Egy elképzelt
beszélgetés a purgatóriumról
Írta:
Dave Armstrong
(Az eredeti írás itt
található)
(A
zárójelbe tett bibliai idézeteket a könnyebb
olvasás érdekében én tettem a szövegbe)
Pál, a
presbiteriánus: Szia Dante! Mi ez az
ostobaság a purgatóriumról [mondja egy fintorral]
amit ti katolikusok tanítotok? Nem olvastátok, azt hogy
„inkább szeretnénk
kiköltözni e testből,
és elköltözni az Úrhoz.” (2Kor
5,8)
Dante, a katolikus: Először is,
rosszul értetted
meg ezt a verset. Pál csak azt mondja, hogy inkább
szeretne Istennél lenni lélekben, mint itt, az ő
testében. Másodszor, a te értelmezésed nem
vonatkozhat azokra, akik kárhozatra lettek ítélve,
mivelhogy ők nem költözhetnek „az Úrhoz”. Harmadszor,
miért feltételezed azt, hogy a purgatóriumban
lenni az nem Istennel való lét?
Pál: Hát,
le vagyok nyűgözve. Azonban
még mindig nem tudsz mutatni nekem egyetlen egy verset sem a
Bibliában, amely más állapotra utalna a
túlvilágon, mint a menny vagy a pokol.
Dante: Igazán? Utálok
ellentmondani neked
[mosoly], de mi van a Lázárról és a gazdag
emberről szóló példázattal (Lk 16,19-31)?
Ez a héber seol (görögül: Hades)
ugyanis mind jó, mind rossz embereket is magában foglal.
A Mennyországban nem lehetnek bűnösök (Jel
21,27) és a pokolban nem lehetnek üdvözültek.
[Lk 16,22-26
Történt, hogy
a koldus meghalt, és az angyalok Ábrahám
kebelére vitték. Meghalt a gazdag ember is, és
eltemették. Amikor a pokolban
kínjai közt feltekintett, meglátta messziről
Ábrahámot
és kebelén Lázárt. Felkiáltott: Atyám,
Ábrahám!
Könyörülj rajtam! Küldd el Lázárt,
hogy ujja hegyét vízbe mártva hűsítse
nyelvemet. Iszonyúan gyötrődöm ezekben a
lángokban. Fiam - felelte Ábrahám -,
emlékezzél csak vissza, hogy milyen jó dolgod volt
életedben, Lázárnak meg hogy kijutott a
rosszból. Most tehát neki itt
vigasztalásban van része, a te
osztályrészed pedig a gyötrelem. Ráadásul
köztünk és köztetek nagy szakadék
tátong, hogy akik innét át akarnának menni
hozzátok, ne tudjanak, se onnét ne tudjon hozzánk
átjönni senki....
Jel 21,27
Nem jut
oda be tisztátalan, sem gonosztevő, sem hazug, csak azok, akik
be vannak írva a Bárány
életkönyvébe.]
Pál: Ugyan, ez
csak egy példázat. Nem
építhetsz egy tant egy történetre! Jobbat is
tehetnél ennél.
Dante: Nem értek egyet. Jézus
nem mondhatott
valótlanságot a szellemi dolgokról, még egy
példázaton belül sem. Ez félrevezető lenne.
Ezenkívül figyelembe vesszük, hogy Krisztus
prédikált a (látszólag elkárhozott,)
„börtönben sínylődő lelkekhez” halála
után (1Pét 3,19-20), és az igaz elhunytakat
magával vitte a Mennybe (Ef 4,8-10). Ez egy igazakra és
gonoszakra felosztott Seolról vagy Hades-ről
tanúskodik: egy harmadik helyről vagy állapotról.
[1Pét 3,19-20
Így
ment el a börtönben sínylődő lelkekhez is, és
hírt vitt nekik. Ezek egykor engedetlenek voltak, amikor Noé idejében az
Isten türelmesen várt, amíg a bárka
elkészült, amelyben csak néhányan,
mindössze nyolcan menekültek meg, épp a víz
által.
Ef 4,8-10
Ezért mondja az
Írás: Fölment a magasba, magával vitte
a foglyokat, s osztott az embereknek ajándékokat. Az pedig, hogy fölment, mi
mást jelent, mint hogy előbb le is szállt a lenti
földi tájakra? Aki leszállt, az emelkedett minden
ég fölé, hogy betöltse a mindenséget.]
Pál:
Nos… rendben,
adtál róla egyet.
Azonban senki sem mehetett a Mennybe Jézus
feltámadásáig, és halála után
azonnal csak két lehetőség lett.
Dante: Nem. Illés egyenesen a
Mennybe ment (2Kir
2,11), és a legtöbb keresztény hiszi, hogy
Hénoch-kal ugyanez történt (Ter 5,24). Így az
igazaknak két lehetősége volt: Seol vagy menny,
éppen úgy kettő, mint ahogy most: purgatórium vagy
menny, ahogy ezt Jézus nyomatékosan értésre
is adta (Mt 5,25-26; Lk 12,58-59).
[2Kir 2,11
S történt,
amint mentek és beszélgettek, egyszer csak jött egy
tüzes szekér, tüzes lovakkal, s elválasztotta
őket egymástól, aztán Illés a
forgószéllel fölment az égbe.
Ter 5,24
Isten színe előtt
járt, aztán nem volt többé, mert Isten elvitte.
Mt 5,25-26
Ellenfeleddel szemben
légy békülékeny idejében, amikor
még az úton vagy vele, nehogy átadjon ellenfeled a
bírónak, a bíró pedig a poroszlónak,
és börtönbe
kerülj. Bizony mondom
neked, nem
szabadulsz ki, amíg az utolsó fillért is meg nem
fizeted.
Lk 12,58-59
Amikor ellenfeleddel a
bíróságra tartasz, útközben
igyekezzél tőle megszabadulni, nehogy a bíró
elé hurcoljon, és a bíró átadjon a
poroszlónak, a poroszló meg börtönbe
vessen. Mondom neked, nem szabadulsz ki,
míg az utolsó fillért is meg nem fizeted.]
Pál:
Oké, de
milyen versekkel tudsz még
előhozakodni?
Dante: Nos, Pál elfogadja a
halottakhoz való
imákat, ami feltételezi a purgatóriumot, ahol a
halott embereknek még segítséget lehet
nyújtani.
Pál: Na
ne mondd! Most
aztán igazán
mély vizekre eveztél! Hol?
Dante: Az 1Kor 15,29-ben Pál
utal azokra, akik „a
halottakért megkeresztelkednek”. És megmutatkozik, amint
egy halott emberért, Oneziforuszért imádkozik a
2Tim 1,16-18-ban.
[1Kor 15,29
Különben mi
értelme van annak, hogy a halottakért
megkeresztelkednek? Ha a halottak egyáltalán nem
támadnak fel, miért keresztelkednek meg értük?
2Tim 1,16-18
Oneziforusz
családja iránt legyen
az Úr irgalmas, mert sokszor vendégül látott,
és nem szégyellte bilincseimet, sőt Rómába
érve szorgalmasan keresett, és meg is talált. Adja meg neki az
Úr, hogy azon a napon irgalomra találjon az
Istennél. Hogy
Efezusban mennyi szolgálatot tett nekem, te tudod legjobban.]
Pál: Mit
gondolsz, mit
értett azon, hogy „a
halottakért megkeresztelkednek”?
Dante: Azt gondoljuk, hogy
bűnbánati cselekedetekre
és a halottakért való imákra vonatkoztatja.
A „keresztség” gyakran a szenvedés metaforája (Mk
10,38-39; Lk 3,16; 12,50), és úgy tűnik, hogy Pál
a 2Makk 12,44-re gondol – egy ehhez nagyon hasonlító
versre, amelyik kifejezetten tanítja a halottakért
szóló imák helyességét.
[Mk 10,38-39
Jézus így
válaszolt: „Nem tudjátok, mit kértek. Készen
vagytok rá, hogy
igyatok a kehelyből, amelyből majd én iszom, vagy hogy a
keresztséggel, amellyel én megkeresztelkedem, ti is
megkeresztelkedjetek?”
„Készen” - felelték. Jézus így folytatta:
„A kehelyből, amelyből én iszom, ti is isztok, s a
keresztséggel, amellyel engem megkeresztelnek, ti is
megkeresztelkedtek.
Lk 3,16
Ezért János
így szólt hozzájuk: „Én csak vízzel
keresztellek benneteket. De jön nálam erősebb, akinek
saruszíját sem vagyok méltó megoldani. Ő
majd Szentlélekben és tűzben fog
benneteket megkeresztelni.
Lk 12,50
Keresztséggel
kell megkereszteltetnem.
Annyira szorongok, míg be nem teljesedik.
2Mak 12,44
Ha ugyanis nem hitt volna az elesettek
föltámadásában, fölösleges
és értelmetlen dolog lett volna a halottakért
imádkozni.]
Pál: De ez az
apokrifekben* van. Mi nem fogadjuk el
ezt.
[* A protestánsok
az ún.
deuterokanonikus szentírási könyveket, amelyek
részei a katolikus Szentírásnak, de a
protestánsnak nem, apokrifeknek hívják. - a ford.]
Dante: Tudom, de ha Pál valóban
ezt
említi, akkor ez lényegtelen, és neked még
értelmezned kell Pált valahogy. De van még
más is: Jézus beszél a bűnök
bocsánatáról a „másvilágon” (Mt
12,32), valamint a büntetés három szintjéről
(Mt 5,22). Ezeknek a purgatóriumra kell utalniuk. A
Szentírás gyakran említ egy „tüzet” és
egy tisztító, gyógyító folyamatot,
amely által szentté válunk (Kiv 19,18; Iz 4,4;
6,7; Mal 3,1-4; 2Kor 7,1; 1Tessz 4,3.7; 1Jn 3,2-3; Zsid 12,29).
[Mt 12,32
Ha valaki az Emberfia
ellen beszél, bocsánatot nyer, de ha a Lélek ellen
beszél, nem
nyer
bocsánatot sem ezen, sem
a másvilágon.
Mt 5,22
Én pedig azt mondom
nektek: Már azt is állítsák a törvényszék elé, aki
haragot tart embertársával. Aki embertársát
ostobának nevezi, állítsák a nagytanács elé. Aki azt mondja neki, hogy
te bolond, méltó a pokol
tüzére.
Kiv 19,18
Az egész
Sínai-hegyet beborította a füst, mivel az Úr tűzben
szállt le rá.
A füst úgy szállt fel, mint az
olvasztókemence füstje, s
az egész hegy hevesen
megrendült.
Iz 4,4
Amikor majd az Úr
lemossa Sion leányáról a szennyet, és megtisztítja Jeruzsálemet a vér
bűnétől az
ítélet lelkével és a tűz lelkével:
Iz 6,6-7
Akkor az egyik
szeráf odarepült hozzám, a kezében izzó parazsat
tartott, amelyet csípővassal az oltárról vett.
Megérintette vele az ajkamat
és így szólt:
„Nos, azáltal, hogy ez megérintette ajkadat, eltűnt
gonoszságod és bocsánatot nyert a bűnöd.”
Mal 3,1-4
Nézzétek,
elküldöm hírnökömet, hogy
elkészítse előttem az utat. Hamarosan belép
szentélyébe az Úr, akit kerestek, és a
szövetség angyala, aki után vágyakoztok.
Lám, már jön is! - mondja a Seregek Ura. De ki fogja
tudni elviselni jövetele napját? És ki maradhat
állva, amikor megjelenik? Mert olyan, mint az
olvasztók tüze és
a ványolók lúgja. Leül, mint az
ezüstolvasztó és -tisztító mester.
Megtisztítja Lévi fiait, megfinomítja őket, mint
az aranyat és az ezüstöt, hogy
méltóképpen mutassák be az áldozatot
az Úrnak.
Júda és Jeruzsálem áldozata tetszeni fog
akkor az Úrnak, éppúgy, mint a
régmúlt időkben, mint az első években.
2 Kor 7,1
Mivel tehát
ilyen ígéreteink vannak, szeretteim, tisztítsuk
meg magunkat a test és a lélek minden szennyétől,
és tegyük teljessé megszentelődésünket Isten félelmében. (KNV)
1Tessz 4,3
Az az Isten akarata, hogy szentek legyetek. Kerüljétek a
tisztátalanságot.
1Tessz 4,7
Hiszen az Úr nem
bűnös életre hívott bennünket, hanem szentségre.
1Jn 3,2-3
Szeretteim, most Isten
gyermekei vagyunk, de még nem
nyilvánvaló, hogy mik leszünk. Azt tudjuk, hogy ha megjelenik, hozzá
leszünk hasonlók,
mert látni fogjuk, amint van. És mindenki, aki így
remél benne, megszentelődik,
ahogyan szent ő is.
Zsid 12,29
Mert a mi Istenünk
emésztő tűz.]
Pál: De
miért
akarna Isten minket így
kínozni? Mi ennek az értelme? Miért ne
bocsáthatna meg nekünk, és ezzel kész. Hiszen
Jézus már magára vette az összes
büntetésünket (Iz 53,4-6).
[Iz 53,4-6
Bár a mi
betegségeinket viselte, és a mi fájdalmaink
nehezedtek rá,
mégis (Istentől) megvertnek néztük, olyannak, akire
lesújtott az Isten, és akit megalázott. Igen, a mi
bűneinkért szúrták át, a mi
gonoszságainkért törték össze;
a mi
békességünkért érte utol a
büntetés, az ő sebei szereztek
nekünk gyógyulást. Mi
mindnyájan, mint a juhok,
tévelyegtünk, ki-ki a maga útjára
tért, és az
Úr
mégis az ő vállára rakta mindnyájunk
gonoszságát.]
Dante: Isten ugyanolyan szent
és
tökéletes, mint amilyen irgalmas, és ez a folyamat
egyszerűen az az út, amelyen keresztül
beléphetünk az Ő jelenlétébe.
Ezenkívül, sokkal irgalmasabb megengedni az embereknek,
hogy megtisztulhassanak a haláluk után fennmaradó
bűneiktől, ami a Menny előjátéka, mint, ha a pokolra
ítélné őket. Akármi is az indok, Isten
kinyilatkoztatta nekünk a purgatóriumot a Bibliában.
Pál beszél „Krisztus
ítélőszékéről” (1Kor 3,11-15; 2Kor 5,10),
ahol munkánk „próbára lesz téve”, amely
után némelyek üdvözülnek „de csak mintegy
tűz által”. Az egésznek a lényege, hogy ez
pontosan az, amit a katolikusok a purgatóriumon értenek.
Nem hiszel „Krisztus ítélőszékében”
és abban, hogy szentség szükséges ahhoz, hogy
meglássuk az Istent (Zsid 12,14-15.23; Ef 5,5)?
[1Kor 3,11-15
A lerakott alapon
kívül, amely Jézus Krisztus, mást senki nem
rakhat. Kinek-kinek munkája mutatja majd meg, hogy erre az
alapra aranyból, ezüstből, drágakőből,
fából, szénából vagy
szalmából épít-e. Az (Úr) napja
ugyanis nyilvánvalóvá teszi, mivel tűzzel
érkezik, és a tűz majd megmutatja, kinek mit ér a
munkája. Akinek
építménye megmarad, jutalomban
részesül. De akinek műve elhamvad, az kárt vall. Maga ugyan
megmenekül, de csak mintegy tűz által.
2Kor 5,10
Mindnyájunknak
meg kell ugyanis jelennünk Krisztus
ítélőszéke előtt, hogy ki-ki megkapja, amit testi
életében kiérdemelt, aszerint, hogy jót
vagy gonoszat tett-e.
Zsid 12,14-15
Törekedjetek
rá, hogy mindenkivel
békességben éljetek, és a
megszentelődésre eljussatok, mert enélkül senki nem
látja meg az Urat.
Vigyázzatok, az Isten
kegyelmét közületek senki le ne késse, nehogy
valami mérges gyökér szárba szökkenjen,
kárt okozzon és sokakat megfertőzzön.
Zsid 12,23
az égben
számon tartott elsőszülöttek ünnepi
sokadalmához és gyülekezetéhez,
mindnyájunk bírájához, az Istenhez, a
tökéletes igazak lelkeihez,
Ef 5,5
Legyetek meggyőződve, hogy
semmiféle
erkölcstelennek, tisztátalannak, kapzsinak, más
szóval bálványimádónak nincs
öröksége Krisztus és az Isten
országában.]
Pál:
Igaz, csakugyan,
de ez gyorsan lezajlik az
Ítéletkor.
Dante: Rendben, tegyük fel,
hogy elfogadom. Most
már csak az időtartamon vitatkozunk, ami inkább mennyiségi,
mint minőségi vita. Miért
csűrnénk-csavarnánk a részleteket? Ne
távolodjunk el a témától.
Pál:
Igen, de mi nem
gondoljuk azt, hogy ez az
ítélet ezer évekig tart, miközben a szenvedők
elvesztik összes reményüket.
Dante: Senki sem tudhatja, hogy
ez a folyamat egy
egyén számára mennyi ideig fog tartani. Pál
erre nem tesz utalást. De ezek a szenvedő lelkek tudják,
hogy ők üdvözültek, és végül a
Mennybe fognak jutni. A Purgatórium a Mennyország
előszobája, s nem a Pokolé. Te abban hiszel, hogy
betűzünk a Mennybe, én azt gondolom, hogy ez egy kicsit
tovább tart. De abban egyetértünk, hogy van
valamiféle tisztító hely.
Pál:
Nahát!
Soha nem gondoltam volna erre. De
ha a Biblia ezt tanítja, akkor én ennek nem mondok
ellent. Köszönöm, Dante!
(Fel)
All rights reserved: Dave
Armstrong