|
A szóbeli
gyónás szüksége
(Frissítve: 2008. 02. 17.)
Mi a probléma?
Mit mond erről az Egyház?
A Katolikus
Egyház Katekizmusa
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
Mit mond erről a Biblia?
Mit mondanak erről az ókeresztény
írók?
Mit mondanak erről mások?
Mi
a probléma?
(Fel)
Mit
mond erről az Egyház?
A
Katolikus Egyház Katekizmusa
1424 [A bűnbánat szentségét]
a
gyónás (a bűnök megvallása)
szentségének nevezik amiatt, hogy a bűnök
beismerése, megvallása a pap előtt e
szentség lényeges összetevője. Mélyebb
értelemben ez a szentség "hitvallás" is, mert
elismeri és dicséri Isten szentségét
és irgalmasságát a bűnös emberek iránt.
1447 A századok folyamán a konkrét forma, melynek
keretében az Egyház ezt az Úrtól kapott
hatalmat gyakorolta, sokat változott. Az első
századokban a keresztségük után
különösen súlyos bűnöket (pl.
bálványimádás, emberölés vagy
házasságtörés) elkövető
keresztények kiengesztelődése rendkívül
szigorú fegyelmi követelményhez volt kötve: a
bűnbánóknak bűneik miatt sokszor éveken át
nyilvánosan kellett vezekelniük, mielőtt a
megbocsátást elnyerték. E "bűnbánók
rendjébe" (mely csak bizonyos súlyos bűnök
levezeklésére szolgált) csak ritkán, egyes
vidékeken az életben csak egyszer bocsátottak
valakit. A keleti szerzetesi hagyománytól indítva
a 7. században ír misszionáriusok hozták
Európába a "magánbűnbánat"
gyakorlatát. Ez nem igényelt hosszadalmas,
nyilvános vezeklést az Egyházzal
történő kiengesztelődés előtt. A
szentség ettől kezdve a bűnbánó és a
pap között rejtett módon valósult meg. Ez az
új gyakorlat biztosította az ismétlés
lehetőségét és elvezetett a rendszeres
gyónás gyakorlatához. Lehetővé tette,
hogy egyetlen szentségi cselekményben lehessen
föloldozni a súlyos és a bocsánatos
bűnöket. Nagy vonalakban az Egyház a
bűnbánattartásnak ezt a formáját gyakorolja
napjainkig.
1448 A különböző változások
ellenére, melyeken a szentség szertartása
és fegyelme a századok során átment,
alapszerkezete változatlan maradt. Két
egyenlőképpen lényeges eleme van: egyrészt a
Szentlélek hatására megtérő ember
cselekedete, a bánat, a bűnvallás és az
elégtétel; másrészt Isten cselekedete az
Egyház szolgálata által. Az Egyház, mely a
püspök és papjai által Jézus Krisztus
nevében a bűnbocsánatot adja és
meghatározza az elégtétel módját,
imádkozik a bűnösért és vele együtt
bűnbánatot tart. Így a bűnös meggyógyul
és újra fölvétetik az egyházi
közösségbe.
1450 "A bűnbánattartás arra készteti a
bűnöst, hogy szívesen vállaljon mindent;
szívében bánat, ajkán bűnvallomás;
cselekedetében teljes alázat vagy
gyümölcsöző
elégtétel."[Római Katekizmus 2, 5, 21; vö.
DS 1673.]
1455 A bűnök megvallása (vádolása)
pusztán emberi szempontból nézve is
megszabadító, és megkönnyíti a
másokkal való megbékélést. A
gyónásban a megvallás által az ember
szembenéz a bűnökkel, melyekben vétkesnek bizonyult;
vállalja a felelősséget, és ezáltal
újból megnyílik Isten és az Egyház
közössége felé, hogy lehetővé
váljon egy új jövő.
1456 A papnak tett bűnvallomás a bűnbocsánat
szentségének lényeges része: "A
bűnbánóknak a gyónásban föl kell
sorolniuk valamennyi halálos bűnüket, melyeknek gondos
lelkiismeretvizsgálat után tudatában vannak,
még ha egészen titokban és a Tízparancsolat
két utolsó parancsa ellen követték is el;
[Vö. Kiv 20,17; Mt 5,28.] mert ezek a bűnök néha
súlyosabban megsebzik a lelket és veszélyesebbek,
mint azok, amelyeket egész nyilvánosan követtek
el": [DS 1680.]
"Amikor a krisztushívők igyekeznek megvallani összes
bűnüket, amire emlékeznek, mindent az isteni
irgalmasság elé tárnak, hogy bocsánatot
nyerjenek. Aki azonban másként cselekszik és
valamit tudatosan visszatart, valójában semmit sem
tár a pap által az isteni Jóság elé
megbocsátásra. »Ha ugyanis a beteg szégyelli
fölfedni a sebét az orvosnak, az orvosság nem
gyógyítja meg azt, amit nem ismer.«"[DS 1680;
vö. Szent Jeromos: Commentarius in Ecclesiasten 10,11]
1457 Az Egyház parancsolata szerint "minden hívő,
miután eljutott a megkülönböztetés
korára, köteles meggyónni súlyos bűneit,
melyeknek tudatában van, legalább évente
egyszer." [CIC 989; vö. DS 1683; 1708.] Aki tudatában van
annak, hogy halálos bűnt követett el, még ha a bűn
fölött mélységes bánatot is érez,
ne járuljon a szentáldozáshoz anélkül,
hogy szentségi föloldozásban nem
részesült,[Vö. DS 1647; 1661.] kivéve, ha a
szentáldozásnak súlyos indoka van és
lehetetlen meggyónni. [Vö. CIC 916, CCEO 711.] A gyermekek
kötelesek a bűnbocsánat szentségéhez
járulni, mielőtt elsőáldozók
lennének. [Vö. CIC 914.]
1458 A mindennapos hibák (a bocsánatos bűnök)
gyónása szorosan véve nem kötelező, de
az Egyház nyomatékosan ajánlja.[Vö. DS 1680;
CIC 988, 2. §] Bocsánatos bűneink rendszeres
meggyónása segítséget jelent
lelkiismeretünk alakításában, a rossz
hajlamaink elleni küzdelemben, lehetővé teszi, hogy
Krisztus gyógyítson bennünket és a
Lélek életében gyarapodjunk. Ha gyakrabban
fogadjuk Isten irgalmasságának
ajándékát e szentségben, az sürgetni
fog, hogy mi magunk is irgalmasszívűek legyünk, mint ő:
[Vö. Lk 6,36.]
"Aki megvallja bűneit, és vádolja bűneit, már
Istennel cselekszik. Isten vádolja bűneidet; ha te is
vádolod, csatlakozol Istenhez. Az ember és a bűnös
bizonyos értelemben két valóság: ha azt
hallod, ember, azt Isten teremtette; ha azt hallod, bűnös, az az
ember műve. Töröld le, amit te műveltél, hogy Isten
megmentse azt, amit ő alkotott (...). Amikor kezd nem tetszeni
neked, amit műveltél, akkor kezdődnek a jó
cselekedeteid, mert vádolod a gonosz cselekedeteidet. A
jó cselekedetek kezdete a rossz cselekedetek megvallása.
Teszed az igazságot, és világosságra
jössz." [Szent Ágoston: In Iohannis evangelium tractatus
12, 13]
1480 A többi szentséghez hasonlóan a bűnbánat
szentsége is liturgikus cselekmény. A szentség
kiszolgáltatásának elemei rendszerint a
következők: köszöntés és a pap
áldása, Isten igéjének olvasása -- a
lelkiismeretet megvilágosítására és
a
bánat fölkeltésére -- és
buzdítás a bánatra; gyónás, mely
beismeri a bűnöket és föltárja a pap
előtt; elégtétel kirovása és
elfogadása; a pap által adott föloldozás;
hálaadás, majd elbocsátás a pap
áldásával.
1482 A bűnbánat szentsége helyet kaphat
közösségi bűnbánati szertartás
keretében is, melynek során a hívek együtt
készülnek föl a gyónásra és
együtt adnak hálát az elnyert
bocsánatért. Ebben az esetben a bűnök
személyes megvallása és az egyéni
föloldozás az igeliturgiában -- olvasmányok,
homília, közös lelkiismeretvizsgálat,
közös ima a bűnbocsánatért, Miatyánk,
közös hálaadás -- kap helyet. Ez a
közösségi ünneplés világosabban
kifejezi a bűnbánat egyházi--közösségi
jellegét. Bármilyen formában
történjék, a bűnbánat szentsége
természeténél fogva mindig liturgikus, azaz
egyházi és nyilvános cselekmény.[Vö.
II. Vatikáni Zsinat: Sacrosanctum concilium 26--27.]
1483 Súlyos szükség esetén a
kiengesztelődés közösségi
formáját is lehet választani
általános gyónással és
föloldozással. Ilyen súlyos szükség a
közvetlen halálveszély, amikor a papnak vagy
papoknak nincs elegendő ideje-idejük meghallgatni valamennyi
bűnbánó gyónását. Ilyen helyzet van
akkor is, ha nincs elegendő gyóntató, aki a sok
gyónó egyéni gyónását
megfelelő időn belül meg tudná hallgatni, s
ennek következtében a bűnbánók saját
hibájukon kívül hosszú ideig
nélkülözni kényszerülnének a
szentségi kegyelmet vagy a szentáldozást. Ebben az
esetben a föloldozás
érvényességéhez a hívekben meg kell
lenni a szándéknak, hogy súlyos bűneiket a
lehető leghamarabb egyénileg meggyónják.
[Vö. CIC 962, 1. §] Annak megítélése,
hogy egy általános föloldozás
szükséges feltételei megvannak-e, a
megyéspüspökre tartozik. [Vö. CIC 961, 2. §]
A hívők nagy száma egy nagy ünnepen vagy
zarándoklatokon nem jelent ilyen szükséghelyzetet.
[Vö. CIC 961, 1--2. §]
1484 "Az egyéni és teljes bűnvallomás és
feloldozás marad változatlanul a hívek Istennel
és az Egyházzal történő
kiengesztelődésének az egyedüli és
rendes módja, kivéve, ha egy ilyen bűnvallomás
fizikailag vagy erkölcsileg lehetetlen." [Ordo Peenitentiae.
Praenotanda 31] Ennek nagyon mély alapjai vannak. Krisztus
cselekszik minden szentségben. Ő személyesen fordul
minden egyes bűnöshöz: "Fiam, bocsánatot nyertek
bűneid" (Mk 2,5). Ő az orvos, aki egyenként fordul minden
beteghez, akinek szüksége van rá, [Vö. Mk
2,17.] hogy meggyógyítsa; ő emel föl minden
beteget, és viszi be újra a testvéri
közösségbe. Ezért a személyes
gyónás az Istennel és az Egyházzal
történő kiengesztelődés
legkifejezőbb formája.
1491 A bűnbánat szentsége a bűnbánó
bűnös három cselekedetéből és a pap
föloldozásából szövődik. A
bűnbánó cselekedetei: bánat, gyónás,
vagyis a bűnök föltárása a pap előtt, az
elhatározás a jóvátételre és
a jóvátétel elvégzése.
1493 Aki el akarja nyerni a kiengesztelődést Istennel
és az Egyházzal, minden súlyos bűnét meg
kell vallania a pap előtt, melyeket még nem gyónt
meg, s melyekre gondos lelkiismeretvizsgálat után
emlékszik. A bocsánatos bűnök
meggyónása nem kötelező, de az Egyház
által nagyon ajánlott.
(Fel)
Tanítóhivatali
megnyilatkozások
Nagy Szent I. Leó: A "Magna
indignatione" levél (Kr. u. 459) (DH 323)
(2. fejezet) Azt az apostoli
szabály ellen való
merészséget is, amelyről a minap szereztem
tudomást, hogy egyesek tiltott szokást követnek,
minden módon azonnal meg kell szüntetni. Az olyan
bűnbánat-tartásról van ti. szó, amellyel
kapcsolatban a hívők azt követelik, hogy ne olvassák
fel nyilvánosan az egyes bűnök fajtáiról egy
könyvecskébe leírt bűnvallomást, minthogy
amivel a lelkiismeret vádolt, azt elég egyedül a
papoknak felfedni titkos gyónással.
Bár ugyanis a teljes őszinteség dicséretesnek
látszik, amely az istenfélelem miatt nem fél
attól, hogy az emberek előtt pironkodnia kell, mégis
mivel nem mindenkinek olyanok a bűnei, hogy akik kérik a
bűnbocsánatot, ne féljenek azokat
nyilvánosságra hozni, távolítsák el
azt az oly elítélendő szokást, nehogy sokan
elhárítsák a bűnbánat
gyógyszerét, míg vagy szégyenkeznek vagy
félnek, hogy ellenségeik előtt kinyilvánulnak azok
a tettek, amelyek miatt törvényes
intézkedéssel lehetetlenné tehetők.
Elegendő ugyanis az a gyónás,
amellyel először
Istennek tárulkoznak ki, azután a papnak is, aki ott van,
hogy közbenjáró legyen a bűnbánók
bűneiért. Csak akkor lehet ugyanis több embert
bűnbánatra felszólítani, ha a gyónó
lelkiismeretét a nép füle hallatára nem
teszik nyilvánossá.
III. Ince / IV.
Lateráni Zsinat:
Gyónás és áldozás (Kr. u. 1215) (DH
812; 813)
Mindkét nemből való minden
hívő, miután a
megkülönböztetni tudás éveihez
elérkezett, legalább egyszer egy évben minden
bűnét egyedül és becsületesen gyónja meg
saját papjának, és a rá kiszabott
elégtételt (penitencia) törekedjék erői
szerint elvégezni...
A pap pedig legyen megfontolt és óvatos, hogy tapasztalt
orvos módjára öntsön bort és olajat
[vö. Lk 10,34] a sérült sebeire; gondosan kutassa ki
mind a bűnösnek, mind a bűnnek a körülményeit,
hogy azokból okosan megértse, milyen tanácsot kell
neki adnia és miféle orvosságot kell alkalmaznia,
a beteg meggyógyításánál
felhasználva különböző tapasztalatait.
IV. Jenő: Az
örményekkel
való egyesülés "Exultate Deo" bullája (Kr. u.
1439) (DH 1323)
A negyedik szentség a
bűnbánat, ennek mintegy anyaga a
bűnbánó tettei, éspedig három
részletben. Első a szív bánata, ide tartozik, hogy
fájlalja az elkövetett bűnt, s elhatározza, hogy nem
vétkezik a jövőben. Második a száj
vallomása, ehhez tartozik, hogy a bűnös minden
vétkét, amire csak emlékszik, teljesen
meggyónja papjának. Harmadik a bűnökért
való elégtétel, amit a pap megítélt:
ez kiváltképpen imádság, böjt
és alamizsna által történik.
III. Gyula
/ Tridenti Zsinat: Tanítás a bűnbánat
szentségéről, 5. fejezet. A gyónás. (Kr. u.
1551) (DH 1679-1682)
A bűnbánat szentségének imént
megvilágított alapításából az
egész Egyház mindig értette, hogy az Úr a
teljes bűnbevallást is elrendelte [vö. Jak 5,16; 1Jn 1,9;
Lk 17,14]. Sőt mindenkinek, aki a keresztség után
elbukott, isteni jogon szükséges, mert a mi Urunk,
Jézus Krisztus, mikor a földről a mennybe
készült felmenni, a papokat hagyta önmaga
helyetteseiül [Mt 16,19; 18,18; Jn 20,23], mint
elöljárókat és bírákat, hogy
eléjük kerüljön minden halálos bűn,
amelybe a keresztények estek, hogy így a kulcsok
hatalmával a bűnök megbocsátásának
vagy megtartásának ítéletét
kimondják. Biztos ugyanis, hogy a papok ezt az
ítélkezést nem tudják gyakorolni, ha nem
ismerik az ügyet, és a büntetések
kiszabásában a méltányosságot sem
őrizhetik meg, ha csupán általánosságban, s
nem részletesen és egyenként tárják
fel a bűnöket előttük.
Ezekből arra kell következtetni, hogy a bűnbánóknak
minden halálost bűnt, amely szorgos önvizsgálat
után tudatosul, a gyónásban elő kell
számlálniuk, még ha teljesen titkosak
volnának is, és csak a tízparancs utolsó
két parancsa ellen követték el [Kiv 20,17;
MTörv 5,21; Mt 5,28]; - ezek nemritkán súlyosabban
mardossák a lelket és veszélyesebbek
azoknál, amiket nyíltan követünk el. Mert a
bocsánatos bűnök, melyekkel még nem vagyunk
kizárva Isten kegyelméből, s melyekbe gyakrabban
esünk bele, jóllehet helyesen és hasznosan, minden
előítélet nélkül előadhatók a
gyónásban [7. kánon], amit a jámborabb
emberek gyakorlata igazol, mégis bűn nélkül el lehet
hallgatni és sok másféle lelki gyógyszerrel
is el lehet törölni. Valóban, minthogy minden
halálos bűn, még a gondolatilag elkövetettek is, az
embereket a "harag fiaivá" [Ef 2,3] és Isten
ellenségeivé teszi, ezért szükséges,
hogy mindennek a bocsánatát is nyílt és
szemérmes gyónásban az Istentől nyerjük el.
Tehát, amikor a krisztushívők minden bűnt, ami
emlékezetükbe jut, meggyónni törekszenek,
kétségkívül mindet az isteni irgalom
elé tárják, hogy bocsássa meg azokat. [7.
kánon] Ha pedig valaki másképpen
csinálná és tudatosan valamit elhallgatna, akkor
az isteni jóság előtt semmit nem mutatna meg, hogy a pap
által azt elengedje. "Ha ugyanis szégyelli a beteg, hogy
az orvos előtt feltárja a sebét, az orvostudomány
nem tud segíteni azon, amit nem ismer." [Szent Jeromos:
Commentarii in Ecclesiasten 10,11]
A tárgyaltakon kívül az is következik, hogy a
gyónásban azokat a körülményeket is ki
kell fejteni, amelyek a bűn fajtáját
megmásítják [7. kánon], mert
nélkülük magukat a bűnöket sem mondják el
teljesen a bűnbánók, s a bírák
számára sem lesznek teljesen világossá,
és így a bűnök súlyosságát sem
képesek helyesen felmérni, olyan büntetést
sem tudnak kiróni a bűnbánóra, amely éppen
célszerű. Ez okból ésszerűtlen dolog azt
tanítani, hogy a körülményekről való tan
ráérős emberek ötlete, és csak egy
körülményt kell megvallani, hogy ti. vétkezett
testvére ellen. [vö. Luther Márton, De captivitate
Babylonica Ecclesiae: De sacramento paenitentia 6,548]
Kánonok a bűnbánat
szentségéről
6. kánon. Ha valaki tagadná,
hogy a szentségi
gyónás isteni jogú intézmény,
és isteni jogon szükséges az
üdvösségre1; vagy azt állítaná,
hogy titokban, egyedül a papnak gyónni, amit az
Egyház kezdettől fogva gyakorolt, és meg is tart,
ellenkezik Krisztus intézkedésével, parancsaival,
és csak emberi találmány: legyen
kiközösítve.
7. kánon. Ha valaki tagadná, hogy a bűnbánat
szentségében nem szükséges isteni jogon
meggyónni minden egyes halálos bűnt, amelyre illő
és szorgalmas lelkiismeretvizsgálattal
visszaemlékezni bírunk, a titkosakat is, és
amelyek a tízparancs két utolsó
törvénye ellen történtek, továbbá
a körülményeket, amelyek a bűn fajtáját
megváltoztatják, hanem a gyónás csak arra
használ, hogy oktassa és vigasztalja a
gyónót, és egykor csak a kánoni
elégtétel feladására szolgált; vagy
valaki azt mondaná, hogy aki minden bűn
megvallására törekszik, már nem is hagy
helyet az isteni irgalom megbocsátásának, vagy
végül nem szabad a bocsánatos bűnöket
meggyónni2: legyen kiközösítve.
(1) Vö. Luther Márton, Contra malignum Ecci
iudicium ... defensio 7.; Kálvin János, Institutio
religionis Christianae 9,22
(2) Vö. Luther Márton, Confitendi ratio 9; vö.
még Luther cikkelyeinek párizsi
cenzúráját is, tit. III a
gyónásról, 5-6. tétel
(Fel)
Mit mond erről a Biblia?
Egyelőre rövid kommentárral:
Szám 5,7
meg kell vallania elkövetett vétkét,
aztán amivel hűtlenül bánt, azt helyre kell
állítania teljes értékében, sőt egy
ötöddel még meg is kell toldania az
értékét; ezt annak kell adnia, aki ellen
vétkezett.
Lev 26,39-40
Akik megmaradnak közületek, azok ellenséges
országban vesznek el bűneik miatt; atyáik bűne is
beleszámít azokéba, akik elvesznek. Akkor
majd megvallják bűnüket és atyáik
bűnét, amelyet ellenem elkövettek, s amellyel ellenem
szegültek.
Péld 28,13
Nincs sikere annak, aki titkolja a bűnét, de irgalomra lel, aki bevallja, s kerüli.
Ezek a versek azt mutatják, hogy a nyilvános
bűnvallomás és a nyilvános
elégtétel része volt a zsidóság
hitéletének, és gyakorolta azokat. Ez a
bűnbánat szentségének az előképe.
2Sám
12,13-14
Erre Dávid így szólt
Nátánhoz: "Vétkeztem az Úr ellen!"
Nátán ezt válaszolta Dávidnak: "így
az Úr is megbocsátja bűnödet, s nem halsz
meg. De mert ezzel a tetteddel káromoltad az
Urat, a fiú, aki született neked, meghal."
A bűn megbocsáttatik, ha szóban megvalljuk azt, de a megbocsátott bűn
büntetése fennmarad. Dávidnak megbocsátott az Isten, de gyermekét mégis elvette
(a bűnének következménye).
Neh 9,2-3
Izrael nemzetsége elkülönült az idegenek
fiaitól. Odaálltak és megvallották
bűneiket és atyáik tévelygéseit.
[Odaálltak a helyükre, s a nap negyedrészében
felolvastak az Úrnak, az ő Istenüknek
törvénykönyvéből, aztán a nap egy
másik negyedrészében bűnvallomást
tartottak, s leborultak az Úr, az ő Istenük előtt.]
Az izraeliták nyilvánosan
megvallották bűneiket, és imádkoztak egymásért.
Bár 1,13-14
Imádkozzatok értünk is az Úrhoz, a mi Istenünkhöz, mert vétkeztünk az Úr, a mi Istenünk ellen, és haragja mind a mai napig nem fordult el tőlünk. Azután olvassátok fel ezt a könyvet,
amelyet küldünk nektek: hangozzék el az Úr
házában, az ünnep napján, az
összejövetel napján,
Itt ismét azt látjuk, hogy az izraeliták bűnvallomást
tettek az Úr házában a közösség előtt.
Jak
5,14-16
Beteg valamelyitek? Hívassa el az Egyház
elöljáróit, és azok imádkozzanak
fölötte, s kenjék meg olajjal az Úr
nevében. A hitből fakadó ima megszabadítja a
betegeket, és az Úr talpra állítja. Ha
pedig bűnöket követett el, bocsánatot nyer. Valljátok
meg tehát egymásnak bűneiteket,
és imádkozzatok egymásért, hogy
meggyógyuljatok. Igen hathatós az igaz ember buzgó
könyörgése.
Ugyanez fennmaradt az Újszövetségben is. Jakab
világosan tanítja, hogy „valljátok meg
tehát egymásnak
bűneiteket”, tehát nem csak magunkban, titokban Istennek.
A Jak 5,16-ot a Jak 5,14-15
kontextusában kell olvasni, ami az Egyház papjainak (mind
testi, mind lelki)
gyógyító hatalmára utal. Tehát
amikor Jakab azt mondja, hogy „tehát”, akkor
neki azokra az emberekre kell utalnia, akikről a 14-15. versekben
beszélt. Ezek
az emberek az Egyház felszentelt papjai, akiknek meg kell
vallanunk bűneinket.
ApCsel
19,18
Sok hívő is előállt, beismerték és
elmondták saját mesterkedéseiket.
Sokan megvallották szóban bűneiket, és elmondták
bűnös mesterkedéseiket. A szóbeli gyónás a korai Egyház gyakorlata is volt, és
az is maradt máig.
Mt 3,6
Megvallották bűneiket, s ő
megkeresztelte őket a Jordán folyóban.
Mk 1,5
Kivonult hozzá egész Júdea vidéke és
Jeruzsálem minden lakója. Miközben megvallották
bűneiket, megkeresztelte őket a Jordán folyóban.
Itt ismét azt látjuk, hogy az emberek izraelita szokásként
megvallották bűneiket mások előtt (itt Keresztelő Szent János előtt).
1Tim 6,12
Vívd meg a hit jó harcát, szerezd meg az
örök életet, hiszen erre kaptál
hivatást, s erre tetted le számos
tanú előtt az igaz hitvallást.
Ez a vers szintén a megvallás gyakorlatát
tanúsítja, mivel mind a hitet, mind a bűnöket számos tanú
jelenlétében mondták el.
1Jn 1,9
Ha megvalljuk bűneinket, akkor mivel
jó és igazságos, megbocsátja
bűneinket, és minden
igazságtalanságtól megtisztít minket.
Ha megvalljuk bűneinket, akkor a hűséges Isten
megbocsátja bűneinket, és megtisztít minket. De
meg kell vallanunk bűneinket
valaki másnak. Az apostolok és utódaik, akiknek a
bűnmegbocsátó hatalom átadatott, nem
gondolatolvasók. Tisztában kell lenniük azzal, hogy
mit bocsátanak meg, és hogy milyen büntetés
szabható ki rá.
Ahogy senki se keresztelheti meg önmagát, hanem el kell
mennie az Egyházhoz, hogy megtisztítsa őt a
bűnöktől, ugyanígy senki sem tisztíthatja meg
magát a keresztelés után elkövetett bűneitől,
csak, ha elmegy az Egyházhoz, aki megtisztítja őt a
könnyek keresztségével, azaz a bűnbánat
szentségével.
Lk 15,18-19
útra kelek, hazamegyek apámhoz és megvallom: Apám, vétkeztem az ég ellen és teellened. Arra, hogy fiadnak nevezz, már nem vagyok méltó, csak béreseid közé fogadj be.
Ha a bűn emberi létünk része lett, akkor vissza kell
állítani azt Krisztus misztikus Testébe. Meg kell gyógyulnunk. Ezt csak úgy
tehetjük meg, ha megmondjuk mi a bajunk, ha nem titkoljuk el betegségünket, vagy
halálos kórunkat.
1Jn
5,16-17
Amikor valaki látja, hogy testvére bűnt
követ el, de ez a bűn nem jelenti számára a
halált, imádkozzék érte, és
életet szerez annak, aki a halállal egyenlő
bűnnel vétkezik. Van halált
jelentő bűn is; nem az ilyenről mondom, hogy
könyörögjön érte. Minden
igazságtalanság bűn, de van olyan bűn is,
amely nem egyenlő a halállal.
Lk 12,47-48
Az a szolga, aki ismeri ura akaratát, de nem áll
készen, hogy akarata szerint járjon el, sok
verést kap. Aki azonban nem ismeri s így tesz
olyat, amiért büntetést érdemel, csak
kevés verést kap. Mert aki sokat kapott,
attól sokat követelnek, és akire sokat
bíztak, attól annál többet
kívánnak.
Különbség van a bocsánatos és a halálos bűn között. Ezt a
Katolikus Egyház 2000 éve tanítja, de manapság a legtöbb protestáns tagadja ezt
a különbséget. A halálos bűn a kárhozatba visz, és ezért fel kell oldani azt a
kiengesztelődés szentségében. A bocsánatos bűnöket nem kell meggyónni a papnak,
de a jámbor katolikus gyakorlat szerint jó, ha ezt megtesszük, hogy előrébb
léphessünk megszentelődésünkben.
Mt 5,19
Aki tehát csak egyet is eltöröl e legkisebb parancsok
közül, és úgy tanítja az embereket, azt
igen kicsinek fogják hívni a mennyek
országában. Aki viszont megtartja és
tanítja őket, az nagy lesz a mennyek
országában.
Jézus azt tanítja, hogy a legkisebb parancsolat megszegése
bocsánatos bűn (az ember üdvözül, de a legkisebb lesz a mennyek országában),
ellentétben a halálos bűnnel (az ember nem üdvözül).
Sir 4,26
Bűnödet ne szégyelld sose megvallani,
és ne szegülj szembe a folyó sodrával.
Isten azt mondja, hogy ne szégyelljük megvallani bűneinket,
és ne szálljunk szembe a folyó árjával. Bárki, aki a kiengesztelődés
szentségéhez járul megérti ennek a versnek a jelentőségét.
(Fel)
Mit
mondanak erről az
ókeresztény írók?
(További idézetek várhatók
Szent
Ireneusztól, Hippolütosztól, Tertullianustól,
Órigenésztől, Szent Cipriántól, Szent
Afraháttól, Nagy Szent Baszileiosztól, Szent
Paciántól, Aranyszájú Szent
Jánostól, Szent Ambrustól, Szent
Jeromostól, Szent Ágostontól)
Barnabás
levele,
19,12. (Kr. u. 74)
Bűneidet valld meg! Rossz
lelkiismerettel ne menj imádkozni! Ez
a fény útja.
Didakhé,
4,14; 14,1.
(Kr. u. 90 körül)
Az
egyházban valld meg
botlásaidat és
rossz lelkiismerettel ne járulj
imádsághoz! Ez az élet útja. … Az Úr
napján gyűljetek egybe, törjétek meg a
kenyeret és adjatok hálát, előtte
tegyetek
bűnvallomást, hogy tiszta legyen
áldozatotok.
Római
Szent Kelemen:
Levél a korintusiakhoz, 51,3. (Kr.
u. 96)
Jobb,
ha az ember megvallja vétkeit,
minthogy a
szívét megkeményítse, ahogyan Mózes, az Isten szolgája ellen is
megkeményítették szívüket azok, akik fellázadtak ellene.
Antióchiai
Szent
Ignác: Levél a
szmirnaiakhoz, 9. (Kr.u. 110 körül)
Helyes
egyébként észhez térnünk, hogy addig
forduljunk Istenhez,
amíg időnk van
rá. Istent és a püspököt ismerni jó.
Antióchiai
Szent Ignác: Levél a filadelfiaiakhoz,
3,2; 8,1. (Kr.u. 110 körül)
Akik
Istenéi és Jézus Krisztuséi, a
püspökkel
tartanak; azok, akik megtértek,
jöjjenek az egyház
egységébe, s ők is Istenéi
lesznek, hogy Jézus Krisztus szerint éljenek.
én a saját
dolgomat tettem, mint
egyesülésre rendeltetett ember. Ahol
ugyanis széthúzás és harag van, ott Isten
nem lakik. Az Úr
megbocsájt minden
megtérőnek, ha az Istennel való egységre a
püspök tanácsához tér meg.
Hiszek
Jézus Krisztus kegyelmében, aki leold rólatok
minden bilincset.
Római
Szent
Kelemennek tulajdonított 2.
levél a korintusiakhoz, 8. (Kr.
u. 165-173 között)
Addig tartsunk
bűnbánatot,
amíg itt élünk a
földön! … Ha
már kijutottunk ebből
a világból, többé nem lesz módunkban bűneinket megvallani vagy
még egyszer
bűnbánatot tartani.
Szent Iréneusz:
Eretnekségek ellen, 1,13 (Kr. u. 180)
Azonkívül, hogy
ez a Marcus szerelmi bájitalokat
keverget, rendszeresen
inzultál ezek közül az asszonyok közül
néhányat, ha nem mindet. Azok, akik
visszatértek Isten Egyházába – ami gyakran
megtörténik – elismerték,
és meg is
vallották, hogy őket megbecstelenítette, és
hogy
égő szenvedéllyel voltak
eltelve iránta. Egy
szomorú példája
is
történt az esetnek bizonyos ázsiaiakkal.
Egyik diakónusunk (Marcust) házába fogadta.
Felesége, egy figyelemreméltóan
gyönyörű asszony áldozatául esett mind
lelkileg, mind testileg ennek a
varázslónak, és hosszú ideig utazgatott
vele. Végül, amikor nem kis nehézségek
árán, a testvérek
megtérítették az asszonyt, az minden idejét
a nyilvános
bűnbánat gyakorlataival töltötte, könnyezve
és siránkozva a tisztátalanság
fölött, amellyel ez a varázsló megfertőzte.
Tertullianus:
A
bűnbánatról, 9-10. (Kr. u.
204)
Ennek
a … bűnbánatnak a
tartása annyival
kényelmetlenebb még, amennyivel
több fáradtságba kerül
bizonyítása, mert nemcsak bensőleg kell
végbemennie,
hanem külső cselekedettel kell azt elvégezni. Ez a
cselekedet, amit többnyire
görög szóval fejeznek ki, a
megvallás
(exomologészisz), mellyel bűnünket az
úrnak beismerjük, nem azért, mintha
nem tudna
róluk, hanem azért, mert a
megvallással előkészítjük az
elégtétel adását, a
megvallásból bánat születik, a
bűnbánat pedig megenyhíti Istent. A megvallás
tehát az ember leborulásának
fegyelme, mely azonnal kapcsolatba hoz az irgalmassággal… sóhajtozni kell
és
könnyezni, éjjel-nappal sírni kell Uradhoz és
Istenedhez, a presbiterekhez
kell
folyamodni, Isten oltára elé kell térdelni,
ezekhez kell kapcsolni még: az
összes testvérrel együtt összefogva kell
küldeni a könyörgéseket. Mindez a
megvallás, hogy elfogadhatóvá tegye a
bűnbánatot, hogy a veszélytől való
félelemből tisztelje az Urat, hogy a
bűnös fölött
kimondva helyettesítse Isten
méltatlankodását, és – hogy
úgy
mondjam – az időleges gyötrelmekkel az örök
büntetést ne meghiúsítsa, de
helyettesítse. Amikor
tehát megalázza az embert,
annál inkább felemeli: minél keményebb,
annál tisztábbá tesz, amikor vádol,
felment; amikor kárhoztat, feloldoz: amennyire te nem
kíméled magadat, hidd,
annyira irgalmaz neked Isten!
Hogy ezt a tettet annyian
napról-napra halogatják, annak
oka feltehetően az,
hogy ezzel inkább a szégyenre emlékeznek, mint az
üdvösségre, olyanok, mint
azok, akik a test szemérmesebb részeit szorongatva
kínlódnak, elutasítják az
orvosok tudományát, s
szégyenkezésükkel együtt pusztulnak el. Tűrhetetlen
ugyanis szégyenkezéssel elégtételt adni a
megsértett Úrnak, s visszaállni az
elveszített üdvösségbe! Te jó
ember, a
szemérmességgel nehogy homlokzatot emelj
a bűn elkövetéséhez, amelyet azonban lebontasz,
amikor a kérlelésről van szó! …
Nagy eredménye a szégyenlősségnek a bűn
eltitkolásának ígérete! Nevezetesen, ha
valamit elrejtünk az emberi ismeret elől, azt már az
úr elől is eltitkoltuk?
Ráadásul csak nem hasonlítható össze
az emberi találgatás az Úr
tudásával? Jobb
vajon elrejteni a kárhoztatottat, mint a
nyilvánvalót feloldozni? Nyomorúságos
így eljutni a bűnmegvallásra. Inkább azt akarom
azonban, hogy szeretve jussak
el oda így, mert ahol bűnbánatot kell tartani, megszűnik
a nyomorúság, mivel
üdvös a cselekedet.
Szent
Cyprianus: A
bukottakról, 15-16. (Kr. u. 250)
A bajnak
új fajtája ütötte fel a
fejét, szeretett testvéreim, amely
ugyanúgy pusztít, mint az üldözés
vihara, és az irgalmasság címén érte
el
csúcspontját az alattomos kór és
hízelgő ártalom. Az evangélium szigora
ellenére, az Úr és Isten
törvényével ellentétben, egyesek
könnyelműen
osztogatják a feltételhez nem kötött
közösséget, a semmis és hazug
békét, amely
ártalmas, hasztalan elnyerőinek. Nem
kívánják meg a gyógyuláshoz
szükséges
türelmes várakozást, sem az elégtétel
általi igazi orvosságot. Száműzték a
szívből a bűnbánatot, az oly súlyos és nagy
bűn emlékét is kitörölték.
Betakarják a haldoklók sebeit, a benső rejtekbe
mélyen befúródó halálos sebet
színlelt sajnálkozással kendőzik. Alig fordultak
el a Sátán oltárától, a
szennytől és mocsoktól még bűzlő kezük
máris az Úr szent teste után
nyúl…rárontanak az Úr testére, de
szembeszáll velük a Szentírás, amely
kiáltja
és mondja: „Mindenki, aki tiszta, enni fog a
húsából, de minden olyan lélek,
amely eszik az üdvösséges áldozat
húsából, amely az Úré, és
közben
tisztátalanság van rajta, az elveszik a népből.”
(Lev 7,19). Az apostol is
ugyanezt tanúsítja, amikor mondja: „Nem ihatjátok
az Úr kelyhét és démonok
kelyhét; nem lehettek közösségben az Úr
asztalával és a démonok asztalával”
(1Kor 10,20). A dacosokat és makacsokat megfenyegeti és
megbélyegzi, mondván:
„Aki méltatlanul eszik az Úr kenyeréből, és
iszik az Úr kelyhéből, az vétkes
lesz az Úr testében és vérében”
(1Kor 11,27).
Mivel mindezeket mellőzik
és elhanyagolják,
merényletet követnek el az ő teste
és vére ellen, kezük és ajkuk még
súlyosabban vétkezik az Úr ellen, mint amikor
Őt megtagadták. A bűn
kiengesztelése előtt, a
vétek megvallása előtt, még
mielőtt a pap keze és áldozata által megtisztulna
a lelkiismeret, mielőtt a
megsértett és fenyegető Úron esett sérelmet
kiengesztelték volna, azt
gondolják, hogy béke az amit álnok szavakkal
áruként kínálnak! Nem béke az,
hanem háború, mert nem egyesül az Egyházzal
az, aki elszakad az evangéliumtól!
Miért nevezik jótéteménynek a
jogsértést? Hogyan színlelhetik az egységet
azok,
akiknek könnyhullatással kellene kérlelni az Urat, a
gyászos bűnbánati időt
azonban megszakítják?… Ez a könnyítés
nem megadja, hanem elveszi a békét, nem
teremt közösséget, hanem akadályozza az
üdvösséget. Másfajta üldözés
és másféle
kísértés, amely révén a ravasz
Ellenség megtámadja a bukottakat, álarcban
pusztít, hogy szűnjön meg a sírás,
szűnjön meg a fájdalom, enyésszen el a bűn
emléke, ne
hallatszódjék a szív
sóhaja, szem ne hullasson könnyet, a súlyosan
megbántott Urat ne engeszteljék…
Szent
Cyprianus: A bukottakról, 28-29. (Kr. u. 250)
Mennyivel
nagyobb a hitük, mennyivel több
istenfélelmük van azoknak, akik nem keverednek sem az
áldozatbemutatás, sem a
bizonylatszerzés vétkébe, de mert megfordult a
fejükben, még azt is fájlalják
Isten papja előtt, és őszintén megteszik
lelkiismeretük beismerő vallomását,
lerakják a lélek terhét, üdvös
orvosságot kérnek a jelentéktelen, aprócska
sebekre, mert tudják, hogy meg van írva: „Istent
nem
lehet csúffá tenni.” (Gal
6,7). Nem lehet gúnyt űzni Istenből, nem lehet
kijátszani, nem lehet becsapni
semmilyen megtévesztő álnoksággal. Még
nagyobb bűnt követ el az, aki emberi
módon úgy véli, elkerülheti a bűn
büntetését, ha nem nyilvánosan követi el
a
vétket. …
Testvéreim! Mindegyiktek addig vallja be vétkét,
amíg ezen a világon van, amíg
beismerése meghallgatható, amíg
elégtételét és a pap általi
megbocsátást az Úr
elfogadja! Teljes szívünkből térjünk az
úrhoz, a bűn megbánását őszinte
fájdalommal fejezzük ki, kérjük Isten
irgalmasságát!
Szent
Ágoston: Sermo
352,8
Lázár felemelkedett,
kilépett a
sírból, de meg volt kötözve, mint az
emberek, akik a bűnvallomásnál vezekelnek.
Már
kiléptek a halálból, mert nem
tennének vallomást, ha nem léptek volna
abból ki. Maga a
bevallás kilépést
jelent a rejtekből és sötétségből. De
mit
bízott az Úr Egyházára? Azt mondja:
„Amit feloldotok a földön, fel lesz oldva a mennyben is” (Mt
18,18).
Következőleg, ha Lázár kilépett, mivel Isten
irgalmassága jóságát gyakorolta
rajta, vezesd a rejtetten halott,
rothadó embert a
bűnvallomáshoz; a többit már
teljesíti az Egyház szolgálata:
„oldjátok
fel őt, hogy járni tudjon” (Jn
11,44).
(Fel)
Mit mondanak erről mások?
Tiszteletreméltó John Henry
Newman: Lectures of the present Position of Catholics in England, 351.
(Kr. u. 1851)
Ha
létezik magasztos eszme a katolikus Egyházban, még
ha
csak mint eszmét tekintjük is, akkor az Eukarisztia
szentsége mellett a
szentgyónás az. Micsoda mindent átható,
szívet békével eltöltő kegy, amikor
örömkönnyeket vált ki, lényegileg
és érezhetően árad a lélekre az
öröm olaja
(amint a Szentírás nevezi), amikor a
bűnbánó végre föltámad, amikor Isten
kiengeszteli őt önmagával, bűneit örökre
elhengerítve!
(Fel)
|
|