XII. Piusz pápa és a zsidók
(Ugyanezen cikk word dokumentumban)
Előszó
A
Szenttéavatási ügyek Kongregációja
2007. május 8-án egyhangúlag megszavazta, hogy
Eugenio Pacelli, azaz XII. Piusz pápa (1939-1958) valóban
hősi fokon gyakorolta a keresztény erényeket, és
ezzel a döntéssel egy újabb akadály dőlt le
ahhoz, hogy XII. Piuszt boldoggá avathassák. A folyamatot
fokozott figyelem kíséri. Az egyik részről
lassúnak tartják, és sürgetik(1), a másik részről pedig ellenséges
érzülettel, tiltakozásokkal, gúnyiratokkal
reagálnak minden egyes újabb lépésre. Ez
utóbbiak alapja az a vád, miszerint a pápa II.
világháború alatti "hallgatásával" a
német náci rezsim segítségére volt,
és ezért közvetve felelős az
áldozatokért is. Csaknem húsz évvel a II.
világháború után XII. Piusz
pápát még az egész világon
tisztelték, szó sem volt semmiféle
vádakról, sem ellenséges
kirohanásokról. A háború évei alatt
a The New York Times számos vezércikkben és
számtalan tudósításban és
hírben dicsérte a pápa magatartását
és hozzáállását (2).
Amikor a pápa 1958 október 9-én meghalt,
számtalan zsidó szervezet mondott és írt
olyan méltató szavakat, amelyeket ma sokan elfogult
katolikus hamisításnak tartanának. Golda Meir,
későbbi izraeli miniszterelnök, akkor még az ENSZ
izraeli megbízottja, például beszédet
mondott a Közgyűlés üléstermében, ahol
ezután az Egyesült Nemzetek Szervezete háromperces
néma felállással tisztelgett emléke előtt:
"Osztozunk
a világ Őszentsége, XII. Piusz halála felett
érzett fájdalmában... a náci terror
tíz éve alatt, amikor népünk a
vértanúság borzalmain ment keresztül, a
pápa felemelte a hangját, hogy elítélje az
üldözőket, s hogy együttérzéséről
biztosítsa az áldozatokat. Korunk életét
gazdagította az a hang, amely a mindennapos küzdelmek
felett is kimondta az erkölcs nagy alapigazságait.
Szomorkodunk a béke nagy védelmezőjének
elvesztésén." (3)
XII. Piusz
halálának hírére hasonló
nyilatkozatokat közölt pl. a Zsidó
Világtanács, a Rágalmazásellenes Liga, az
Amerikai Zsinagóga Tanács, az Amerikai
Rabbitanács, az Amerikai Zsidó Kongresszus, a Rabbik New
York-i Választmánya, az Amerikai Zsidó
Bizottság, az Amerikai Rabbik Központi Tanácsa, a
Keresztények és Zsidók Nemzeti
Konferenciája és a Zsidó Nők Nemzeti
Tanácsa is. Ezek a szervezetek mind meg voltak győződve
arról, hogy XII. Piusz számtalan zsidó
életet mentett meg a náci holocaust során.
Mindezzel
szemben az 1960-as évek vége felé más
hangok kezdtek el felhangzani. Természetesen először
katolikusellenes körökben kezdték el hangoztatni
azokat a képtelen vádakat, miszerint "XII. Piusznak a
nürnbergi bírák elé kellett volna
állnia. Az ő háborús bűntette halált
érdemelt."(4).
Dave Hunt katolikusellenes író pl. ezt írja
még: "A Vatikánnak nem lehet megbocsátani se a
nácikkal való szövetkezését, Hitler
folyamatos dicsérését, se mennydörgő
hallgatását a zsidó kérdéssel
kapcsolatban. . (A pápák) folyamatos
szövetségben voltak Hitlerrel a háború
végéig, dollárok százmillióit
kaszálva be, amelyet a náci kormány fizetett ki a
Vatikánnak."(5).
Mindez aztán odáig fajult, hogy a pápa
bűnösségét, vagy bűnrészességét
teljesen tényként kezdték el kezelni, és az
ezzel való ellenkezés szinte a holokauszt
tagadásával volt egyenlő. II. János Pál
történelmi - bár többek által vitatott
helyességű - bocsánatkérése után
támadást intéztek amiatt, hogy "hallgatott" XII.
Piusz "hallgatásával" kapcsolatban. A jeruzsálemi Jad Vasem emlékhelyen 2005-ben a pápa
fényképét a felelősök közé
tették egy őt elítélő felirattal. Antonio Franco
érsek, Izrael apostoli nuncius tiltakozására a
múzeum úgy válaszolt, hogy "a történelmi igazságokat nem lehet megváltoztatni". (6) Még a Time magazinban is olyan cikk jelent meg, amely a
Katolikus Egyház "a holokauszttal szembeni rettenetes
tétlenségére és hallgatására"
hivatkozott teljesen elfogadott, igazolni sem szükséges
tényként, és azt írta, hogy Piusz vagy az
Egyház védelmezése ezzel kapcsolatban
pusztán "morális csűrés-csavarás"(7). XII. Piusz, "a béke nagy védelmezője", egyszeriben "Hitler pápája" lett.
Bár
számos nyilatkozat, újságcikk, és
könyv védte meg annak rendje és módja szerint
a pápát, mégis ezt az elképesztő
folyamatot, annak hátterét és
igazságtartamát szeretném most egy kicsit
végigjárni - elsősorban James Akin és Robert
Lockwood cikke (8) nyomán -, bízva abban, hogy mindezekkel elő lehet
segíteni, hogy eljöjjön teljességgel az az idő,
amikor a modern mítoszokat az őket megillető helyén
kezeli mindenki, és amikor meghazudtolja Isten a hű
szolgája ellen vádaskodókat, és
"örök hírnevet szerez neki" (vö. Bölcs
10,14).
XII. Piusz és a nácik
1.1 Eugenio Pacelli, nuncius, bíboros és államtitkár
Ha
inkább a történelmi dokumentumokat
részesítjük előnyben Hunt és Chick
lidérces fantáziavilága helyett, akkor ezekben azt fogjuk
találni, hogy XII. Piusz nemhogy nácibarát volt,
hanem, hogy már akkor szembeszállt a németekkel, mielőtt
még pápává választották
volna, amikor a háborút
megelőző években még csak Eugenio Pacelli bíboros volt, a
Vatikán államtitkára .
1935.
április 28-án, négy évvel a
háború kitörése előtt, Pacelli egy
beszédet mondott, hogy felhívja a
világsajtó figyelmét a nácik fenyegető
veszélyére. A leendő XII. Piusz a franciaországi
Lourdes-ban 250 ezer zarándok előtt beszélve
megállapította, hogy a nácik
"valójában csak szánalmas
plagizálók, akik a régi tévedéseket
öltöztették új köntösbe. Akkor is, ha
egy társadalmi forradalom zászlói alá
gyűlnek, akkor is, ha a világ és az élet hamis
fogalmai vezérlik őket, és akkor is, ha a faj- és
a vérkultusz babonaságának a
megszállottjai."(9) Ráadásul ez, és ehhez hasonló
beszédei a saját véleményét
tükrözték, de számos olyan feljegyzés is van,
amelyeket Pacelli vatikáni államtitkári
minőségében küldött tiltakozásul
Berlinbe, és amelyekkel mint a náci párt
ellensége híresült el.
A
németeknek az éppen uralkodó pápa, XI.
Piusz sem tetszett, aki az új német "ideák"
hajthatatlan ellenfelének bizonyult, és aki egy
teljes enciklikát ("Mit Brennender Sorge" - 1937)
írt elutasításukra. Amikor XI. Piusz 1939-ben
meghalt, a nácik rémülten gondoltak arra a
lehetőségre, hogy esetleg Pacelli lesz a megválasztott
utód.
Dr. Joseph Lichten, egy lengyel zsidó, aki diplomataként szolgált, majd később a B'nai B'rith alá tartozó Zsidó Rágalmazás Ellenes Liga (Jewish Anti-Defamation League - ADL) tisztviselője lett, ezt írta:
"Pacelli
egyértelműen kimutatta álláspontját, ami
miatt mind Olaszország, mind Németország fasiszta
kormányai nyomatékosan felemelték hangjukat az
ellen, hogy ő legyen 1939. márciusában XI. Piusz
utódja, annak ellenére, hogy az államtitkár
bíboros 1917-től 1929-ig Németországban szolgált
pápai nunciusként... A
megválasztását követő nap a Berlin Morgenpost
ezt írta: >>Pacelli bíboros
megválasztását Németországban nem
fogadták örömmel, mivel mindig szemben állt a
nácizmussal, és gyakorlatilag ő határozta meg
elődje alatt is a Vatikán politikáját.<<"(10)
A
korábbi izraeli diplomata, jelenleg ortodox zsidó rabbi,
Pinchas Lapide kijelentette, hogy XI. Piusz "jó okkal tette
Pacellit az ő náciellenes politikájának
építészévé. Pacelli nuncius 1917
és 1929 között német földön elmondott
ötvennégy beszédéből legalább
ötven tartalmaz támadást a nácizmus ellen,
vagy rosszallást Hitler tanaival szemben. Pacelli, aki a
Führerrel sohasem találkozott,
>újpogányságnak< nevezte azokat."(11)
Néhány
héttel Pacelli megválasztása után a
német Birodalmi Biztonsági Főhivatal (RSHA) kiadott egy
akkor még titkos jelentést az új
pápáról. Lapide rabbi egy részlettel is
szolgál belőle: "Tény, hogy Pacelli már
bíboros államtitkár tisztségében is
kitűnt a nemzetiszocializmus elleni támadásaival,
amellyel a demokratikus államok szívélyes
támogatását nyerte el a
pápaválasztás során. Hogy mint a
demokrácia szövetségese mennyire híres volt,
azt különösen a francia sajtóban jutatták
kifejezésre."(12)
1.2 XI. Piusz utódja
1939.
március 2-án a fehér füst Pacelli
bíboros megválasztását jelentette.
Sajnos azt az örömet, amely a XI. Piusz
pápa nyílt szembenállását
folytató, határozott pápa
megválasztását kísérte,
beárnyékolta a vészjósló politikai
fordulat Európában. A háború
végül is 1939. szeptember elsején tört ki,
amikor Németország lerohanta Lengyelországot.
Két nappal később Nagy-Britannia és
Franciaország hadat üzent Németországnak.
1940
kezdetén Hitler megkísérelte az új
pápa, megválasztása előtt kimutatott
náciellenes beállítottságát
megváltoztatni. Elküldte hozzá beosztottját,
Joachim von Ribbentropot, hogy megpróbálja
lebeszélni arról, hogy elődje, XI. Piusz pápa
politikáját folytassa.
"Von
Ribbentropnak 1940. március 11-én engedélyeztek
egy hivatalos audienciát, amely során hosszadalmas
szónoklatban fejtette ki a Harmadik Birodalom
legyőzhetetlenségét, a náci győzelem
elkerülhetetlenségét, és a pápa a
Führer ellenségeihez való
csatlakozásának könnyelműségét. XII.
Piusz udvariasan és szenvtelenül hallgatta Ribbentropot,
majd kinyitott egy hatalmas jegyzőkönyvet az asztalán,
és tökéletes németséggel elkezdte
felsorolni a zaklatások azon lajstromát, amelyet a
Harmadik Birodalom követett el Lengyelországban, megadva a
dátumot, a helyet és a pontos részleteket minden
egyes bűntetthez. A kihallgatás véget ért; a
pápa álláspontja egyértelműen
változatlan maradt."(13)
A
háború folyamán XII. Piusz valóban nem
írt enciklikákat a német terror ellen, nem
buzdította a katolikusokat az ellenállásra. Ehhez
nem kellettek körlevelek és pápai
utasítások. A pápa ezt jól tudta, és
azt is tudta, hogy mindezzel csak a náci dühöt
váltotta volna ki. "A király haragja a halál
hírnöke, de az okos ember le tudja csillapítani."
(Péld 16,14). Amíg az antikatolikus körök a
karosszékekből eltervezgetve azt
óhajtották volna inkább, hogy a pápa a
háború alatt a tengelyhatalmak területén
harsogja a propaganda ízű állításokat a
nácik ellen, addig a pápa cselekedni kezdett, és
inkább a zsidó életek megmentését
választotta, minthogy szerepeket játsszon a
kamerák előtt.
XII. Piusz és a zsidók
2.1 A hallgatás ára
XII. Piusz
nem csak jó diplomata volt, nem csak kitűnő teológus,
hanem egész lénye katolikus és keresztény
volt, igazi Krisztus-követő. A II. Vatikáni Zsinat az ő
öröksége is volt, nem véletlenül
hivatkoztak rá - a Szentírás után - a
legtöbbször a zsinati atyák a dokumentumokban. Azt
gondolom, hogy nyugodt szívvel feltételezhetjük,
hogy XII. Piusz teljes lelkiismeretével megegyezően maga is
aláírta volna a Zsinat Nostra Aetate kezdetű
nyilatkozatának zsidókról és az
antiszemitizmusról szóló sorait (NA 4.5):
"...
az Egyház - mely elutasít minden
üldözést, bárkit is érjen -
megemlékezvén a zsidókkal közös
örökségről, nem politikai
megfontolásoktól, hanem evangéliumi
vallásos szeretettől indítva fejezi ki
sajnálatát a gyűlölet, az üldözések
és az antiszemita megnyilvánulások miatt,
bármikor és bárki részéről
érték a zsidókat. [...]
Nincs
tehát alapja semmiféle elméletnek vagy
gyakorlatnak, mely ember és ember, nép és
nép között diszkriminál az emberi
méltóság és a belőle fakadó jogok
tekintetében.
Ezért
az Egyház - mint Krisztus lelkületétől idegen dolgot
- elítéli az emberek faj, bőrszín,
társadalmi helyzet vagy vallás alapján
történő bármilyen
diszkriminációját."
A
pápa tehát inkább titokban kezdett el dolgozni azon, hogy a
náciktól annyi zsidó életet mentsen meg,
amennyit csak lehet, hiszen kiirtásukra a
legintenzívebben csak a háború
kitörése után indult el a hadjárat.
"Annak
a szükségét, hogy visszatartsa magát egy
provokatív nyilvános nyilatkozattól az ilyen
érzékeny pillanatokban, teljesen elfogadott volt a
zsidó körökben. Tulajdonképpen ez egy alapvető
szabály a háborús Európában mindazon
követek számára, akik
kötelességüknek érezték, hogy mindent
megtegyenek, amit csak lehet a náci atrocitások
áldozataiért, különösképpen a
zsidókért, akik >egy ismeretlen
végállomásra< való
deportálás közvetlen veszélyében
voltak."(15)
A
határozottan kimondott vélemény negatív
következményeivel nagyon is tisztában voltak.
"Tragikus példának említhetjük, amikor
Utrecht érsekét figyelmeztették, hogy ne
tiltakozzon a holland zsidók deportálása ellen. Ő
ennek ellenére felemelte a hangját, és
ezért megtorlásul a holland katolikus zsidókat
küldték a halálba. Egyikük volt a karmelita
filozófusnő, Edith Stein."(16)
A
közszereplésektől való tartózkodást
éppen azok az emberek kérték, akiknek XII. Piusz
segített. Egy zsidó pár Berlinből, akiket egy
koncentrációs táborban tartottak fogva, de XII.
Piusz segítségével Spanyolországba
szöktek, ezt állították:
"Közülünk
senki sem akarta, hogy a pápa nyílt
álláspontra álljon. Mi mindannyian menekültek
voltunk, és a menekültek nem akarják, hogy
célba vegyék őket. A Gestapo sokkal idegesebb lett volna,
és csak fokozták volna vizsgálataikat. Ha a
pápa tiltakozott volna, akkor Róma a figyelem
középpontjába került volna. Sokkal jobb volt,
hogy a pápa nem mondott semmit. Mi mindannyian ezen a
véleményen voltunk akkoriban, és még ma is
ez a meggyőződésünk."(17)
2.2 "... a te adományod rejtve maradjon."
Amíg
az USA, Nagy-Britannia és más országok a
háború alatt gyakran visszautasították a
zsidó menekültek letelepedésének
engedélyezését, addig a Vatikán több
tízezer hamis dokumentumról gondoskodott, amelyekben
keresztényeknek igazolták a zsidókat, hogy
így kijátszhassák a nácikat. Ezenfelül
XII. Piusz komoly pénzügyi segítséget is
nyújtott a zsidóknak. Lichten, Lapide és
más zsidó történészek
összeszámolták ezeket a kötvényeket, amelyek
dollárok millióit teszik ki (a dollár akkor sokkal
értékesebb volt, mint ma).
1943-ban
Mussolinit, aki hivatali ideje alatt végig hadilábon
állt a pápasággal, az olaszok
eltávolították a hatalomból, de Hitler,
attól tartva, hogy Olaszország
különbékét köt a
szövetségesekkel, betört az országba,
átvette az irányítást, és
báburalkodónak újból kinevezte Mussolinit.
Ebben az órában, amikor a római zsidók
kerültek veszélybe, azok, akiket a pápa a
legközvetlenebbül segített, mutatta meg XII. Piusz
valódi bátorságát. Joseph Lichten
feljegyezte, hogy 1943 szeptember 27-én az egyik náci
parancsnok a római zsidó közösségtől azt
követelte, hogy fizessenek 100 font (kb. 45,4 kg) aranyat 36
órán belül, különben 300 zsidót
fognak elhurcolni. Amikor a zsidó hitközségi
tanács csak 70 font aranyat tudott összegyűjteni, a
Vatikánhoz fordultak.
"Zolli,
az akkori római főrabbi emlékirataiban írja, hogy
őt küldték a Vatikánba, ahol már
megtörténtek az előkészületek a
fogadására: >mérnökként<
hívatták, hogy vizsgáljon meg egy
konstrukciós problémát, és így a
Vatikánt figyelő Gestapo nem akadályozta meg a
belépését. A vatikáni kincstárnokkal
és az államtitkárral találkozott, akik
elmondták, hogy a Szentatya maga adta oda a
hiányzó összeget a kincstárból
származó aranyedényekből."(18)
XII. Piusz
ekkor nyilvánosan is állást foglalt az olasz
zsidókkal kapcsolatban: "A pápa erősen felemelte a
hangját, és védelmébe vette a
zsidókat az első tömeges letartóztatásukkor,
1943-ban, és a L'Osservatore Romano leközölt egy
cikket, amelyben tiltakozott a zsidók internálása
és vagyonuk elkobzása ellen. A fasiszta sajtó
innentől 'a zsidók szócsövének' nevezte az
újságot."(19)
A
náci invázió előtt a pápa keményen
dolgozott azon, hogy kimenekítse az olasz zsidókat; most
viszont arra kényszerült, hogy figyelmét a
rejtekhelyekre fordítsa.
"A
pápa kibocsátott egy utasítást, hogy az
egyházi épületek adjanak menedéket a
zsidóknak akár a lakók jelentékeny
személyes áldozatai árán is;
mentesítette a monostorokat és a zárdákat
azon kolostori szabályzat alól, amely -
néhány meghatározott
kívülálló kivételével -
mindenki számára megtiltotta ezekbe a vallási
helyekre történő belépést, és
így rejtekhelyekként használhatták őket. A
Vatikánvárosban, templomokban, bazilikákban,
egyházi hivatali helységekben és
plébániákon, 180 ismert rejtekhelyen zsidók
ezreit - a számadatok 4000-től 7000-ig terjednek - rejtettek el,
ételt, ruhát és szállást
biztosítva. Ismeretlen számú zsidónak
nyújtott védelmet Castel Gandolfo, a pápa
nyári rezidenciája, a magánházak, a
kórházak és a betegápoló
intézmények; és a pápa személyesen
viselt gondot az Olaszországból deportált
zsidók gyermekeiről."(20)
Lapide rabbi beszámol arról is, hogy:
"Rómában
láttunk egy listát 155 - olasz, francia, spanyol,
angol, amerikai és német - zárdáról
és monostorról - a legtöbbjük a vatikáni
tulajdonjog határán kívül... amelyek
menedéket nyújtottak mintegy 5000 római
zsidónak végig a német megszállás
alatt. Nem kevesebb mint 3000 zsidó talált
menedéket ekkor a pápa nyári
rezidenciáján, Castel Gandolfoban; hatvanan éltek
kilenc hónapon keresztül a jezsuita Gergely Egyetemen,
és fél tucatnyian aludtak a Pápai Biblia
Intézet pincéjében."(21)
Különösen
figyelemreméltó, hogy a pápa nem csak
engedélyezte a zsidók elrejtését a
különböző Róma környéki
egyházi épületekben. Ő magában a
Vatikánban, és saját nyári
otthonában, Castel Gondolfoban is rejtegette őket. Az olasz
zsidók nácik elleni védelmében elért
eredménye jelentős. Lichten feljegyzi, hogy amire a
háború véget ért csak 8000 zsidót
szállítottak el a nácik
Olaszországból(22) - jóval kevesebbet, mint Európa más országaiból.
XII. Piusz
nem csak az olasz zsidókkal törődött. 1944.
június 25-én nyílt táviratot
intézett Horthy Miklós tengernagyhoz, Magyarország
kormányzójához, valamint nunciusa, Angelo Rotta a
pápa nevében tizenhétszer tiltakozott a magyar
kormánynál. Így a pápa nunciusa
segítségével 800 ezer zsidó tervezett
deportálását volt képes
megállítani. Rotta nuncius, természetesen a
pápa segítségével, számos
további életet mentett meg.
"A
nyilas hatalomátvételt követően a nuncius
megszervezte a Szentszék védelme alatt álló
házak hálózatát... Összesen
tizenkét védett házuk volt november-december
folyamán... A tizenkét házban összesen
mintegy 3000 személy tartózkodott... A nunciatúra
épületében, fent a Várban pedig mintegy 200
személyt bújtattak...
A
mentésnek ugyancsak fontos eszköze volt az ún.
oltalomlevelek, véd- vagy menlevelek kiadása,
kiállítása. Ezeket a nunciatúra a
kikeresztelkedetteknek adta elsősorban. A formanyomtatvány
tulajdonosa a Vatikán védelme alatt állt. A
vatikáni menlevelek száma mintegy 15 000 volt, az
összes többi semleges követség által
kiállítottal azonos nagyságrendű.
Végül a nunciatúra megszervezte a
mentőszolgálatot Budapest és Hegyeshalom között
a halálmenet idején, és amint tette Apor
püspök, úgy Rotta érsek és
munkatársai is több tucatnyi embert menekítettek ki
a munkaszázadokból, a transzportokból."(23)
Amikor 1943.
február 8-án a szlovák belügyminiszter
hivatalosan bejelentette, hogy az országot teljesen
zsidótlanítják, Slachta Margit, a Szociális
Testvérek Társasága rend
főelöljárója azonnal Rómába ment, hogy
egy privát audiencián informálhassa XII. Piuszt a
fenyegető veszélyről. Ennek eredmény az lett, hogy a
pápa azonnal utasította pozsonyi nunciusát, hogy
tiltakozzék a szlovák kormánynál és
az államelnöknél - Tisónál, aki
katolikus pap volt -, és vegye rá a szlovák
püspöki kart is egy közös tiltakozásra.
Ennek következtében a deportálás itt is
elmaradt.(24)
A
pápa fáradozásai nem voltak ismeretlenek a
zsidó hatóságok előtt még a
háború alatt sem. Jeruzsálem főrabbija, Isaac
Herzog 1944. február 28-án egy személyes
köszönetnyilvánítást küldött a
pápának, amelyben ezt mondta: "Izrael népe sohasem
fogja elfelejteni, amit Őszentsége és
kiváló megbízottjai, az igaz
civilizáció valódi fundamentumait
formáló hit örök alapelveitől sugalmazva
tettek, értünk, szerencsétlen
fivérekért és nővérekért,
történelmünk legtragikusabb
órájában, ami az isteni Gondviselés
élő bizonyítéka a világban."(25)
Más
zsidó vezetők szintén egyetértettek ebben.
Románia bukaresti rabbija, Safran 1944. Április
7-én egy hálaüzenetet küldött a
pápai nunciusnak: "Nem könnyű megtalálni a megfelelő
szavakat, amelyekkel kifejezhetnénk azt a
szívélyességet és vigasztalást, amit
a legfőbb főpap törődéséből tapasztaltunk meg, aki
hatalmas összeget ajánlott fel, hogy enyhítse a
deportált zsidók szenvedéseit... Románia
zsidósága sohasem fogja elfelejteni ezeket a
történelmi fontosságú tetteket."(26)
Róma
főrabbija, Israel Zolli szintén közzé tett egy
hálanyilatkozatot: "Amit a Vatikán tett, azt
kitörölhetetlenül és örökre
szívünkbe véstük... A papok és még
magasabb egyházi emberek olyan dolgokat tettek,
amelyekért örökre tiszteletadással tartozunk a
katolicizmus felé"(27).
A háború után Zolli katolikus lett, és a
pápa iránti tiszteletből, azért, amit ő a
zsidókért tett, és ami Zolli
megtérésében is szerepet játszott,
keresztnevének az "Eugenio" nevet vette fel - a pápa
saját nevét. Zolli hangsúlyozta, hogy
megtérésének teológiai indokai voltak, ami
biztosan igaz, azonban tény, hogy a pápa
zsidókért végzett kemény munkája
kétségtelenül szerepet játszott abban az
ösztönzésben, hogy rátekintsen a
kereszténység igazságaira. Lapide ezt írja:
"Amikor
Zolli 1945-ben felvette a keresztséget, és a pápa
Eugenio keresztnevét vette fel, a legtöbb római
zsidó meg volt arról győződve, hogy
megtérése a hála tette volt a zsidó
menekültek háborús
segítségéért, és, az ismételt
tagadások ellenére, sokaknak ma is ez a
véleménye. Így a Conservative Judaism 1964-es nyári számában Barry Dov Schwartz rabbi
ezt írta: >Sok zsidó vette rá magát a
megtérésre a háború után a
hála jeléül, azon intézmény
iránt, amely megmentette életüket.<"(28)
Lapide
könyvében megbecsülte azoknak a zsidóknak a
teljes számát, akiket annak eredményeképpen
mentettek meg, hogy XII. Piusz az Egyház teljes
súlyát dobta be a titkos küzdelembe. Összeadva
azoknak a zsidóknak a számát, akiket
különböző területeken mentettek meg, és
levonva azok számát, akiket más okok mentettek
meg, mint pl. néhány európai protestáns
dicséretre méltó erőfeszítései,
"azon zsidó életek végső száma, akiket a
Katolikus Egyház mentett meg, az okmányok alapján
legkevesebb 700 ezer lélek, de minden
valószínűség szerint közelebb áll... a
860 ezerhez."(29).
Ez jóval magasabb, mint amennyit az összes zsidó
segélyszervezet Európában összesen meg tudott
menteni. Lapide kiszámította, hogy XII. Piusz és
az általa vezetett Egyház volt a legsikeresebb
zsidókat segítő szervezet az egész
Európában a háború alatt, mind a
Vöröskereszt, mind az összes többi
segélyszervezet eltörpült mellette.
Egy mítosz születik... (30)
3.1 A fikció színháza
Az a
nézet, amelyben XII. Piusz náci
kollaboránsként szerepel, nem egy történelmi
revizionizmus esettanulmányai alapján született meg.
Sőt, nem is a rendelkezésre álló
történelmi dokumentációkból,
beleértve a nürnbergi per aktáit, vagy
nyilvánosságra hozott kormányzati
jelentéseket vizsgáló történelmi
tanulmányokból indult ki.
XII. Piusz mítoszát igazából Rolf Hochhuth kreálta egyik színpadi művében 1963-ban, aki
máskülönben egy tizedrangú kelet-német
színdarabíró volt. Az 1931-ben született
Hochhuth tagja volt egy II. világháború
utáni mozgalomnak, ami "dokumentumszínház" vagy "a
valóság színháza" néven volt ismert.
Az irányzat egy a nagy gazdasági
világválság alatt népszerű amerikai
színházi formából nőtt ki.
Társadalmi kérdések színházi
bemutatása tényszerű riportok
felhasználásával jellemezte. A "tényeknek"
fontosabbnak kellett lenniük, mint a művészi
ábrázolásnak. Dokumentumoknak és
aktáknak kellett bizonyítaniuk a szövegkönyvet.
"A
dokumentumdráma sok szempontból a történelmi
drámával rokon, amennyiben történelmi
eseményt dolgoz fel. Míg a történelmi
dráma nem ígéri az események pontos,
valósághű rekonstruálását, hanem
megelégszik a fontos mozzanatok (események,
történelmi személyiségek stb.)
történeti hűségével - addig a
dokumentumdráma azt az illúziót akarja kelteni a
nézőben, hogy a színpadon a megtörtént
történelem elevenedik meg."(31)
Ez a műfaj a
vietnámi háború allegorikus színműveiben is
feltűnt, amelyek a Pentagon aktáin alapultak, vagy
párbeszédes formában mutatták be direkt
összeválogatva Richard Nixon Fehér Ház-i
beszédeit.
A
háború utáni Németországban Hochhuth
és mások arra használták fel a
"tények színházát", hogy
felderítsék és feltárják a
náci történelmet. Peter Weiss A vizsgálat című darabja pl. részleteket használt fel
tanúvallomásokból, amelyeket Auschwitz
haláltáborának tisztviselői adtak. Hochhuth
bár egy hagyományosabb színházi
előadást alkotott, mégis a "tények
színháza" stílusában lett bemutatva. Az
1963-as A helytartó-ban Hochhuth egy olyan kitalált
ábrázolással támadott, miszerint XII. Piusz
pápa egy rideg, cinikus és nemtörődöm
hallgatást tanúsított a holokauszt alatt. Piuszt
egy náci hajlamokkal rendelkező, cigarettázó piperkőcként mutatta be, aki sokkal inkább törődik a
vatikáni befektetésekkel, mint az emberéletekkel.
(Hochhuth egy olyan színműnek is a szerzője, ahol Winston
Churchillt vádolja egy gyilkosságban való
bűnrészességgel. Senki sem szentelt nagy figyelmet erre a
műre.)
A helytartó megbízhatóságát még Piusz legbőszebb
becsmérlői is elutasították. John Cornwell a Hitler pápája (32)című írásában a következőket írja:
"Ez
a történelmi fikció kevés dokumentumon
alapult. [XII. Piusz] egy fösvény
képmutatóként való jellemzése olyan
távol áll az igazságtól, mint amilyen
nevetséges. Akárhogy is, Hochhuth darabja
nagymértékben megsérti a dokumentumfilm
legalapvetőbb kritériumait: az ilyen történetek
és portrék csakis akkor érvényesek, ha
bizonyíthatóan igazak."
A
nyilvánvaló hibák, előítéletek
és a történelmi hitelesség hiánya
ellenére mégis A helytartó lett a XII.
Piusz elleni vádak alapja öt évvel a halála
után. Miért? Mivel ez termékeny talajt
szolgáltatott a különféle Piusz-ellenes
reakcióknak.
3.2 Emberek feletti politika
XII. Piusz
késői pápaságának antisztálinista
és antikommunista dolgai miatt sok II.
világháború utáni
történész között vált népszerűtlenné.
Ez egy olyan időszak volt, amikor a baloldali érzelműek
még kacérkodtak a sztálinizmussal, bár a
szovjet vezető, Nikita Kruscsov nyíltan beszélt a
világnak az igazi sztálini hagyaték, mint
világnézet, lassú haláláról.
A baloldali akadémiai körök szenvedélyes
légkörében, különösen
Olaszországban az 1950-es évek végén, majd
végig az 1960-as években, az általános
vád Piusz ellen az volt, hogy bár nem volt
nácibarát a háború alatt, de jobban
gyűlölte a bolsevizmust, mint ahogy Hitlert gyűlölte. Ez
többnyire azon alapult, hogy a pápa ellenezte a Szövetségesek azon igényét, hogy Németországnak feltétel
nélkül meg kell adnia magát. Piusz azt hitte, hogy egy ilyen
ultimátum csak folytatná a háború borzalmait
és szaporodnának a gyilkosságok: egy
vélemény, amivel lehet ellenkezni, azonban aligha
elegendő ok ebből azt levezetni, hogy enyhe volt a
náci Németországgal szemben. Azonban a Szövetségesekkel ellenkező
álláspontját, amely a
szükségesnél bármennyivel is
meghosszabbította a háborút, később
úgy magyarázták mint egy pápai tervet,
mellyel egy erős Németországot akart volna támogatni
védőpajzsként a szovjet kommunizmus ellen.
Ezenfelül
a pápát azzal is hibáztatták, hogy egy
olyan szovjetellenes légkört segített
létrehozni, amely a hidegháborút
eredményezte a 40-es 50-es években. Hochhuth vádja
a pápa "hallgatásáról"
előkészítette azt a teóriát, hogy Piusz
abból a célból tagadta meg
Németország nyilvános
bírálatát, hogy az ország hatékonyan
elláthassa a szovjet terjeszkedés folyamatos
blokkolását.
Az
elmélet, természetesen, ugyanannyira a képzelet
szüleménye, mint Hochhuth színműve. Nem volt hiteles
bizonyíték még egy ilyen pápai stratégia
sugallatára se. Mégis népszerűvé
vált, különösen a marxista szimpatizáns
történészek között az 1960-as
években. Mindazonáltal még ez az elmélet
sem szólt a pápa
megvádolásáról, amely szerint
"kollaborált" volna a holokauszt során, sem más
olyan vádakról, hogy az Egyház bármi
mást tett volna, mint, hogy zsidó életek
százezreit mentette meg. Mindennek a
nyilvánvalósága egyszerűen annyira szilárd volt.
Azonban az "emberek feletti politika" érdekhajhász
alapját biztosította a holokausztra adott
válaszban, és egy ilyen kegyetlen okoskodást
húzott rá a pápára.
A helytartó tehát sokkal nagyobb jelentőséget kapott, mint amennyit
megérdemelt. A baloldaliak arra használták fel,
hogy kétséget támasszanak a kommunista-ellenes
pápaságban. Piusz helyett, aki egy körültekintő
és törődő pápaként volt ismert, aki minden
rendelkezésre álló eszközt megragadott arra,
hogy megmentse az európai zsidókat a
tökéletes náci csapdából, egy
politikai cselszövő képet kreáltak, aki
életeket áldozott fel, hogy megállítsa a
kommunizmus terjedését. A helytartó pusztán a szócsöve volt a történelem egy
ideológiai magyarázatának, ami elősegítette
a "hallgató" XII. Piusz mítoszának
megalkotását, aki semmit sem tett a náci
öldöklés ellen.
A helytartó megjelenése a zsidó közösségen
belül is nagy visszhangot keltett. A zsidó világ
Adolf Eichmann bírósági pere során
újra élte a holokausztot. A náci "Végső
megoldás" kulcsemberét, Eichmannt,
Argentínában fogták el 1960-ban, 1961-ben
állították bíróság elé
Izraelben, és 1962-ben kivégezték. Sok
zsidó számára Eichmann pere
újraélesztette azokat a borzalmakat, amelyeket a
nácik vittek végbe. Ugyanebben az időben Izraelt minden
irányból megfenyegették az egységes arab
államok. A háború akármelyik pillanatban
kitörhetett. A helytartó visszhangzott
világszerte a zsidó közösségekben, amely
úgy mutatta be Izraelt, mint aki az ellenségektől
körülvéve harcol a végső
túlélésért.
A
pápai támogatás és a zsidóknak a
háború alatt nyújtott segítség
két évtizedes elismerése ellenére, Hochhuth
megalapozatlan vádja vált népszerűvé minden
szemszögből. II. János Pál
bocsánatkérése után egy cikkben a
jeruzsálemi Uri Dormi jól leírta ezt a
hatást:
"A helytartó megjelent héberül, és elsőként
közölték a hírt egy másik
hallgatásról, XII. Piusz hallgatását a
holokausztról. A háború alatti
pápát, akit 1941 Szentestéjén a New York
Times szerkesztői úgy dicsértek, hogy "az egyetlen
uralkodó maradt Európa kontinensén, aki
egyáltalán fel merte emelni a hangját" leleplezte
a fiatal, vakmerő drámaíró."
3.3 A saját pecsenye sütögetése
Egy
érdekes csavar, hogy hogyan használták fel a
Piusz-ellenes modern legendát még az Egyház belső
kritikusai is. Amikor Cornwell Hitler pápája című könyve megjelent 1999-ben az Egyesült
államokban, nagyfokú médiavisszhangot
váltott ki XII. Piusz állítólagos
"hallgatása". Ám Cornwell alapvető célja az volt,
hogy kételyt támasszon II. János Pál ellen
elődje, XII. Piusz befeketítése által.
Feltűnő
volt, hogy milyen kevés figyelmet szenteltek ennek a fontos
konklúziónak. Cornwell felhasználta a
holokausztot, hogy támogasson és
alátámasszon egy sajátos véleményt
az Egyházon belül a pápai tekintély
szerepéről. Könyvét János Pál
egyházon belüli irányítása ellen
írta, pártfogolva vele egy sajátos, ún.
liberális elképzelést arról, hogy hogyan
kellene az Egyházat működtetni. Meglepő, hogy milyen
kevesen ütköztek meg, különösen a zsidó
kommentátorok közül, hogy a holokausztot így
használják fel, és élnek vele vissza az
Egyház belső vitája során.
Hasonlóképpen James Carroll a Constantine's Sword (33) (Konstantin kardja) című könyvében az
antiszemitizmus történetét és a holokausztot
használta fel, hogy előálljon az
állítólagos egyházi reform liberális
közhelyeinek listájával. Ő lényegében
a holokausztot és XII. Piusz pápa
állítólagos "hallgatását"
használta fel arra, hogy érveljen a női
papszentelés és a papi cölibátus
eltörlése mellett.
Befejezés
A modernkori
katolikus legendák - hiszen nem csak XII. Piusz esete
vált azzá - folytatódni fognak, hiszen egy
korunkbeli eszmét és célt szolgálnak. Az
egyébként zavaros és rosszhírű német
színműíró által teremtett Piusz-ellenes
mítosz is folytatódik, hiszen ez is egy olyan célt
szolgál korunk társadalmában, amelynél
mindenféle eszközt bevetnek, akkor is, ha semmi köze
sincs a történelmi realitáshoz. Ebbe vagy
beletörődünk, vagy megharcolunk minden egyes olyan
részért, amelynek szentsége, értéke,
nagysága nem tűrhet előttünk bántalmat. Mint itt,
amikor egy ember becsülete, igazvoltja, hírneve forog
kockán, akinek nevét sárba dobták és
meggyalázták, nem riadva vissza
hazugságtól, csalástól,
megtévesztéstől, és gúnytól, csak
azért, hogy kicsikarjanak maguknak egy kis szubjektív
"igazságot". Természetesen ezek a negatív
legendák az ember hiszékenysége
révén még a jóhiszemű embereket is
befolyásolják, és így olyan erejű
homályt képesek előidézni, amelynek
feloszlatásához nem elegendő a józan ész,
vagy az udvarias kézlegyintések, se
néhány gyertya gyújtása.
A
boldoggá avatási ügy jelenleg abban a
stádiumban van, hogy XVI. Benedek pápa elrendelte a
folyamatban általában megszokottan végső
"alkalmassági" megfontolás
megvizsgálását, azaz használ-e az adott kor
egyházának a boldoggá avatás, jelen esetben
konkrétan, hogy milyen hatással volna a
keresztény-zsidó párbeszéd jelenlegi
helyzetére (34). Az Il Giornale-ban megjelent cikkben (35) Andrea Tornielli megemlíti, hogy miközben Izrael
vatikáni nagykövete már többször is
interveniált a boldoggá avatás elhalasztása
érdekében, a zsidóság nagy része -
főleg az ortodoxok - nem osztja a Pacelli ellen - leginkább az
úgymond liberális részről - felhozott
vádakat. XII. Piusz méltánylói és
dicsérői közé több mai világhírű
zsidó történész is tartozik (pl. Sir Martin
Gilbert, David Dalin). Ezért talán jogosan
remélhetjük, hogy XII. Piusz képe egyszer majd
átkerül a Jad Vasem jelenlegi faláról az
"Igaz Ember" címet viselő emberek tablójába.
Bibliográfia
Felhasznált irodalom:
- Akin, J., How Pius XII Protected Jews, in This Rock Magazine, VIII (1997/2)
- Lockwood, R. P., A Pius Legend, in This Rock Magazine XVII (2006/11)
- Pius XII and the Holocaust (szerk. Graham, R.) Catholic League for Religious and Civil Rights, New Rochelle 1988.
- Lapide, P. E., Three Popes and the Jews, Hawthorn, New York 1967.
- Gergely, J., A Magyar Katolikus Püspöki Kar, az Apostoli Szentszék és a Soá, in Magyar megfontolások a Soáról (szerk.: Hamp, G., Horányi, ö., Rábai, L.), Balassi Kiadó - Magyar Pax
Romana Fórum - Pannonhalmi Főapátság, Budapest-Pannonhalma 1999.
- Adriányi, G., XII. Piusz, a magyarok barátja, in: új Ember Magazin, IV. (2003/12)
További ajánlott irodalom:
- Blet, P., XII. Piusz és a második világháború, új Ember, Budapest 2005.
- Gilbert, M., The Righteous: The Unsung Heroes of the Holocaust, Henry Holt and Company, New York 2003.
- The Pius War: Responses to the Critics of Pius XII. (szerk. Bottum, J. - Dalin, D. G.), Lexington Books, Lanham 2004.
- Dalin, D. G., The Myth of Hitler's Pope: How Pope Pius XII Rescued Jews from the Nazis, Regnery, Washington, D.C. 2005.
- Rychlak, R. J. - Novak, M., Righteous Gentiles: How Pius XII and the Catholic Church Saved Half a Million Jews from the Nazis, Spence, Dallas 2005.
Lábjegyzetek
(1) Legutóbb két amerikai szervezet (Catholic League for
Religious and Civil Rights és a Society of Catholic Social
Scientists) kezdett közös
aláírásgyűjtésbe, amelyben arra
kérik XVI. Benedek pápát, hogy gyorsítsa
meg a boldoggá avatási eljárást.
(2) Di Giovanni, S. M., Pius XII and the Jews: The War Years, as reported by the New York Times, Catholic League for Religious and Civil Rights, http://www.catholicleague.org/pius/piusnyt/bio.htm
(3)Idézte: La Civilta Cattolica, 1958, III, 323.
(4)Chick, J., Smokescreens, Chick Publications, China, California 1983, 45.
(5)Hunt, D., A Woman Rides the Beast, Harvest House, Eugene, Oregon 1994, 284.
(6)Magyar Kurír, Az izraeli nuncius nem vesz részt a soa megemlékezésen
(7)Morrow, L., Is It Enough to Be Sorry?, in Time Magazine, CDV (2000/12)
(8)lásd: Bibliográfia.
(9)Pius XII and the Holocaust (szerk. Graham, R.), Catholic League for Religious and Civil Rights, New Rochelle 1988, 106.
(10)Lichten, J., A Question of Moral Judgement: Pius XII and the Jews, in Graham, 107.
(11)Lapide, P. E., Three Popes and the Jews, Hawthorn 1967, 118.
(12)Uo. 121.
(13)Lichten, 107.
(14)A II. Vatikáni Zsinat dokumentumai, SZIT, Budapest 2000.
(15)Pius XII and the Holocaust (szerk. Graham, R.), Catholic League for Religious and Civil Rights, New Rochelle 1988, 18.
(16) Lichten, 30.
(17)Uo. 99.
(18)Uo. 120.
(19)Uo. 125.
(20)Uo. 126.
(21)Lapide, P. E., Three Popes and the Jews, Hawthorn 1967, 133.
(22)Lichten, 127.
(23)Gergely, J., A Magyar Katolikus Püspöki Kar, az Apostoli Szentszék és a Soá, in Magyar megfontolások a Soáról (szerk. Hamp, G. - Horányi, ö. - Rábai,
L.) Balassi Kiadó - Magyar Pax Romana Fórum - Pannonhalmi
Főapátság, Budapest - Pannonhalma 1999.
(24)Adriányi, G., XII. Piusz, a magyarok barátja, in új ember magazin, IV (2003/12)
(25)Pius XII and the Holocaust (szerk. Graham, R.), Catholic League for Religious and Civil Rights, New Rochelle 1988, 62.
(26) Lichten, 130.
(27)American Jewish Yearbook 1944-1945, 233.
(28)Lapide, 133.
(29)Uo. 215.
(30)Lockwood R. P., Deconstructing The Deputy, in Catalyst, V (2000/6)
(31) A dokumentumdráma, in A magyar irodalom története 1945-1975, Akadémiai Kiadó, Budapest 1981-1990, vol. III, 1359.
(32) Cornwell, J., Hitler's Pope. The Secret History of Pius XII, Viking Penguin, London - New York 1999.
(33) Carroll, J., Constantine's Sword. The Church and the Jews, Houghton Mifflin, New York 2001.
(34) érszegi, M. A., újabb vizsgálatok XII. Piusz boldoggá avatása előtt, in Vatikáni Figyelő
(35) PIO XII beato? Il Vaticano prende tempo
(Fel)