:34; Ef
1:20; Zsid 1:3.8.13; 8:1; 10:12; 12:2; 1Pét 3:22; Jel 5:1-14; 7:17;
22:1-4
meghaltatok
(azaz lelki vagy
szimbolikus halál): Róm 5:15; 6:2.8.13.16.21.23;
7:4.6.9-10.13.24; 8:2.6.13;
1Kor 15:22.31;
2Kor 5:14; Gal 2:19; Kol 2:20; 2Tim 2:11; Jel 2:11; 20:6.14; 21:8
régi
embert: Mk 2:21-22; Jn 8:44;
Róm 5:12-14; 6:6;
7:5-6,8-11,14-25; 8:5-8,19-23; 1Kor 5:7-8; 15:53; Ef 2:3; 4:22; 2Kor
4:16
új ember: Ez
11:19; 18:31; Mk
14:25; Lk 5:36-39; Jn
3:3; Róm 6:4; 7:6; 8:1-17.21.23.29-30; 12:2; 13:14; 1Kor 5:7; 2Kor
3:3.18;
4:16; 5:17; Gal 6:15; Ef 2:15; 4:23-24; 6:11; Zsid 8:10; 9:15; 10:20;
1Pét 1:3;
2Pét 1:4; 1Jn 3:2
jutalom: Mt
5:12; Lk 6:23.35; Zsid
11:26; 2Jn 8; Jel
22:12
örökség: Mt
5:5; 19:29; 25:34; Mk
10:17; Lk 10:25;
18:18; ApCsel 20:32; Róm 8:17; 1Kor 6:9-10; 15:50; Gal 3:18.29; 4:7;
5:21; Ef
1:11.14.18; 5:5; Kol 1:12; Tit 3:7; Zsid 1:14; 6:12.17; 9:15; 11:7; Jak
2:5;
1Pét 1:4; Jel 21:7.
Bocsássatok
meg egymásnak: A
megbocsátás –
természetesen – a keresztény életnek egy megkülönböztetett
karaktervonása. Szeretően
meg kell bocsátanunk másoknak (vö. Mt 5:24; 6:12-15; 18:21skk; 18:35;
Mk 11:25;
Lk 6:37; 17:4; 2Kor 2:7.10; Ef 4:32), mivel Isten is megbocsátott
nekünk (vö.
Mt 6:14-15; 9:6; Mk 2:7.10; ApCsel 10:43; 13:38; Róm 5:10-11; 2Kor
5:18-19; Ef
1:7; 4:32; Kol 1:14.20.22; Zsid 9:22; Jak 5:15). A Isten
bűnbocsánatának a
befogadásához szükséges a bűnbánat. A bűnök megbocsátását kérhetjük,
vagy
kieszközölhetjük Istentől, ami azonban nem teljesen feltétel nélküli,
mint
ahogy sokan hamisan tanítják (vö. Mt 3:11; 11:21; 12:41; Mk 1:4.15;
6:12; Lk
3:3; 5:32; 13:3.5; 17:3-4; 24:47; ApCsel 2:38; 3:19; 5:31; 8:22; 11:18;
13:24;
14:15; 17:30; 19:4; 20:21; 26:18.20; Róm 2:4; 2Kor 5:20; 7:9-10; 12:21;
1Tessz
1:9; 2Tim 2:19.25; Zsid 6:1.4; 1Pét 3:11; Jel 2:5.16.21-22; 3:3.19;
9:20-21).
Az igaz bűnbánat valakinek a bűnének a szívből jövő elismerése (Lk
7:36-50;
15:7), egy határozott szándék a megjavulás megpróbálására (Mt 3:8; Lk
3:8;
22:32; ApCsel 26:20), és egy elhatározás, melyben a bűnnel való
kapcsolatot
megszüntetjük (Jn 5:14; 8:11; Gal 4:9; Kol 1:21-23; 2Pét 2:21). A
könyörületes
megbocsátásra való hajlandóságunknak mindenki felé feltétel
nélkülinek
kell lennie, aki megbánja bűnét és kéri a megbocsátást. A papi
feloldozás
katolikus fogalma a Szentírásban van megalapozva (vö. Mt 16:19; 18:18;
Lk
24:47; Jn 20:21-23; 2Kor 2:5-11; Jak 5:15). A megbocsáthatatlan bűn
vagy
a Szentlélek elleni bűn az üdvösséget felajánló Isten
visszautasítása
(vö. Mt 12:31-32; Mk 3:28-29; Lk 12:10). Ez további bizonyítékot
szolgáltat
arra, hogy még Isten sem tud és akar megbocsátani annak a személynek,
aki nem
bánja meg bűnét, és nem fogadja el a megbocsátást (ez esetben
magát az
üdvösséget - lásd 2Pét 3:9). Ha Isten feltétel nélkül bocsátana meg
mindenkinek, akkor az univerzalizmussá válna, amely szerint mindenki
üdvözül,
anélkül, hogy átadnák a kárhozatnak – ami teljességgel ellentmond a
Bibliának
(lásd a Fil 1:28 kommentárját).
Asszonyok,
engedelmeskedjetek
férjeteknek: II. János Pál
pápa a nő méltóságáról és hivatásáról szóló apostoli levelében
(Mulieris
dignitatem) ezt írja:
"az
asszony
engedelmeskedjék
a férjének, akárcsak az Úrnak, mert a férfi feje az asszonynak". (Ef
5:22-23) … új módon kell érteni és teljesíteni azoknak, akik "Krisztus
iránti tiszteletből alárendeltjei egymásnak" (vö. Ef 5:21); annál is inkább, mert a férjet az asszony
"fejének" nevezi, miként Krisztus az Egyház feje,
tudniillik hogy önmagát adja érte (Ef 5:25). (24. szakasz)
Aki
nagyobb közületek, az a szolgátok
lesz. (Mt
23:11; vö. Ef 5:28-31). Isten legmagasztosabb teremtménye – a
katolicizmus
szerint – egy asszony (a Boldogságos Szűz Mária), valamint egy asszony
(Mária
Magdolna) látta először a feltámadt Jézust (Jn 20:11-18). A feleség
ugyanannyira egyenrangú férjével, mint Jézus egyenrangú az Atyával (Jn
10:30;
Kol 2:9), aki ellenben alávetette magát Neki (Fil 2:5-8). Hasonlóképpen
a
házasság, természeténél fogva, egy lelki egységet hoz létre (Mt
19:5-6), amely mindazonáltal magába
foglalja a férfi főségét, és a
megkülönböztetett
nemi szerepeket. A férfiasság és a nőiesség ontológiai
valóságát
Isten teremtette meg, és nem az emberi kultúra (vö. 1Kor 11:3.7-9; 1Tim
2:12-14; 1Pét 3:7), ez szolgál magyarázatául a házassági szerepeknek,
és a
kizárólagos férfi papszentelésnek. De ettől függetlenül a férfiak és a
nők
alapvetően egyenrangúak, Szent Pál szerint: Nincs többé… férfi vagy
nő, mert
mindannyian eggyé lettetek Krisztus Jézusban (Gal 3:28).
(Fel)
Kol
4.
1 Gazdák,
adjátok meg szolgáitoknak, ami
jogos és méltányos.
Gondoljátok meg, nektek is van Uratok a mennyben.
2 Legyetek
kitartók és éberek az imában
meg a hálaadásban. 3 Imádkozzatok egyúttal értünk is, hogy az Isten tárja
fel előttünk az ajtót, hogy beszélhessünk, s Krisztus titkát, ami
miatt bilincsbe is vertek, 4 kinyilvánítsam, ahogyan nekem beszélnem
kell.
5 A
kívülállókkal való érintkezésben
legyetek okosak. Az
időt jól használjátok fel. 6 Beszédetek
legyen mindig szíves,
sóval
ízes, akkor majd helyesen meg tudtok felelni mindenkinek.
7
Helyzetemről a kedves testvér, hű szolga
és munkatárs az
Úrban, Tichikusz majd beszámol nektek. 8 Épp azért küldöm el hozzátok,
hogy megtudjátok,
mi van velem, és hogy megvigasztaljon benneteket. 9 Vele megy kedves és
hű
testvérem, Onezimusz is, aki földitek. Ők majd elmondják mind, ami
újság itt
van.
10 Köszönt
titeket fogolytársam,
Arisztarchusz és Márk,
Barnabás unokaöccse; rá vonatkozó utasításaimat már megkaptátok. 11 Ha
megérkezik oda, fogadjátok szívesen! Köszönt benneteket még Jézus is,
másik
nevén Jusztusz. A zsidók közül csak ők dolgoznak együtt velem Isten
országának
hirdetésében; igazi vigasztalásomra szolgáltak. 12 Köszönt titeket
földitek,
Epafrász, Krisztus Jézus szolgája. Ő állandóan küzd értetek imáiban,
hogy
teljesen és tökéletesen megvalósítsátok
Isten akaratát.
13
Tanúskodom, hogy sokat dolgozik értetek és azokért, akik Laodiceában és
Hierápoliszban élnek. 14 Köszönt benneteket Lukács, a kedves orvos és
Démász.
15 Köszöntsétek a Laodiceában élő testvéreket és Nimfát a házában
összejövő
közösséggel együtt! 16 Ha nálatok már felolvasták ezt a levelet,
gondoskodjatok
róla, hogy a laodiceai egyházban is felolvassák. Ti pedig olvassátok el
a
laodiceaiakét. 17 Archippusznak mondjátok meg: Legyen gondod az Úrtól
kapott szolgálat betöltésére!
18 Itt a
saját kezű köszöntésem: Pál.
Emlékezzetek meg
bilincseimről! Kegyelem veletek!
éber: Mt
24:42-43; 25:13; Lk
12:37; ApCsel 20:31;
1Kor 10:12; 16:13; 1Tessz 5:6; 1Pét 5:8; Jel 3:2-3; 16:15
tárja fel
előttünk az ajtót: ApCsel
14:27; 1Kor 16:9;
2Kor 2:12; Jel 3:8
titok: Mt
13:11; Mk 4:11; Lk 8:10;
Róm 11:25; 16:25;
1Kor 2:7; 4:1; 13:2; 14:2; 15:51; Ef 1:9; 3:3-4.9; 5:32; 6:19; Kol
1:26-27;
2:2; 2Tessz 2:7; 1Tim 3:9.16; Jel 1:20; 10:7; 17:5.7
Beszédetek
legyen mindig szíves: Jób
27:4; Zsolt
19:14; 39:1; 141:3; Péld 10:11; 15:26; 21:23; 22:11; 31:26; Préd 10:12;
Mt
5:22; 12:34-37; Lk 4:22; 6:45; 1Kor 13:1; 16:10; Ef 4:29-31; 5:4; Fil
1:27;
2Tim 2:14; Tit 3:2; Jak 1:19.26; 3:2.5-10; 4:11; 1Pét 2:1.12;
3:9-10.15-16; Jel
14:5
megvalósítsátok:
Jn 14:20; 15:11;
16:24; ApCsel 2:28;
Róm 2:18; 8:16.28.38-39; 15:13-14; 2Kor 7:4; Ef 1:18; 3:12.19; Kol
2:2.10;
1Tessz 1:4-5; 2Tim 1:12; Zsid 6:11.19; 10:22; 11:1; 1Jn 3:2.14.19.24;
4:18;
5:13
szolgálat:
Gör. diakonia: ApCsel
1:17.25;
6:1.4; 12:25; 20:24; 21:19; 1Kor 12:5; 16:15; 2Kor 3:6; 4:1; 5:18;
6:3-4; Ef
3:7; 4:12; Kol 1:7.23.25; 1Tessz 3:2; 1Tim 1:12; 2Tim 4:5.11.
Legyetek
kitartók az imában: (vö.
1Krón 16:11; 2Krón
7:14; Zsolt 5:1-3; 27:8; 109:4; 116:2; Mt 7:7-8; 21:22; Lk 2:37;
11:1-13; 18:1;
21:36; Jn 14:13-14; ApCsel 2:46-47; 6:4; 10:2; 12:2; Róm 1:9; 12:12; Ef
1:15-16; 6:18; Fil 4:6; Kol 1:9; 1Tessz 3:10; 5:17; 1Tim 2:8; 5:5; 2Tim
1:3;
Zsid 4:16; 10:25; Jak 5:16; KEK 2564-2565, 2592, 2607, 2612, 2621,
2659-2669,
2725, 2738-2745, 2752, 2779-2802).
Tiszteletreméltó John Henry Newman bíboros
egyik, a tőle
megszokott nagyszerű retorikájú beszédében (The Daily Service,
1836) így
kiáltott fel:
A meghatározott és folyamatos
imádság, valamint
különösen a közösségi imádság nyilvánvaló kötelessége a
keresztényeknek. És ha
megkérdezik, hogy milyen gyakran imádkozzunk, én azt válaszolom, hogy
ha úgy
tekintünk az imára, mint ami egy nyilvánvaló privilégium, akkor nem
csak azt
tudjuk meg félreérthetetlenül, hogy ez egy kötelesség, hanem azt is,
hogy ebből
kifolyólag ez a kérdés nem is helyénvaló… Amikor ilyen gondolatokat
állítunk az
emberek sokasága elé, akkor sokuknak ezek megterhelőnek és
természetellenesnek
tűnik; másoknak pedig szertartáskodónak, szigorúnak és olyannak, ami
igába hajt
bennünket. Nos, pedig ilyennek kell lennie. Nekik Krisztus parancsai
szolgaságnak és az Ő privilégiumai idegenek fognak tűnni, egészen
addig, amíg
ezeknek fogadjuk el, és magunkévá nem teszünk a másik lehetőséget.
Azoknak,
akik azért járnak a hitben, hogy elfogadják őt, és engedelmeskedjenek
neki,
ahelyett, hogy a távolban álldogálva okoskodnának, kritizálnának,
fontolgatnának, és magukra szabnák a dolgokat, inkább az Ő hangját
kellene
meghallaniuk, és úgy követni Őt, hogy még azt se tudják, hogy merre is
mennek;
azok, akik alávetik önmagukat, szívüket és akaratukat, nézeteiket és a
vezetést
nemes egyszerűséggel az Ő isteni Szisztémájára bízzák, és bátran, a
következmények figyelembevétele, vagy a saját bizalmuk érvekkel történő
védelmezése nélkül szolgálják Őt; azok, akik, amikor Ő azt mondja, hogy
„folyamatosan imádkozzatok!”, akkor egyszerűen megfogadják szavait, és
haladéktalanul, azon nyomban imádkozni kezdnek, ezek az emberek az Ő
nagyszerű
kegyelme és a Szentlélek erejének munkálkodása által az állhatatos
imát, a
dicséretet, a közbenjárást nem fogják se rabszolgaságnak, se
hiábavalóságnak
tartani… Hadd vezessen Ő minket a keskeny úton, aki minden szükség
között az
egyetlen Támasz, aki minden hozzá menekülőnek Segítője, aki, minden
hívő Élete,
és a halottak Feltámadása!
Isten
akarata: (vö. Mt 6:10; 7:21;
12:50; 26:42; Mk
3:35; Jn 5:30; ApCsel 21:14; 22:14; Róm 1:10; 2:18; 9:19; 12:2; 1Kor
1:1; 2Kor
1:1; 8:5; Gal 1:4; Ef 1:1.5.9.11; 5:17; 6:6; Fil 2:13; Kol 1:1.9;
1Tessz 4:3;
5:18; Zsid 2:4; 10:7-10; 1Pét 2:15; 3:17; 4:2.19; 1Jn 2:17; 5:14; KEK
2611).
Eljövének pedig a vámosok is és
mondák neki:
Mester, mit cselekedjünk!" (Luk. 3,10). A felelet csak az
lehetett:
tegyétek meg, amit Isten akar. Mi ideális, parancsoló szükséglet alatt
állunk,
mely követeli: tedd ezt, ne tedd azt. Eszmények, erények csillagai
alatt élünk,
s ez az eszményi szépség s ez a kötelező szükség végre is az isteni
akarat,
mely megtestesülve Krisztusban lép elénk. Ő akarja, hogy így tegyetek,
s ő meg
is teszi, hogy példám legyen. Ezt a fölséges isteni akaratot olvasom
lelkemben
s annak legmélyén, kiemelem azt értelmem világával, s azután megtoldva
pozitív
részletekkel, Krisztus ajkairól hallom s életében szemlélem. Törvény
alatt
állok, érzem, s a törvényt nem én diktálom: a természeti törvényt époly
kevéssé
diktálom én, mint ahogy nem diktálom az isteni akaratot. Istenem, mit
diktáljak
én?... nem diktálni, de megtenni az én föladatom. Megteszem tehát, meg,
mert a
Te akaratod. S amint érzem, hogy törvény alatt állok, s mint
rész<nek> az
egészben a helyem, úgy azt is érzem, hiszem és remélem, hogy e
részszerűségemet, ez elégtelenségemet kiegészíti még az a parancsoló,
hatalmas
akarat. Az Úrból segítő lesz; a törvény kegyelemmel párosul; az eszmény
leereszkedik s előkészíti utaimat. Ez erkölcsi krédóm! Hiszem, hogy a
legfelsőbb akaratnak engedelmeskednem kell, de tudom azt is, hogy ez
engedelmességemben megsegít!
(Prohászka
Ottokár:
Elmélkedések az
evangéliumról, 21.)
(Fel)