KATOLIKUS HITVéDELEM

AZ EGYHáZ TANíTáSA, A BIBLIA éS AZ EGYHáZATYáK áLTAL

Az Egyház

 
Főoldal Vissza Előre


Isten országa



Jézus Krisztus igehirdetésének központjában Isten országának meghirdetése áll. Mit is jelent ez a szó: Isten országa, vagy a több helyen vele szinonim Mennyek országa? A görög kifejezés pontos fordítása: Isten királysága (baszileia tou theou), avagy a Mennyek királysága (baszileia tón ouranón), de hasonló értelemben jelenik meg más kifejezésekben, mint pl. az Atya királysága, a Fiú királysága, Krisztus királysága. Ezek jelenthetnek halvány teológiai hangsúlypontokat az értelmezésben, azonban az összes kifejezés ugyanarról szól.

Sokan asszociálják tévesen ezt a királyságot a Mennyországgal, pedig szóba se jöhetne ez a párhuzam. Ez abból adódik, hogy a Mennyek országa és a Mennyország szótanilag hasonló alakú. Azonban egyrészről a Mennyország végül is csak úgy jelenik meg, hogy Menny (ouranosz), ahol nincs szó országról/királyságról, másrészről a Mennyek királysága kifejezés „mennyek” tagja nem a Mennyre utal, hanem Istenre, mivel ez Isten metonímiája. A zsidók kerülték Isten nevének kimondását és leírását, és inkább körülírták azt. Azaz a Mennyek országát Isten országa értelemben kell értelmezni.

Jézus eme szóhasználata teljesen új volt (az „Isten királysága” kifejezés egyedül a Bölcs 10,10-ben található), ami azt is jelzi, hogy valami újat mond, hogy valami eddig nem igazán ismert dologról beszél. Előképek találhatók az Ószövetségben, amelyek az Isten királyságának szinonim kifejezései (pl. „az Úr királysága”: 1Krón 28,5; 2Krón 13,8; „királyságom”, „királyságod”, „királysága”: 1Krón 17,14; Zsolt 145, 11; Bölcs 6,4; vö. 1Krón 29,23; 2Krón 9,8), valamint az olyan helyek, ahol Isten királyként szerepel: pl. Kiv 15,18; Szám 23,21; MTörv 33,5; 1Sám 8,7; 12,12; Iz 6,5; Jer 8,19. Ami nagyon fontos, Isten királysága ezeken a helyeken mindig Izraelre vonatkozik, ugyanígy Isten mint király Izrael királya (esetleg ez alól kivételt képezhet a Bölcs, és Iz 6,5, ahol a föld királyaként mutatkozik). Azonban a király cím sose csak egy díszítő jelző, hanem az Isten és népe közötti viszony kifejeződése, amelyben Isten uralkodik, és a nép szolgálatában áll. A király a Messiás, a Megváltó rokon értelmű szava, aki megszabadítja Izraelt, védelmezi és az üdvösségre, az új eónba vezeti azt (vö. Iz 33,22; 44,6; 52,7-10; Ez 20,33.37; Abd 21; Mik 2,13; 4,7; Szof 3,15). Summa summarum: Isten Izrael királya, Isten királysága pedig Izrael konkrét népe.

A fentiekből következik, hogy Izrael királysága Istené ugyan, de ugyanakkor egy konkrét, látható közösség, ugyanúgy, ahogy az Egyház esetében mi ezt valljuk. Isten uralkodik felette, mert az övé, hiszen Ő teremtette (pl. Iz 43,15), és Ő választotta saját népévé (pl. MTörv 14,2), azonban ezt az uralmat mindig is képviselte egy vezér, vagy egy király.

Izrael nyájának pásztora maga Isten (pl. Iz 40,11; 49,10; Jer 13,17; Zak 10,8; stb.), azonban ezt a gondoskodást és vezetést földi pásztor is képviseli:

Zsolt 77.21
Mint egy nyájat, néped úgy vezetted Mózes és Áron kezével.

Szám 27.15-20
Mózes erre így kérte az Urat: "Uram, minden lénynek éltető Istene, rendelj valakit a közösség fölé, aki bevonul az élükön, kivezeti és odavezérli őket. Ne hasonlítson az Úr közössége pásztor nélküli nyájhoz." Az Úr ezt válaszolta Mózesnek: "Vedd Nun fiát, Józsuét - ő olyan ember, akiben lélek van -, tedd rá kezedet, állítsd Eleazár pap és az egész közösség elé, s a szemük láttára ruházd rá a tisztséget. Engedj át neki egy részt tekintélyedből, hogy Izrael fiainak egész közössége engedelmeskedjék neki.
2Sám 5.2
Már tegnap és tegnapelőtt is, amikor még Saul volt a királyunk, te voltál, aki vezetted Izrael hadjáratait. S az Úr is azt mondta neked: Legeltesd népemet, Izraelt, és légy Izrael fejedelme.
2Sám 7.7
Amíg Izrael fiaival ide-oda vándoroltam, mondtam-e egyetlen szóval is Izrael bírái közül, akiket pásztornak rendeltem népem, Izrael fölé, egyetlen egynek is: Miért nem építtek nekem cédrusfából házat?

A föld és Izrael bírája az úr (pl. Ter 18,25; Iz 33,22), de bírói tisztét földi bírák is gyakorolják:

1Sám 7.15
Sámuel egész életében bíráskodott Izrael fölött.
2Krón 19.5
Vidéken is, városról városra bírákat rendelt Júda minden megerősített városába.
2Krón 19.6
A bírákat figyelmeztette: "Vigyázzatok, mit cselekesztek! Bíráskodástokkal ugyanis nemcsak az embereket, hanem az Urat is szolgáljátok. Azért veletek lesz bírói működéstekben.
ApCsel 7.35
Az Isten azt a Mózest küldte vezetőnek és szabadítónak a csipkebokorban megjelent angyal kezével, akit megtagadtak, mondván: Ki tett meg elöljárónkká és bíránkká?

Ugyanígy, talán kifejezettebben, Isten Izrael vezére, fejedelme és királya (lásd fent), de uralkodását a király jelképezi és gyakorolja is, hiszen maga az Úr adta át neki trónját:

1Sám 9.17
Amikor Sámuel észrevette Sault, az úr nyomban tudtára adta: "Ez az az ember, akiről beszéltem neked. Ő uralkodjék népem fölött."
2Sám 5.2
Már tegnap és tegnapelőtt is, amikor még Saul volt a királyunk, te voltál, aki vezetted Izrael hadjáratait. S az Úr is azt mondta neked: Legeltesd népemet, Izraelt, és légy Izrael fejedelme.
2Sám 7.8
Ezenkívül mondd még meg szolgámnak, Dávidnak: Ezt mondja a Seregek Ura: Elhoztalak a legelőről, a juhok mögül, hogy népem, Izrael fejedelme légy.
1Krón 28.5
összes fiaim közül - az Úr ugyanis sok fiút adott nekem - a fiamat, Salamont választotta ki az Úr, hogy az Úr királyságának trónján üljön Izrael fölött.
1Krón 29.23
Salamon - mint király - elfoglalta az úr trónját, hogy atyja, Dávid helyett uralkodjék. Tetszésre talált, és egész Izrael engedelmeskedett neki.
2Krón 9.8
áldott legyen az Úr, a te Istened, aki kedvét találta benned, és trónjára ültetett, hogy uralkodjál, az Úr, a te Istened szándéka szerint. Az Isten szereti ugyanis Izraelt, és meg akarja tartani mindörökké, azért tett meg királyává, hogy jogot és igazságot szolgáltass."
2Krón 13.8
Most tehát ti azt gondoljátok, hogy ellen tudtok állni az Úr királyságának, amelyet Dávid fiainak kezére bízott? Azért, mert nagy tömeggel jöttetek, és veletek vannak az aranyborjak, amelyeket Jerobeám készített nektek istenekül?

Tehát Dávid és utódai kapják meg azt az isteni ígéretet, hogy az ők fogják Izrael igaz népét vezetni abban a királyságban, amit Isten megalapított. Ez a királyság földi királyság, földi királlyal az élén, akit azonban maga Isten vezet, s ha nem tartja be a Törvényt és a szövetséget, akkor védelmét megvonja tőle, s büntetés alá vonja (vö. 1Sám 13,8-15; 15,10-30; 2Sám 12,1-12; 1Kir 11,31-39; 21,17-24).

Az ígéretben az is szerepel, hogy ez a királyság, amely, ne felejtsük, hogy a földön létezik, örök időkre szól:

2Sám 7.12-16
Ha aztán napjaid betelnek és megtérsz atyáidhoz, megtartom utánad magvadból származó utódodat és megszilárdítom királyságát. [Az házat épít nevemnek, én meg minden időkre megszilárdítom királyi trónját.] Az atyja leszek, ő meg a fiam lesz. Ha eltévelyedik, az emberek módjára bottal fegyelmezem, s olyan csapásokkal, amelyek az emberek fiait érik. De irgalmamat nem vonom meg tőle, amint elődödtől megvontam. Nem, házad és királyságod örökre fennmarad színem előtt, trónod örökre szilárd marad.
2Sám 7.16
házad és királyságod örökre fennmarad színem előtt, trónod örökre szilárd marad.

Zsolt 89.4-5
"Szövetséget kötöttem választottammal, megesküdtem szolgámnak, Dávidnak: nemzetségedet minden időkre alapítom, trónodat minden nemzedékre megszilárdítom."

1Krón 17.12. 14
Ő épít majd nekem házat, s én örökre megszilárdítom trónját… Megtartom mindörökre házamban, országomban, és trónja szilárd lesz örökre."

Tehát Isten egy örökké tartó folytonosságot ígért meg Dávidtól kezdve, amely – mivel az idő még nem teljesedett be – ma is tart. Azonban, ahogy ez majd minden esetben így van, az Ószövetség még korlátolt, nem teljesen tisztán látott képei majd csak az Újszövetségben tisztulnak meg, mikor is maga Isten Fia nyilatkoztatja ki Isten üzenetét, hogy az Ószövetséget ne érvénytelenítse, hanem beteljesítse (Mt 5,17).

Azonban Izrael földi királyai, pásztorai hűtlennek bizonyultak több esetben is (vö. 1Kir 16,25. 30-33; 2Kir 16,2kk; 21,1-9; Jer 2,8; 10,21; 23,1k; 50,6; Ez 34,1-10; stb.), ezért Jahve maga vette kézbe a nyájat (Jer 23,1-3; 31,10; Ez 34,1-10), és olyan fejedelmet ígér föléjük, aki igazságos, győztes és békeszerző lesz (Iz 9,5; 32,1-5; Mik 5,1-5; Zak 9,9-10.), és olyan pásztorokat, „akik tudással és belátással legeltetnek” (Jer 3,15). Az igazságos fejedelem a Messiás, Jézus Krisztus, aki Dávid fiaként örök időre átveszi Izrael trónját, s így beteljesedett az isteni ígéret.

Lk 1.32-33
Nagy lesz ő és a Magasságbeli Fiának fogják hívni. Az Úr Isten neki adja atyjának, Dávidnak trónját, és uralkodni fog Jákob házán örökké, s országának nem lesz vége.


Mt 13.24.31.33.44.45.47.
A mennyek országa hasonlít ahhoz az emberhez, aki jó magot vetett a földjébe.
A mennyek országa hasonlít a mustármaghoz
A mennyek országa hasonlít a kovászhoz

A mennyek országa hasonlít a szántóföldben elrejtett kincshez

A mennyek országa hasonlít a kereskedőhöz

hasonlít a mennyek országa a tengerbe vetett hálóhoz

Mt 11.12
A mennyek országa Keresztelő János idejétől mindmáig erőszakot szenved, az erőszakosok szerzik meg.

Mt 25.1-2
A mennyek országa hasonlít a tíz szűzhöz, akik fogták lámpásukat, és a vőlegény elé mentek. Öt balga volt közülük, öt pedig okos.

Mk 4.26-29
Azután ezt mondta: "Isten országa olyan, mint az az ember, aki magot vet a földbe. Utána, akár alszik, akár ébren van, éjjel vagy nappal, a mag kicsírázik és szárba szökik, maga sem tudja hogyan. A föld magától terem, először szárat, aztán kalászt, majd telt szemet a kalászban. Mikor a termés beérik, rögtön fogja a sarlót, mert itt az aratás."

Lk 9.27
Igazán mondom nektek, hogy azok közül, akik itt állnak, némelyek nem halnak meg, míg meg nem látják az Isten országát."

Lk 13.19
Hasonlít a mustármaghoz, amelyet egy ember fogott és elvetette a kertjében. Kikelt, és hatalmas fává terebélyesedett, úgyhogy az ég madarai tanyáztak ágai között."

Mt 12.28
De ha én Isten Lelkével űzöm ki a gonosz lelkeket, akkor már elérkezett hozzátok az Isten országa.
Mk 1.15
és mondta: "Beteljesedett az idő, és már közel van az Isten országa. Tartsatok bűnbánatot, és higgyetek az evangéliumban.”
Lk 11.20
De ha én az Isten ujjával űzöm ki a gonosz lelkeket, akkor már közel van hozzátok az Isten országa.
Lk 17.21
Nem lehet azt mondani: Nézzétek, itt van, vagy amott! Mert az Isten országa közöttetek van.

Jel 1.6
Ő szeret minket, vérével megváltott bűneinktől, s Atyjának, az Istennek országává és papjaivá tett bennünket. övé a dicsőség és a hatalom örökkön-örökké! Amen.

Jel 1.9
én, János, a királyságban (= országban / ugyanaz a görög szó) és a türelmes várásban testvéretek Jézusban, és az üldöztetésben társatok, a Patmosz nevű szigeten voltam, az Isten szava miatt, és Jézus tanúságtétele miatt.

Jel 5.10
Istenünk országává és papjaivá tetted őket, és uralkodni fognak a földön.

(Top)