A pápa tekintélye és Róma
primátusa
Mit fogad el az Orthodoxia?
írta:
Szász Péter Domonkos
Protestánsokkal folytatott
disputa során többször hangzott el
a pápaság ill. Róma püspökének primátusa
ellen azon érv, hogy
„az
orthodoxok is elfogadják a Szent Hagyományt, mint a hit zsinórmértékét,
mégsem fogadják el Róma primátusát és a pápa tekintélyét”, s
ebből az következik, hogy
„a
katholikus Egyház meghamisította a Szent Hagyományt, így jogos volt a
reformáció”.
A
katholikus válasz
erre az
első látásra fogas, ám mégis könnyen
cáfolható kérdésre a következő:
1. A XVI. században föllépő hitújítók, nem a
Szent Hagyomány (amelynek csak egy része a leírt Szent írás)
védelmében léptek föl, hanem egy
addig szinte ismeretlen, ill.
már
addig is elítélt tanítást hirdettek, miszerint a hit egyetlen
zsinórmértéke (kánonja) a Szent írás,
a Biblia: meggyőződésük szerint az
apostolokkal lezárult kinyilatkoztatás egésze benne található, s ennek
hiteles magyarázata nincs alárendelve látható egyházi tekintélynek.
Ebben áll a „sola Scriptura” doktrína
lényege. Ennek folyománya lett az, hogy
a szubjektív írásértelmezés folytán
mára már
több tízezer felekezetre
oszlott a protestáns tábor, és alapvető kérdésekben sincs
egyetértés az egyes „evangéliumi” gyülekezetek között. Ezek ugyanis
nemcsak látható szervezetileg nem alkotnak egyetlen „látható
Egyház”-at, hanem még
a hitben egy
„láthatatlan Egyház”-zá sem állnak össze, hisz van gyülekezet,
mely tagadja a Biblia alapján Jézus istenségét, van, amely elismeri a
szodómikus (homoszexuális) kapcsolatokat, van, amelyik a szombatot üli
meg újra, van, amelyik a vasárnapot, van amelyik fogyaszt alkoholt,
van, amelyik nem. Azaz még a „láthatatlanság” szempontjából, a
hitegység szempontjából sem helytálló a „sola Scriptura”-elv.
2. Az a vád, miszerint „ha
igaz lenne a katholikus tanítás a Szent Hagyományról” nem állna fönn,
hogy „az Orthodoxia, s így az első évezred keresztyénsége semmit sem
tud a pápai tekintélyről, primátusról és tévedhetetlenségről” megdől.
Méghozzá nemcsak azon katholikus álláspont által, hogy maga a Szent
írás, és az első évezred egyháztörténete (részletesen lásd
itt és
itt) mond
ennek ellent (mely azt bizonyítja, hogy a VIII. század végétől
kezdődött erőteljes formában a primátus tagadása egyes bizánci
theológusok részéről); hanem azáltal is, hogy
a jelenkor ill. a közelmúlt
legjelesebb orthodox gondolkodói és
theológusai a pápaság intézményét már nem „latin gőgnek”,
„eretnekségnek” titulálják, hanem
elismerik annak reális meglétét már az első évezredben. Ez
a fajta
„primátus” vagy „prioritás”
szerintük is egyetemes elismertségnek
örvendett az osztatlan Egyházban.
Sajnos ez a vád -
képzetlenség, tájékozatlanság, korunk hitbeli zűrzavara miatt - nem
egyszer
jó szándékú katholikusok
részéről is elhangzik. Ők a következő
támpontokat vegyék figyelembe, ha
magukat katholikusnak vallják:
1. Ha valaki
katholikus, akkor tárgyi valóságában azért az, mert a katholikus
hitszabályt hiszi és vallja, azaz a következőt:
„Hiszem és vallom mindazt, amit a
katholikus Anyaszentegyház elém tesz, hogy higgyem.”
2. A katholikus
Anyaszentegyház rendkívüli tanítóhivatalán keresztül a Szent Lélek
megerősítette azt az igazságot, hogy
Péter
joghatósági primátussal bírt minden egyes hívő felett közvetlenül is,
méghozzá nem emberi hagyomány, hanem
isteni
jog - Jézus Krisztus rendelkezése -
folytán. Ezen kívül megerősítette
azt is, hogy
ez
a fajta primátus Róma
püspökének személyében
öröklődik, mint az Egyház szervezeti
egységének
„kőkemény” biztosítéka. Dogma lett továbbá az is, hogy
Jézus Krisztus tévedhetetlenséget is ígért
Péternek (hit és erkölcs kérdésére nézve, ha „ex cathedra Petri”
nyilatkozik), s
ebben is utóda Róma
mindenkori püspöke. Ez nem barokk cicoma, hanem olyan dogma,
mely a Szent Hagyomány (közte első helyen a Szent írás) és az
ősegyházi kor tanúságával is összhangban van.
Aki ezeket nem vallja, nem hirdetheti
magáról, hogy katholikus.
3. Hogy ez egy
„természetes emberi képződmény és fejlődés
terméke” lenne, pedig
katholikus
számára azért
nem tartható,
mert a
benső - lényegi -
dogmafejlődés, mint
eretnek tévtan elítélést nyert,
szintén az
I. Vatikáni Zsinaton:
„Dei Filius” kezdetű hittani rendelkezés a
katholikus hitről; III. kanón a hit és értelem viszonyáról
„Aki lehetségesnek mondja,
hogy az Egyház által előadott dogmák majd a tudomány előrehaladtával
attól eltérő értelmet nyerhetnek, mint amilyet az Egyház azoknak
tulajdonított és tulajdonít: legyen kiközösítve!”
Részletek az angolul
megjelent „PéTER
PRIMáTUSA: Egyháztani tanulmányok a korai egyházról” c. műből,
mely John Meyendorff
szerkesztésében látott napvilágot a Szent
Vlagyimir Szeminárium Kiadója gondozásában, 1992-ben.
A könyv itt
megrendelhető angolul.
Három sarkalatos tézist idézek a műből, melyből
kettő a negyedik, egy pedig az ötödik fejezetében található.
1. TéZIS
Nyikolaj
Afanassieff: „Az egyház, mely a szeretetben
elnököl.”
4. FEJEZET
(91 - 143. oldal)
[A szerző (+1966) a párizsi Orthodox Theológiai Intézet
kánonjogi és egyháztörténeti professzora volt.]
Péter és Pál, a „két dicsőséges
apostol”
Az Orthodox Egyház nem
rendelkezik rendszeresen kifejtett, dogmákba rendezett tanítással az
Egyház kormányzatáról, következésképpen elegendő érvvel sem arra, hogy
cáfolja az egyetemes primátus
tanítását.
|
„Ha általánosságban
tanulmányozzuk a primátus problémáját, és
speciálisan Róma primátusát, nem szabad, hogy polémikus szenvedélyek
irányítsanak bennünket: a probléma abban áll, hogy megnyugtató
feleletet adjunk önmagunk és az orthodox theológia számára a kérdésben.
A probléma megoldása sürgős, mivel az
orthodox theológia nem alkotott semmiféle rendszeres tanítást az
egyházkormányzatról.
Jóllehet valamiféle tanítással rendelkezünk
arról, hogy az Egyetemes Zsinat látható, normatív szerve az Egyház
kormányzásának, de azt látjuk jelenleg, hogy e tanításunk nem
elegendő, hogy megdöntse a
katholikus tanítást a primátusról.”
(Afanassieff, 92. oldal)
2. TéZIS
uo.
A
legkorábbi egyházatyák
elismerték Róma primátusát, és az orthodox gondolkodók,
theológusok legjobbjai is elismerik ezt.
|
Római Szent Kelemen (Kr.u. 96
körül)
„Nézzünk szembe a
tényekkel! Tudjuk,
hogy Róma Egyháza ’a prioritással
bíró egyház’ helyzetében volt
már az
első század végére. Ebben
az időben kezdődött csillagának
fölemelkedése a történelem égboltjára, mint annak legkiválóbban
tündöklő fényessége… Ez már megjelenik a Rómaikhoz írt levélben,
ahol olybá
tűnik, hogy Róma kapja azt a hivatást - mint valami
nagyon fontos
küldetést -, hogy a többi egyház
élére álljon. Maga Szent Pál a
tanúja,
hogy a rómaiak hite az egész világon elismert. (Róm 1: 8)… Van egy okmányunk ezen
kívül, mely a legkorábbi hitelt érdemlő bizonyítéka annak, hogy Róma egyháza az
autoritás (egyházkormányzati,
pásztori tekintély) rendkívüli
helyzetében volt ebben a
korszakban. Ez a dokumentum
Római Szent Kelemen levele… Ismeretes, hogy
Kelemen a Római Egyház
’vezetője’ volt…”
(Afanassieff, 124. oldal)
„A levél egy kimért
fogalmakba öntött exhoratio (buzdítás) alakját ölti fel; de
ugyanakkor világosan
mutatja,
hogy Róma Egyháza döntő
súlya mellett is körültekintő volt Korinthosz
Egyházára nézve, midőn
beleszólt az általa figyelemmel kísért
korinthoszi, belső eseményekbe.
Tehát Róma Egyháza az első század
végére felmutathat egy bizonyítékot a
saját prioritásáról, mint a más
egyházakban történt viták
döntőbírája.
Figyelembe veendő az, hogy a Római Egyház nem érezhette kényszerítve
magát, hogy csináljon egy ügyet annak bizonyítékaként, hogy
’önkényeskedő beleszólásokat’ igazoljon véle, ahogy ma tekintünk a más
egyházak benső ügyeibe való beleszólásra egy másik által. Ennek a
prioritásnak az alapjairól, bizonyításáról nem mond semmit a
Kelemen-levél… úgy tűnik, Rómának
nem
voltak kétségei afelől, hogy prioritását vita nélkül elfogadják.”
(Afanassieff, 125-126. oldal)
Antióchiai Szent Ignác (Kr.u.
110 körül)
„Antióchiai
Szent Ignác
írásaiban találjuk az első közvetlen
bizonyítékot a Római Egyház
prioritására. Róma Egyházáról
szólva Ignác
két vonatkozásban használja a ’mely
elnököl’ kifejezést… A Római
Egyház
- ’mely elnököl a szeretetben’ - az, akin a
szereteten alapuló
egyetértés nyugszik a helyi egyházak
között. A kifejezés ’mely
elnököl’
görög értelme vitathatatlan; hímnemben
használva a püspökre utal, mint
a helyi egyház fejére, ki ’az első helyen’
foglal helyet az
eucharisztikus összejövetelen, mely a központi
ülést, széket jelöli. Ő
valóságosan az egyháza elnöke… Ignác
leírja, hogy a helyi egyházak összegyűlnek
közös eucharisztikus
liturgiára, ahol minden egyháznak, azaz
püspökének megszabott helye van
(ülésrend), és Róma
Egyházáé a szék, mely az ’első
helyet’ foglalja el
mind közül. Tehát - mondja Ignác - Róma
Egyháza valóságosan bírja a
prioritást a szerető egyetértésben egyesült
egyházak teljes közössége
felett… Korszakában nem volt más egyház,
mely igényt tartott volna arra
a szerepre, melyet Róma Egyháza birtokolt.”
(Afanassieff, 126-127. oldal)
Lyoni Szent Irenaeus (Kr.u.
180 körül)
„Más
bizonyítékot is
találunk Róma helyzetére nézve Iraeneus,
lyon-i
püspöknél. Fő műve - Adversus Heareses - tartalmaz egy
híres passzust,
mely sok, komoly vitát kiváltott. Vitathatatlanul ez a
legfontosabb
dokumentum valamennyi közül, mely Róma
Egyházának a többiek között
elfoglalt helyzetére fényt vet… Iraeneus az
apostolok Szent
Hagyományára hivatkozik az eretnekek
tévedéseivel szemben. Ez a
hagyomány - mondja - minden helyi egyházban
megőrződött a püspöki
jogfolytonosság által. Véleménye szerint
lehetetlen ezt a bizonyosságot
minden egyes helyi egyházban végigvezetni, ezért
arra szorítkozik, hogy
egy püspöki széket, méghozzá Róma
püspöki székét veszi lajstromba, azt
az egyházat, melyben az egész emberiség
számára hirdetett Apostoli
Hagyomány és Hit biztosan megőrződött az ő
koráig… Irenaeus úgy
gondolta, hogyha arra szorítkozik csupán, hogy egy
bizonyos egyház, ti.
a Római Egyház
áthagyományozódását lajstromba
veszi, eleget tesz
valamennyi helyi egyház püspökutódlása
bizonyításának. A Római Egyház
választásának indítékául a
következőt hozza föl: ’itt
csak a
legnagyobb, a legrégibb és
mindenki előtt ismert egyháznak, annak, amit a két
dicsőséges apostol
Péter és Pál Rómában
alapított és szervezett, az apostoloktól
átvett
hagyományát s a püspökök sorozata
révén egészen napjainkig hirdetett
hitét ismertetjük.’…”
„Ireneus kitart véleménye
mellett, hogy bárki, aki az igazságot keresi,
az Apostolok Hagyományában találhatja csak meg, melyet minden helyi
egyház megőrzött. Fel kell
tételeznünk, hogy tanítása szerint az ’Apostoli Hagyomány és Hit, mely
az egész emberi nem számára hirdettetik’ a Római Egyházban a többinél
jobban megőrződött, vagy legalább is egy sokkal kézzelfoghatóbb úton.Később,
Irenaeus megjelöli ezt az Egyházat - Róma - melyhez
minden más
egyháznak ’conveniálnia’ kell. Úgy
gondolom, hogy valószínűleg a
’convenio’ értelme itt ’valakihez
fordul/folyamodik’ ’segítségét
kéri’
jelentéssel bír. Ezek után a következő
észrevételt tehetjük: minden helyi
egyháznak Rómához kell
folyamodnia… Ez a passzus
Ireneusnál (AH 3. 4: 1) megvilágosítja
a Róma Egyházáról tett megjegyzésének jelentését: ha
vita van egy
helyi egyházban, az adott
egyháznak Róma segítségét kell
igénybe vennie azért a Hagyományért,
mely minden egyes egyházban megőrződött.”
(Afanassieff, 128. oldaltól)
„Róma hivatása (a
„prae-niceai periódusban”) abban állt, hogy a
döntőbíró szerepét
játszotta vitás
kérdések lezárásában, mint az
elé tett tanítások igaz/hamis voltának
megállapítója. Róma valóban az a
központ volt, hová mindenki fordult,
ha tanításának az Egyház
lelkiismeretével (consensus) való
összeegyeztethetőségét próbára akarta
bocsátani. Nem számolhattak
sikerrel, kivéve, ha ez az egy feltétel - Róma
Egyháza elfogadja
tanításukat - teljesül, mivel Róma
elutasító döntését a többi
egyház
mind figyelembe vette. Számos
ilyen eset ismeretes…"
(Afanassieff, 133. oldal)
Carthágói Szent Cyprián (Kr.u.
250 körül)
„… Tanítása értelmében valóban volt
egy kizárólagos püspök, mint az Egyetemes Egyház feje…
Cyprián
szerint minden püspök bírja Péter
trónusát (köztük Róma
püspöke), de
Péter széke a
’par exellence’ péteri
trónus. Róma püspöke közvetlenül
Péter örököse, míg a többiek
csupán
közvetetten, és a
legtöbbször Róma közvetítésével. Ezután hangsúlyozza
Cyprián, hogy Róma
Egyháza a gyökere és kútfője a Katholikus Egyháznak. (Ecclesiae
Catholciae matricem et radicem
Roma est.) A téma gyakran
ismétlődik Cyprián több írásában, és konklúziójához
kétség nem fér: számára Róma
széke ’ecclesia principalis unde unitas sacerdotalis exorta est’.
(A legfőbb egyház melytől az egyházi
rend
egysége ered.)
(Afanassieff, 98-99. oldal)
3. TéZIS
Alexander Schmemann: A primátus
eszméje az orthodox egyháztanban.
5. FEJEZET
(145 - 171. oldal)
[A szerző (+1983) a Szent Vlagyimir Szeminárium
elöljárója volt (1962 és 1983 között), ahol egyháztörténetet és
liturgikát oktatott.]
Péter és András - Róma és Bizánc
testvérisége
Nincs kétség afelől, hogy a
Katholikus Egyház egyetemes primátusban való hite tárgyilagos
vizsgálatának nyilvánvaló tanúsága az, hogy a Rómában való egység és
egyetértés az ökumenizmus központjában van, és az Atyák és
Egyetemes Zsinatok egyöntetű tanúsága is ez, melynek tagadása csak a színtiszta
Róma-ellenes előítéletekben gyökerezik.
|
„Végül eljutottunk a
primátus legmagasabb és végleges alakjához: az egyetemes primátushoz.
Hosszú ideig
Róma-ellenes előítéletek vezették az
orthodox egyházjogászok többségét,
akik egyszerűen tagadták bármilyen primátus
múltbeli létét, avagy
jelenkori szükségességét. Ám a kánoni
hagyományok tárgyilagos tanulmányozása nem hagy kétséget afelől, hogy a
helyi ’egyetértés központjain’ avagy primátusain túl, az Egyház ismerte
az egyetemes primátust is…”
„Lehetetlen azt
állítani, hogy - a
helyi primátusok megjelenése előtt - az Egyház már fennállásának első
napjaitól kezdve ne rendelkezett volna az egység és egyetértés
ökumenikus
központjával. Az apostoli
és zsidó-keresztény időszakban ezt
Jeruzsálem Egyháza bírta, majd később - Antióchiai Szent Ignác megfogalmazása
szerint - ’az
agapén elnöklő’ Róma Egyháza.
Ezt az alakját és meghatározását az egyetemes primátusnak tartalmazza Afanassieff testvér kimerítő
elemzése, ezért felesleges ismétlésbe nem bocsátkozunk. Továbbá nem áll
szándékunkban fölhozni az Atyák és az
Egyetemes Zsinatok összes egybehangzó tanúságtevését, melyek elismerik
Rómát, mint a rangban elöljárót, és az egyetemes (ökumenikus)
egyetértés központját.”
„Kizárólag a ferdítő
vitairodalom az
egyetlen, mely ezeket az egybehangzó és jelentős tanúságtételeket
ignorálja. Ez történt
minálunk, s bár lehet arról vitatkozni,
hogy a katholikus történészek és theológusok az előterjesztett
bizonyítékokhoz mindig jogi vonzatokat adva eltorzították-e azt vagy
sem, ez nem jogosítja fel önmagában az orthodox opponenseiket, hogy
szisztematikusan bagatellizálták a primátus mellett érvelő nyilvánvaló
bizonyítékaikat. Az orthodox
theológia még mindig adós a primátus - első évezredbeli Egyházban
betöltött - szerepének valós orthodox kiértékelésével, mely mentes a
polémikus vagy apologetikus túlzásoktól.”
(Schmemann, 163-164. oldal)
**************************************
„Milyen lelki énekkel dicsérjük Pétert
és Pált?
Az istentelenséget legyőző
és fáradhatatlan ajkakat;
A Szent Léleknek
félelmetes kardjait;
Róma dicső ékességét, az
egész
Földkerekség gyönyörűségét?
Az új Szövetségnek
Isten-véste kőtábláit,
Amelyeket a Sionon
hirdetett ki Krisztus,
Akié a nagy irgalom.”
„Magasztalunk benneteket,
Krisztus apostolai:
Szent Péter és Szent Pál,
akik az egész világot
Tanításaitokkal
megvilágosítottátok, és a Földnek
Minden határait
Krisztushoz vezéreltétek!”
(Részlet a bizánci liturgiából)
(Fel)